רפואה עסקים ופוליטיקה – המירוץ לקונגרס \\ אריאל גביש

הוא נודע כרופא העיניים של קבוצת אן.בי.אי, הוא יזם וממציא פטנטים, איש עסקים וגם מתמודד בבחירות לסנאט מטעם מדינת טנסי, וכעת יש לו בשורה לסובלים מ"עין יבשה" • תכירו את ד"ר רולאנדו טויוס













סביר להניח שגם אתם סבלתם מ"עין יבשה" – תחושה לא נעימה של גירוי בעין, עקצוץ, "חול בעין" שגורם להרגשת אי נוחות בעין ולשפשופים. מדובר בתופעה רווחת שממנה סובלים בממוצע כ-%‭20‬ מהאוכלוסייה. התופעה – שמקורה בדלקת בבלוטת העפעפיים וגורמת לדמעה להתנדף מהר יותר מקצב מצמוץ העיניים – לא זכתה להתייחסות רצינית עד שבעולם הבינו שאפשר לספק טיפול ראוי וגם לחסוך סכומי עתק בטיפולה, מסביר ד"ר רולאנדו טויוס.

טויוס, בן למהגרים מקובה ומהרפובליקה הדומיניקנית, נולד בארה"ב ועומד מאחורי כמה פטנטים רפואיים. הוא נודע כרופא של אחת מקבוצות ליגת האן. בי.אי, וכעת כמתמודד לסנאט מטעם המפלגה הרפובליקנית. הפטנט האחרון שהוא פיתח הוא מוצר ששמו ‭ ,M22 ‬ שפותח עם חברת לומניס הישראלית ומשתמש בטכנולוגיית ‭ Intense) IPL ‬ ‭ Pulsed Light‬) לטיפול בעין יבשה. בבסיס הרעיון הקרנת פולסים מהירים של אור שמטפלים בדלקת ועוזרים לשחרר דמעות. אף שבמקצועו הוא רופא עיניים, מהר מאוד מבינים על מה הוא באמת רוצה לדבר כשהשמות של טראמפ ואובאמה נזרקים לחלל האוויר.

איך הגעת להמציא פטנט עם חברה ישראלית?
"ב-‭2001‬ התחלתי לטפל ב‭IPL- ‬ בדלקות בעור, וחולים סיפרו שלא רק שמצב העור שלהם השתפר אלא שגם העין נהייתה יבשה פחות. בעבר הטיפול התמקד בטיפות שעלותן השנתית היתה כ-‭2,000-1,500‬ דולר. תוסיף אובדן ימי עבודה ותבין שמדובר בעומס כלכלי אדיר על המערכת וממש לא יעיל".
טויוס מציין כי כרופא ואיש עסקים, יש לו הערכה רבה כלפי מדיניות ההנהגה הישראלית בכל מה שנוגע למערכת הבריאות הציבורית. בנוגע להצלחות מדעיות וטכנולוגיות הוא סבור שלארה"ב יש מה ללמוד מישראל.

מי בעולם כן עושים עבודה טובה?
"ארה"ב היא אחת הלא-יעילות. אחוז גדול מהתמ"ג שלנו הולך על בריאות. שווייץ וסינגפור עובדות טוב וישראל גם עושה עבודה מצוינת".
ישראל עוברת שנים קשות בדעת הקהל העולמי. לא חששת לעבוד עם חברה ישראלית?
"לא היו לי בכלל דאגות בנושא. תמיד הייתי תומך של ישראל ולדעתי זה חשוב מאוד שנמשיך לתמוך בישראל, בעיקר עם כל מה שקורה עם האסלאם הקיצוני וכאן במזרח התיכון".

איך נוצר הקשר עם לומניס הישראלית?
"כמו כל דבר אצלי, גם זה היה די במקרה. חיפשתי דרך יעילה יותר לטיפול בעין יבשה מאשר טיפות, ולומניס היו הראשונים להתעסק עם ‭ IPL‬ (הטכנולוגיה של הבזק אור נשלט הומצאה על ידי לומניס ב-‭1993‬ לטיפולי הסרת שיער; א"ג). לפני כשלוש שנים נוצר הקשר והתחלנו לפתח פרוטוקולי עבודה ולהציע לרופאים לטפל בשיטה שלנו. בארה"ב יותר מ-%‭20‬ סובלים מהתופעה ובסין זה מגיע ל-%‭,50‬ אז תבין כמה היא נפוצה".

השיחה שלנו נערכת במלון הילטון, מצולמת ומשודרת בפייסבוק ומהר מאוד גולשת למחוזות הפוליטיקה וניהול מדיני כושל.
גם לפוליטיקה טויוס מעיד שהגיע במקרה. "אין לי ניסיון קודם ואני לא חבר של הממסד", הוא אומר, "ברגע שהמועמד הרפובליקני לסנאט מטעם מדינת טנסי החליט שהוא לא מתמודד השנה, הטלפונים התחילו לזרום והציעו לי להתמודד לבחירות לסנאט".
באוקטובר הציעו לך לרוץ לסנאט ופשוט הסכמת?
"אני תמיד נמשך למקומות שאני מרגיש שצריכים אותי. כך היה כשהפכתי למורה ומאמן כדורסל בתיכון, וכך היה עם פיתוח הטכנולוגיה לטיפול בעין יבשה. לגבי השאלה שלך, אני חושב שבקונגרס צריכים להיות אנשים שבאמת מבינים במערכת הבריאות, בכספים ובמדיניות חוץ.
"יש הרבה חברי קונגרס שאין להם מושג מה קורה במדינות אחרות, והם אלו שצריכים לקבל החלטות מה קורה שם. הם לא מבינים בהיסטוריה, בפוליטיקה או בנורמות החברתיות שם, אבל בכל זאת הם אלו שמקבלים החלטות".
כשאנחנו עוברים לדבר על רפורמת הבריאות ומתן שירותי בריאות המוכרת בשם "אובאמה קר", טויוס נשמע נחרץ. "יש לנו בארה"ב אנשים שמקבלים החלטות על רפואה ולא מבינים בזה הרבה. כשאובאמה קר נכנסה לתוקף החלטתי, בניגוד לאחרים, ממש לשבת לקרוא את המסמך ולראות על מה מדובר. והבנתי שזה ממש לא יעזור לאמריקה. אובאמה קר לא פותרת בעיה. להפך".

תסביר…
"הרפורמה לא תפחית עלויות טיפול רפואי או את מחירי התרופות. מה שיקרה זה שחולים יאבדו את החופש בבחירת רופא, יותר תרופות וסמים יידחפו לחולים. השיטה היא נטל מסים כבד, היא מעמיסה על המערכת וגורמת לכך שאנשים עובדים משלמים על אנשים שלא עובדים. זה רק גורם להם להתאמץ פחות".

איך אם כן התוכנית זכתה לפרסום חיובי בציבור?
"יש הרבה לוביסטים בוושינגטון, ואיך שלא תסתכל על זה בסופו של דבר תמצא מישהו שמייצג אינטרס פרטי. הרבה פעמים אלו חברות ביטוח ויצרניות תרופות. מי שנפגעים הם בתי החולים, רופאים, אחיות וכו'".
נשמע שיש לך כוונות טובות, אבל אתה פוליטיקאי טירון ובקונגרס שועלים מנוסים.
"גם כשהתחלתי לדחוף את נושא העין היבשה הרבה רופאים אמרו שאני משוגע, שאני ילד שלא מבין כלום. נלחמתי בקרבות שזה אתה נגד כולם ואני לא מפחד מלוביסטים. אותי יותר מפחיד רופא עיניים שלא רוצה שרופא צעיר יגיד לו מה לעשות.
אני חושב שבוושינגטון צריכים אנשים שלא מפחדים מהגוורדיה הישנה או לשנות דברים. זו אחת הסיבות שהצב- עתי לטראמפ, אדם שבא מבחוץ, עקף את הממסד ואמר 'יש דרך אחרת לעשות זאת'. הפוליטיקאים המקצוענים הכניסו את ארה"ב לחוב ענק, אנחנו לווים מאות מיליארדים בכל שנה, והם ממשיכים לעשות אותו הדבר. צריך לרענן את השורות".

איך אתה מקדם את הקמפיין שלך בארה"ב?
"בבוקר אני עושה ניתוחים, ואחר הצהריים אני בקמפיין. אנחנו לא מבזבזים כספי מפלגה וכל המסע ממומן באופן עצמאי ומתרומות קטנות.
אני חושב שזה מושך אנשים אלי וגם מה שמשך אנשים להצביע לטראמפ, אנשים מאוד אהבו את זה. נושא החובות וניהול המדינה הם מהדברים שעליהם אני משוחח בקמפיין ואנשים מזהים את האמת כשהם שומעים אותה, ואוהבים את זה".

"בוושינגטון צריכים אנשים שלא מפחדים". רולאנדו טויוס \\ צילום: קוקו

אודות admin