התוספת שתופסת: שדרגו את הכרום שלכם – אינטרנט

הגלישה ברשת יכולה להיות חוויה נעימה וקלה – הרבה יותר ממה שאתם מכירים • רוצים לשמור בקלות סרטונים מיו־טיוב? לנהל עשרות לשוניות שפתוחות בו בזמן? • כדי לשדרג את חוויית הגלישה, הגיע הזמן שתורידו תוספים מעולים לדפדפן הכרום

לאס וגאס, שעת ערב מוקדמת, אולם ה־T-Mobile Arena גדוש צופים. בזירה הימנית – מתאגרף ותיק ובעל ניסיון, אך מבוגר ומעט מגושם. בזירה השמאלית – היורש העתידי, מקפץ כמו צרעה ונראה קליל ואוורירי. הקרב של העשור הוכרע במהירות וללא תחרות של ממש ברגע שהמתאגרף מהזירה הימנית, אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, נחבט בנוקאאוט על הרצפה. מעליו המשיך לפזז ולרקד זריז המתאגרפים בעידן הנוכחי – כרום של גוגל.

בקרב הדפדפנים הביסה גוגל את מיקרוסופט. אף שהאחרונה חזרה עם הדפדפן Edge, מוצר מצוין כשלעצמו, זה היה מעט מדי ומאוחר מדי, והוא זמין בחלונות 10 בלבד. לאפל יש את ספארי וגם את אופרה ואת פיירפוקס, ששרדו את המילניום. אבל אין ספק שכרום הוא המלך שיושב על כס הברזל, ואי אפשר לדבר על כרום מבלי לדבר על התוספים (Extensions) שאפשר להוסיף לו (חלקם, אגב, קיימים גם בגרסאות לפיירפוקס ולאופרה).

תוספים הם מעין יישומונים שאפשר להוסיף לדפדפן כדי לשדרג לנו את החיים, והשימוש בהם מתבצע במהלך הגלישה, לאחר התקנתם. לדוגמה, עד לא מזמן הרבה אתרים ממשלתיים לא הצליחו לעבוד כמו שצריך עם דפדפן כרום ופעלו באופן תקין רק באינטרנט אקספלורר. אז נכון שבשנתיים האחרונות התופעה מוגרה ברובה, אך עדיין קיימים אתרים שעובדים תקין רק עם האקספלורר בגרסותיו הישנות והלא בהכרח טובות. חבל רק שמזמן הפסקתם להשתמש בו, הסימניות שלכם בו כבר אינן מעודכנות אבל יש את האתר הזה שאתם לא יכולים בלעדיו ושעובד רק באקספלורר. IE Tab הוא תוסף לכרום שמדמה שימוש באינטרנט אקספלורר, מתוך הכרום.

נשמע מסובך? ממש לא. כדי להתקין את IE Tab, או כל תוסף אחר, יש להיכנס ל־Chrome web store, חנות התוספים החינמית של גוגל, לאתר בה את התוסף ולהתקינו. לאחר ההתקנה מתווספת בכרום צלמית קטנה בשורת הכתובת, שלחיצה עליה מפעילה את התוסף. IE Tab פותח לכם דפדפן בתוך דפדפן ומדמה גלישה באינטרנט אקספלורר. אם כעת תקלידו את כתובת האתר האהוב עליכם בשורת הכתובת של התוסף, תופתעו לגלות שפתאום הוא כן עובד בכרום.

יש עוד הרבה מציאות. חנות ההרחבות של כרום // צילום מסך















תמיכה, שלום
מה שהופך את התוספים לכה שימושיים הוא השימוש בקוד פתוח. זהו הקו המנחה של גוגל – כל מְפתח שעומד בכללים של החברה יכול ליצור יישומון או תוסף שיתאימו למוצרים של גוגל.
אולם גוגל לא משאירה את עתידה בידי המפתחים, ומייצרת תוספים בעצמה. אחד המוצלחים שבהם הוא Chrome Remote Desktop, שמחליף תוכנות השתלטות מרחוק שבעבר היו חינמיות, כגון PC Anywhere, LogMeIn או TeamViewer, שעדיין חינמית למשתמש הפרטי.
קרוב משפחה או חבר הסתבך עם פעולה כלשהי במחשב ומבקש את עזרתם מרחוק? אילו רק הייתם מול המסך שלו, הייתם יכולים לפתור את הבעיה בדקה. Chrome Remote Desktop נועד בדיוק למקרים כאלה. התקינו את התוסף בכל מחשב שתרצו לשלוט בו מרחוק, הגדירו סיסמת התחברות, וזהו. הגעתם למשרד ושכחתם במחשב בבית את קובץ האקסל שעבדתם עליו? פתחו את הכרום, היכנסו לחשבון הגוגל שלכם, והופ – אתם מחוברים אליו. תוכלו לפתוח את הקובץ, לשלוח אותו באי־מייל או פשוט להמשיך לעבוד עליו מרחוק. אגב, לתוסף הזה קיימת גם גרסה שמאפשרת לשלוט מרחוק במחשבים באמצעות הסמארטפון. בקיצור, הרחבה שולטת.

סדר בבלאגן
אם לאחרונה הווטסאפ שלכם הפך לדואר זבל, ומכיל כמויות אדירות של סרטונים שאתם מקבלים שבהם נתקלתם גם בפייסבוק, יכול מאוד להיות שהתוסף Social Video Downloader הוא האחראי לשערורייה. התקנה שלו מוסיפה צלמית מעל כל סרטון שמוצג בפיד הפייסבוק שלכם. כעת לחיצה על הצלמית שומרת אותו אצלכם במחשב. מכאן קחו את זה הלאה: צרפו את הסרטון לאי־מייל או שלחו אותו בווטסאפ לחבר שאין לו חשבון בפייסבוק, אבל פשוט חייב לצפות בו. הודות למדיניות הקוד הפתוח של גוגל, אם נתקלתם בבעיה קיימים תוספים דומים שעושים בדיוק אותו דבר – FBDownloader הוא אחד מהם.

אנחנו מאלה שאוהבים לעבוד בכרום עם עשרות לשוניות פתוחות בו בזמן; מינימום שלושה חלונות כרום פרושים לפנינו בכל רגע נתון, ובכל אחד מהם פתוחות כעשר לשוניות. כשמאתחלים את המחשב ורוצים להמשיך לעבוד, כרום טוען מחדש את כל הלשוניות, פעולה שלוקחת זמן וגם את רוב רוחב הפס. חוץ מזה, לפעמים נו נתקלים באתר מעניין שכרגע אין לנו זמן אליו, והוא נשאר פתוח, לצד רבים וטובים שקדמו לו. OneTab הוא תוסף שבלחיצת כפתור ממזער מהכרום, וגם מזיכרון המחשב, את כל הלשוניות הפתוחות באותו חלון כרום ומאגד את האתרים לכדי רשימה זה מעל זה בלשונית אחת. משם אפשר לפתוח חזרה כל אחד לחוד או את כולם יחד, וגם לסגור את אלו שכבר אינם רלוונטיים עוד מבלי לעבור עליהם אחד־אחד.

גילשו על מלא // צילום: GettyImages















Handz הוא תוסף ישראלי שכתב מתכנת בשם גלעד מדר, המיועד למי שמחפש לרכוש דירה. התוסף מיועד למי שמשוטט באתר יד 2 בחיפוש אחר דירה, וגם למי שרוצה להבין מה קורה עם מחירי הדיור באמצעות המחיר שדורשים המוכרים. התקנת Handz מוסיפה חץ קטן ליד כל מודעה של דירה למכירה. חץ אדום משמעותו שמחיר הדירה עלה, חץ ירוק משמעותו שמחירה ירד. כאשר מרחפים עם העכבר מעל החץ מוצגת היסטוריית המחירים עבור אותה מודעה – עליות וירידות – מה שעוזר לנו להבין לבד מה מתרחש בשוק הנדל"ן מבלי להיות מושפעים מ"יודעי דבר" או מכתבות יחסי ציבור אינטרסנטיות.

הדוגמאות שהצגנו כאן מייצגות קמצוץ בלבד מתוך אלפי התוספים הקיימים בחנות התוספים של גוגל. אחדים יעזרו לכם לסנן פרסומות באתרים שכל קליק בהם מקפיץ פרסומות בצורה מוגזמת, ואחרים יעזרו לשמור מקומית סרטון ביו־טיוב לצפייה מאוחרת בהיעדר גישה לאינטרנט, למשל בטיסה ארוכה. ייתכן כי כל שימוש שתחפשו כבר קיים כתוסף. כעת נותר לכם רק לחפש ולהפוך את הגלישה לקלה ויעילה יותר.

אודות admin