לא לילדים בלבד \\ בונים לגו

הם סיימו מזמן בית ספר, צבא ואוניברסיטה – אבל הם נהנים לשחק בצעצועים של ילדים • לפעמים הצורך הוא נוסטלגי, לפעמים אהבה טהורה למשחק • הכירו שלושה שלא מתביישים לא להתבגר, ושניים מהם שמחכים בקוצר רוח לתערוכת Lego Park בחולון

אופיר כדורי. צילומים: מאיה באומל בירגר, מירי צחי














אופיר כדורי – "לגו זה החיים"
גיל: 41
מאיפה? פתח תקווה
חטא ילדות: לגו
איך ומתי התחלת: "בגיל 4-3 כשקנו לי את הלגו הראשון, דופלו. בהמשך קנו לי שני סטים ואמא שלי בנתה לי בית מלגו. זו היתה הפעם האחרונה שהיא בנתה עבורי".
מהי "שיטת הפעולה" שלך? "אני אוהב הרכבות טכניות – דחפורים, משאיות. מדובר בחיידק קשה מאוד המלווה בהוצאות שעשויות להגיע לאלפי שקלים".
כמה שעות ביום אתה מקדיש למשחק? "מן הסתם עובדים אז בעיקר בסופי שבוע, או אז אני יכול לא לקום מהכיסא במשך עשר שעות. אם היה לי יותר זמן הייתי מנצל גם אותו".
מהו הדגם האהוב עליך? "וילה בת שתי קומות שבניתי עם אשתי. עשרות שעות של השקעה".
אפשר לשחק גם בקבוצות? "אני בונה עם הבן שלי או עם אשתי. בדגמים שמצוידים בשלט אפשר להשתעשע עם חברים".
איך החברים והמשפחה מתייחסים לתחביב? "במשפחה הקרובה קצת כועסים, כי בכל זאת מדובר בהרבה כסף. אבל בסך הכל הם מבינים את הבעיה, גם אם זה לשלוח את אחי להביא סט כבד מניו יורק. אין להם ברירה, אני עלוקה. חברים מתרשמים וחלק מהם גם נדבקים".
לדעתך לגו פונה לגברים ולנשים כאחד? "יותר לגברים. 80-20 אם הייתי צריך להגדיר בחלוקה לאחוזים. אני חושב שבחו"ל זה לא ככה. אתה רואה הרבה נשים. בארץ הן הרבה פחות מתחברות".
מה היית שמח לקבל במתנה? "האמת, עכשיו השגתי משהו נדיר – רכב ארבע על ארבע עם שלט. אבל הייתי שמח לקבל חיפושית ישנה שעולה כ־2,000 שקלים. או מגדל אייפל. הקיצר, תן לי 30-20 אלף ש' ואני מסודר".
מסר לאומה? "אין כמו לגו. לגו זה החיים".



ויטל אלבוחר. צילומים: מאיה באומל בירגר, מירי צחי
















ויטל אלבוחר – "אבא אוסף בובות"
גיל: 40
מאיפה? בת ים
חטא ילדות: משחקי שנות ה־80, בובות
איך ומתי התחלת? "כשהייתי קטן הייתי מתחבא מתחת לשמיכה ומשחק, הייתי מסיים ערימות של סוללות בלילה. אחרי הצבא קניתי משחק Game & Watch של נינטנדו וזה הזכיר לי את הילדות. משם זה התחיל ורק הלך וגדל".
מהי "שיטת הפעולה" שלך? "אתה מוצא עוד משהו, ורואה עוד משהו שמזכיר לך את הילדות וקונה גם אותו, ומכאן התחלתי להתפזר וליצור אוספים שונים".
כמה שעות ביום אתה מקדיש לתחביב? "לפחות שעתיים־שלוש ביום".
באיזה משחק או אוסף אתה הכי גאה? "אני בעיקר גאה בקבוצת הפייסבוק 'אספני חלומות הילדות', שמדבר קטן גדלה ל־10,000 איש והיא ממש פעילה. החברים מתייעצים אחד עם השני, מחליפים דברים וכו'. הצעצועים שאני הכי אוהב הם הבובות של צ'אקי".
אפשר לשחק גם בקבוצות? "זה יותר בכיוון של קשרים חברתיים חדשים ודיונים שצצים ועולים, זה הכיף".
איך החברים והמשפחה מתייחסים לתחביב? "לבנות שלי היתה תקופה בגיל העשרה שהן התביישו להביא חברים הביתה כי "אבא אוסף בובות". גם לבת הזוג שלי קשה מכיוון שמדובר בתחביב לא זול".
התחום מזוהה יותר עם נשים או עם גברים? "האמת שזהה לגמרי".
מה היית שמח לקבל במתנה? "את הבובה המקורית של צ'אקי מסוף שנות השמונים. היא עולה 40 אלף ש' באריזה מקורית".
מסר לאומה? "שאנשים ישמרו על הדברים שלהם. בסופו של דבר, כולנו רוצים לחזור לילדות".



תקוה לרנר. צילומים: מאיה באומל בירגר, מירי צחי
















תקוה לרנר – "לא נצמדת להוראות"
גיל: 50
מאיפה: אפרת
חטא ילדות: לגו
איך ומתי התחלת: "אני גננת במקצועי. לפני כ־15 שנה בניתי לגו עם הילדים בגן והניצוץ מהילדות נדלק מחדש. חוץ מלבנות לבד, אני עושה סדנאות בגן עם ההורים והילדים, בכל פעם בנושא אחר. השנה עשינו בנושא ירושלים".
מהי "שיטת הפעולה" שלך? "אני לא נתפסת לדגמים. אני מעדיפה לבנות, לפרק ולבנות מחדש ולא רק לפי ההוראות. בשנים האחרונות בניתי הרבה דגמים שהופיעו בחנויות בירושלים".
כמה שעות ביום את מקדישה למשחק? "המון. לאו דווקא בכל יום אבל בסופי שבוע המון. דיוקן למשל לוקח 5-4 שעות".
באיזה מיצג את הכי גאה? "לכבוד חגיגות ה־50 לאיחוד ירושלים בניתי דגם של הכנסת ובניינים נוספים בבירה: טליתא קומי, בית הכנסת הגדול, מגדל העיר. עשיתי גם סדרה של דיוקנאות של אנשי ציבור: מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, הרמטכ"ל גבי איזנקוט, רובי ריבלין וגם רה"מ נתניהו. ההרכבה הראשונה שהצטלמתי איתה היתה בובת לגו בגודל אדם".
אפשר לשחק גם בקבוצות? "לגו זה יותר תחביב אישי, למרות שיש קהילות בפייסבוק. יצא לי להכיר אנשים שאוספים קופסאות ובאו לקחת אותן".
איך החברים והמשפחה מתייחסים לתחביב? "אחיינים עשו איתי סדנאות וכולם מבינים שזה איזשהו שיגעון יחסית רציני".
לדעתך לגו פונה לגברים ולנשים כאחד? "מהתרשמות שלי אני חושבת שיותר גברים מתעסקים עם זה. נשים מאוד מתלהבות מדברים בנויים, אבל לא ראיתי הרבה נשים שיושבות לבנות לגו. זה המון טכניקה ואני חושבת שנשים פחות מתחברות לדברים כאלה".
מה היית שמחה לקבל במתנה? "ארמון דיסני שיצא בחו"ל".
מסר לאומה?"משחק יקר אבל שווה ותורם המון בכל גיל. הוא מפתח חשיבה, בייחוד אצל ילדים".

משחקים בלגו, כמו גדולים – אריאל גביש

אודות admin