סיכום שנתי תשע"ב

שני שמות כיכבו השנה ללא הפסקה במדורי הטכנולוגיה. הסינים היו מכנים זאת "שנת הסלולר"

אין ספק מי הם הכוכבים הגדולים של השנה: "גולן טלקום" ו"סמסונג". אם בשנה שעברה הכותרת הטכנולוגית בישראל הייתה חוק ניוד המספרים, חלק ממהפכת התקשורת של השר משה כחלון, השנה הבשורה הייתה הוזלת מחירים משמעותית בחשבונות הסלולר שלנו. בחודש מאי הציג מיכאל גולן את חברת "גולן טלקום" ובנאום לוחמני פסק שהגיע הזמן "להפסיק להיות פראיירים". הצעה משתלמת, ללא התחייבות או קומבינה אחרת, במחיר 99 ₪ עבור חבילת שיחות, מסרונים וגלישה ללא הגבלה, משכה את השוק להורדת מחירים. לאחר שקרוב ל-40,000 לקוחות עברו ל"גולן טלקום" תוך פחות משלושה חודשים, לא נותר לחברות הסלולר הוותיקות להשוות מחירים או לנסות ולהוריד אותם בצורה משמעותית. סלקום, פרטנר ופלאפון מיהרו לצאת במבצעים והציעו ללקוחותיהם חבילות ללא הגבלה (או בכמות יחידות מספקת גם לצרכן שמעל הממוצע), העיקר שיישארו. פעמים רבות שמענו שהשוק בישראל אינו תחרותי מספיק, אך "גולן" היא דוגמה טובה לשבירת המונופולים בשוק –להרוויח פחות על חשבוננו, זה עד כדי כך פשוט. בהמשך הציגה "גולן" גם תעריפים מוזלים לשיחות וגלישה סלולרית בחו"ל, מהלך שאילץ שוב את החברות הותיקות להציע מבצעי חו"ל אטרקטיביים יותר מבעבר, ולראייה המחיר ששילמתי – בחודש מאי, שבוע בחו"ל עם גלישה סלולרית עלה לי כ-500 ₪, ובחודש אוגוסט כשרוב החברות יישרו קו עם ההצעות של "גולן", שילמתי רק כ-200 ₪. חמישה כוכבים לשר כחלון ולגולן טלקום.

המותג השני שכיכב השנה בכותרות הוא חברת סמסונג. הבאזז הגדול שקדם להשקת ספינת הדגל החדשה של החברה, ה-"גלקסי S3", התברר כמוצדק וחשף בפנינו את הסמארטפון הטוב בעולם, נכון להיום. כל כך טוב שגם אחי הבכור רכש אותו בשבוע שעבר, לאחר שנה של התלבטויות, וגם עורך הכלכלה של העיתון, שנטש את האייפון שלו לטובת האנדרואיד המוביל. סמסונג כיכבה גם בין כותלי בית המשפט ובפסיקה של בית המשפט המחוזי בארה"ב נדרשה לשלם לחברת אפל פיצוים בגובה של מיליארד דולר על "גניבת השראה". אומנם גובה הקנס שווה לסמסונג כמו בערך מחיר הקפה שלנו בבוקר, אך כולנו תקווה שמעז יצא מתוק: החברות המובילות ייזהרו יותר מבעבר שלא לחקות פטנטים קיימים וינסו להמציא את הרעיון הבא שיבטיח לנו שימוש מהנה וחדשני יותר, ולהם קופת מצלצלים מעט רווחית יותר. השנה הבאה אמורה להיות סוערת לא פחות כבר עם ההשקה הקרובה של "אייפון 5" שאולי תפתיע ותצליח לרגש גם את חובבי האנדרואיד, ולאחר שנתיים של ציפייה ודיבורים אין קץ – אולי גם המכשירים החדשים של נוקיה, בשיתוף הפעולה שלה עם חברת מיקרוסופט ומערכת ההפעלה החדשה שלה, "חלונות 8", יצליחו להפתיע ולהפיח חיים חדשים בחברה הפינית שכמעט ונכחדה (כתבה בנושא בגיליון סוכות).

 

אינטרנט ותוכנה

מיקרוסופט היא החברה היחידה שנכון להיום באמת מתחרה בשליטה העולמית של גוגל בחיינו. החברה עדיין שולטת בתחום מערכות ההפעלה למחשבים אישיים וניידים, ועיקר רווחיה טמונים בתוכנות ובמוצרים שהיא מייצרת לחברות וארגונים גדולים – את מוצרי "אופיס" כל משתמש ביתי מכיר, אך החברה מייצרת גם מוצרי תוכנה לארגונים בינלאומיים, למשל בסיס הנתונים MSSQL Server, מערכת CRM לניהול קשרי לקוחות וגם את Xbox, קונסולת המשחקים המוצלחת שמתחרה בהצלחה בפלייסטיישן של חברת סוני. נישת המשחקים היא הרווחית ביותר של החברה – שאינה משדרגת את קונסולת המשחקים הפופולארית על בסיס שנתי, אלא בעיקר מוציאה משחקים חדשים, שעלות פיתוחם אינה גבוהה כמו פיתוח מוצר חומרה בגרסה חדשה, והרווחים מהם גבוהים מאוד.

אם נניח לרגע בצד גם את מיקרוסופט, החברה היחידה שיכולה, לפחות לנסות, להתחרות במיקרוסופט וגוגל על מגוון המוצרים והשירותים שהן מציעות, היא פייסבוק – שמנסה להיכנס לליגה של הגדולות באמת. קצת לפני שהונפקה במאי השנה, במחיר של 38 דולרים למנייה, כשמחיר מנייה משקף לחברה שווי של 100 מיליארד דולר, יצא מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, במסע רכישות מרשים. הרכישה הראשונה הייתה של חברת "אינסטגרם", אפליקציה לשיתוף תמונות שהוקמה בשנת 2010, בסכום של מיליארד דולרים. חודשיים לאחר מכן רכשה פייסבוק את חברת "פייס.קום" הישראלית, מובילה עולמית בפתרונות תיוג פנים אוטומטי ברשתות חברתיות ובמנועי חיפוש, בסכום של כ-100 מיליון דולרים, ובחודש האחרון שמענו כי פייסבוק נמצאת במשא ומתן לרכישת חברת Waze הישראלית. בדומה לגוגל, פייסבוק מנסה לבנות תשתית מקיפה של שירותי אינטרנט כחבילה כוללת ללקוחותיה. עיקר הרווח אמור להגיע, שוב בדומה לגוגל, מפרסומות ומודעות לקידום אתרים ובלוגים.

זה טלוויזיה ?

אם עד לא מזמן, לא כולנו ידענו מה זה בדיוק טלוויזיה חכמה, השנה דאגו בעיקר LG וסמסונג שנדע על מה מדובר. טלוויזיה חכמה מאפשרת, מלבד מאיכות צפייה מדהימה ותמיכה בתלת-ממד, לחבר אותה לרשת האינטרנט. כשקצב הגלישה באינטרנט רק הולך ומשתפר (בארץ אנחנו עדיין מפגרים לעומת אירופה וארה"ב, אך יש שיפור ניכר באיכות ובמחיר), האפשרות לאינטרנט על מסך בסלון היא פשוט מתבקשת. סמסונג ו-LG הוציאו השנה מספר סדרות של טלוויזיות חכמות עם אפליקציות מובנות. אז נכון שהמחירים עדיין גבוהים מטלוויזיית HD "טיפשה", אך הם נמוכים משמעותית מבעבר. גם בתחום הטלוויזיות ניכרת הנוכחות של גוגל, וחוץ משירות חדש שהקימה, Google TV, יש פתרונות לא רעים בכלל לטלוויזיה חכמה בעזרתה של גוגל. מערכת ההפעלה אנדרואיד היא מערכת פתוחה, ונישת גאדג'טים שהתפתחה מאוד השנה היא Stick TV. מדובר ברכיב בגודל Disk On Key, שמתחבר לטלוויזיה עם כניסת HDMI, והוא למעשה מחשב קטן. הוא כולל רכיב WiFi בעזרתו תחברו טלוויזיית LCD "טיפשה" לאינטרנט, ותהפכו אותה לטלוויזיה חכמה. כמו כל מוצר מבוסס אנדרואיד, אפשר להתקין עליו תוכנות מגוונות או לגלוש לכל אתר אינטרנט שתרצו. האינטרנט שהפך למרכיב כה שימושי בחיי היומיום שלנו הפך לחלק בלתי נפרד מהמכשיר הנייד שלנו, מהטלוויזיה בסלון, ובעתיד ייכנס גם למשקפי הראייה שלנו. קשה לפרק את התפתחויות הטכנולוגיות שאנו חווים על בסיס שנתי, אבל אם תסתכלו עשר שנים לאחור, תוכלו רק לדמיין איפה נהיה בעוד עשר שנים. שנה טובה ומתוקה.

אודות admin