נקסוס 4 – מהיר ועצבני \\ אריאל גביש

הכירו את נקסוס 4, מכשיר הדגל של גוגל מתוצרת LG. הוא מהיר כשד, הראשון שזוכה לעדכוני תוכנה וגם המשתלם ביותר בקטגוריה. רק המצלמה מעט מאכזבת

הנקסוס הוא מכשיר הסמארטפון מבית גוגל, שמיוצר בכל גלגול שלו על-ידי יצרנית סמארטפונים אחרת. סמסונג ו-HTC היו אחראיות על יצור מכשירי הנקסוס הקודמים, והפעם ניתנה ההזדמנות ל-LG שלקחה אותה בשתי ידיים. מבחינת ביצועי חומרה הנקסוס דומה ל-LG Optimus G, מכשיר הדגל החדש של LG, פחות התוספות המיוחדות של ממשק המעטפת ש-LG מלבישה על אנדרואיד. אחת התכונות הבולטות בנקסוס 4 היא היותו אנדרואיד טהור. כל יצרנית סמארטפון המבוסס אנדרואיד "מלבישה" עליו מעטפת בדמות ממשק הפעלה משלה: סמסונג עם ה- TouchWiz ,HTC עם Sense היפיפה, מוטורולה עם ה-Motoblur ועוד. לכל ממשק תכונות ייחודיות משלו שהיצרנית הוסיפה מעל מערכת ההפעלה אנדרואיד – בגלקסי 3 למשל, קירוב המכשיר בעת עיון בהודעת טקסט תחייג אל איש הקשר היא תכונה ייחודית לו שלא תמצאו באף מכשיר אחר. אפליקציית מזג האוויר המלאה של AccuWeather היא ייחודית רק ל-HTC וכדומה. המיוחד בנקסוס 4 היא היכולת שלו להריץ אנדרואיד בגרסה "נקייה" – גוגל נטו – המכשיר מגיע עם תכונות ויישומים של גוגל בלבד. למרות שבגרסה כזו לא כלולים שיפורים רבים שהכניסו היצרניות לדגמי נקסוס שלהן, הרי שגוגל הוסיפה שיפורים רבים משלה החל מגרסה 4.2 . למשל, אופן השליטה בווילון ההתראות: משיכה של הוילון כלפי מטה עם אצבע אחת מציגה את וילון ההתראות הרגיל; משיכה עם שצי אצבעות מציגה תפריט הגדרות מתקדם עם קיצורים לפעולות נפוצות, למשל הגדרות WiFi, בלוטות' או הצגת חיווי רמת הסוללה – תכונה מתבקשת שגוגל השכילה להוסיף סופסוף למערכת. ממשק המצלמה שופר באופן משמעותי, והוא כולל מלבד אפשרות צילום ב-HDR (תמונה בטווח דינמי רחב המאפשרת הצגת פרטים באזורים כהים ובאזורים בהירים ברמה דומה) גם צילום פנורמי של 360 מעלות באופן שעליו מבוסס היישום  Street View של Google, כך שתוכלו ליצור תמונה פנורמית משלכם של הרחוב או האזור בו אתם נמצאים. התוצאה לא פחות ממדהימה וניתנת להצגה בצורה נוחה גם ברשת החברתית של גוגל, Google+.

בטעם ואנילה
מעבר לפשטות שגוגל מספקת, היתרון בגרסת אנדרואיד ללא תוספות ("Vanilla" בעגה המקצועית) הוא מהירות מערכת ההפעלה. בדרך כלל, משווקות סמארטפונים בארץ הן שאחראיות על פיתוח גרסה מקומית למכשירי האנדרואיד, כולל הוספת תפריטים ומקלדת בעברית, תכונות שרוב דוברי שפת הקודש לא יוותרו עליהן. אי לכך, מעטפת ה-Rom המקומית שמולבשת על המכשיר מאטה בדרך כלל את ביצועו. הנקסוס (ואנדרואיד החל מגרסה 4.2) מגיע עם עברית מובנית, כך שכבר בהפעלה הראשונה של המכשיר תתבקשו לבחור את השפה הרצויה. באופן רשמי אפשר לומר שהעברית המובנית של גוגל עובדת מצוין. החיסרון היחידי הוא היעדר מילון בעברית שעוזר בהשלמה אוטומטית של מילים בעברית, אבל מי שחושש מכך יכול למצוא ולהתקין מילון עברי בעצמו. נקודה אחרונה בנושא אנדרואיד – מכיוון שהנקסוס הוא המכשיר הרשמי של גוגל, הוא הראשון שעבורו יוצא עדכון של מערכת ההפעלה. ברגע שגוגל משחררת גרסת עדכון לאנדרואיד, זו תופיעה בשורת ההתראות ותאפשר לכם לבצע שדרוג מהיר ופשוט, בקליק וחצי, של המערכת. שלוש דקות אחרי שתוציאו את המכשיר מהאריזה תזכו להיות בין היחידים שמשתמשים באנדרואיד 4.2.2.
גוגל החליפה את הדפדפן הסטנדרטי בכרום, שכמובן זמין להורדה גם מה-Play Store. אין ספק שמדובר באחד הדפדפנים הנוחים בהם נתקלנו עד היום והוא כולל שימוש בלשוניות (המעבר ביניהן נוח ונהיר), אפשרות סנכרון עם חשבון הגוגל שלכם כך שיזכור עבורכם סיסמאות, והוא גם מסוגל לסנכרן תוכן כמו היסטורית גלישה בין הסמארטפון ובין המחשב האישי שלכם (בהנחה שגם בו נכנסתם לחשבון הגוגל שלכם).

עומד בציפיות

מבחינת העיצוב, הנקסוס 4 מרשים לא פחות מקודמיו. עיצובו פשוט ונעים, משקלו 139 גרם, והמסך שלו מעט קמור בצדדים ומקנה תחושת אחיזה נעימה.
הנקסוס הוא אחד הראשונים המתהדר במעבד מרובע ליבות Snapdragon S4 Pro של Qualcomm במהירות 1.5GHz וזיכרון RAM בנפח 2 ג'יגה-בייט. אולי זה הממשק הנקי, אבל הנתונים המבטיחים בהחלט עומדים בציפיות – המכשיר מהיר מאוד, לא מורגשת ירידה בביצועים גם אחרי תקופה ארוכה של שימוש והתקנת תוכנות, ובכלל – זהו אחד המכשירים היחידים שהיו אצלנו בשימוש ולא נדרשנו לבצע אתחול כדי לרענן אותו. המסך של הנקסוס הוא בגודל 4.7 אינץ' מסוג True HD IPS Plus שמבוסס על מטריצת RGB ונראה פשוט נהדר. הקריאה והצפייה בסרטים איכותית מאוד ובניגוד למכשירים המתקדמים של סמסונג הוא קריא (באופן יחסי כמובן) גם באור השמש.
איכות השמע בזמן שיחה מצוינת. במכשיר יש רמקול בודד שמספק שמע בעוצמה גבוהה, אך בדומה למכשירים רבים – קשה לבנות עליו כתחליף אמין לדיבורית בזמן נסיעה. המצלמה הראשית של המכשיר היא באיכות 8 מגה-פיקסל ברזולוציה של 3264 על 2448. פלאש ה-LED לא רע בכלל, כל עוד תקפידו לא להניח אצבע באזור הנורה – פעולה שכיחה בצילומים הראשונים שתעשו. חיישן המצלמה ש-LG הכניסה לנקסוס עלול לאכזב בעיקר בצילום לילה, ומצאנו רעש דיגיטלי בתאורה חשוכה במיוחד. גם באור יום חלק מהתמונות לא יוצאות חדות, אך לימוד מושכל כיצד להשתמש בפוקוס יעזור להתגבר על התופעה של מריחה בתמונה. אפשרות צילום ברצף לא קיימת, אך מדובר בשדרוג שגוגל הבטיחה להוסיף. אומנם ראינו טובות ממנה (או נראה בקרוב כשרזולוצייה של 13 מגה-פיקסל תהפוך לסטנדרט), אך באופן כללי מדובר במצלמה טובה מאוד.
גם ממשק המצלמה עבר שדרוג והשליטה בו מתבצעת באמצעות תפריט מעוגל המופעל בלחיצה על המסך בזמן השימוש במצלמה – לחיצה ארוכה תציג בפניכם עיגול מסביב לאצבע ומשיכתה לעבר קצוות העיגול מאפשרת את שינוי ההגדרות. הרעיון טוב, הביצוע לעיתים מסורבל – פעמים רבות מצאנו שהאצבע מסתירה את אפשרויות התפריט, אבל בדומה לפלאש גם לזה תתרגלו, בטח אם רכשתם אותו בכ-1500 שקלים.

תמורה בעד האגרה

וכאן היתרון הענק של הנקסוס החדש – המחיר. גוגל מציעה את המכשיר לרכישה רק באמצעות חנויות Google (הנקסוס 4 זמין בארה"ב, בריטניה, צרפת, ספרד, גרמניה, אוסטרליה וקנדה. ישראל אינה ברשימה). היינו אומרים שהמחיר מגוחך אבל יותר נכון יהיה לומר שזהו כנראה המחיר הריאלי של סמארטפון מתקדם: 299 דולר לגרסת 8 ג'יגה-בייט של נפח אחסון ו-350 דולר לגרסה עם 16 ג'יגה-בייט. אם יש לכם מכר באחת המדינות שבהן המכשיר זמין בחנות של גוגל, והוא מוכן לרכוש אותו עבורכם – יחד עם תוספת מסים ודמי משלוח תוכלו להשיג את גרסת ה-16 ג'יגה-בייט במחיר של כ-1500 שקלים. קשה לתחמן את גוגל והרכישה צריכה להתבצע באמצעות כרטיס אשראי מקומי של אותה המדינה. כשיצא הנקסוס 4 באוקטובר 2012, הוא נמכר בארץ בחברות פרטיות בכ-3000 שקלים. מאז מחירו ירד והיום אפשר לרכוש אותו בקצת יותר מ-2000 שקלים. יותר זול מהגלקסי אס 3 או ה-HTC One X ולדעתנו מהיר יותר, מקורי יותר ומהנה לא פחות מבחינת חווית המשתמש. אל תשכחו שנקסוס הוא המכשיר הראשון שזוכה לעדכונים של גרסת האנדרואיד, ותבינו שמדובר בעסקה הכי משתלמת היום בשוק.

 

מסקנות הוועדה

מחיר: 10
חומרה וביצועים: 9
גרסת אנדרואיד: 9
ציון סופי: 9.5

השורה התחתונה: תמורה מעולה למחיר, שימוש פשוט ומהנה. האנדרואיד המהיר ביותר שבדקנו עד היום.

אודות admin