NFC הולכת לשנות בתוך מספר שנים את האופן שבו אתם משלמים, עולים למטוס ואפילו מחליפים כרטיסי ביקור \\ אריאל גביש

Near Field Communication, ובקיצור NFC, הוא מונח שהוזכר כאן לא מעט בחודשים האחרונים, בדרך כלל כחלק ממשפט בסגנון "המכשיר תומך בתקן NFC…" שמלווה סקירה של סמארטפון חדש. לא כולנו יודעים במה מדובר ולא כולנו זקוקים כרגע לטכנולוגיה שנמצאת עדיין בחיתוליה, אך טיבן של המצאות מוצלחות להיהפך לסטנדרט – אז כדאי שנדע במה מדובר. טכנולוגית NFC אינה מיועדת למכשירי סמארטפון בלבד ויכולה להוסיף פלפל לכל רכיב אלקטרוני, אבל לפני שנתחיל לפנטז על העתיד, תזכורת קצרה: NFC מאפשרת לשני מכשירים להעביר מידע מאחד לשני באמצעות מגע ביניהם. נכון להיום, עיקר השימוש ב-NFC הוא בהעברה של קבצים, תמונה למשל, בין מכשיר סמארטפון לטאבלט או לסמארטפון אחר באמצעות הצמדתם גב אל גב. מדובר באפקט מגניב אבל לא במשהו שאי אפשר לחיות בלעדיו. אבל לטכנולוגיה הזו יש שימוש משמעותי הרבה יותר. הכיוון שאליו צועד הפיתוח מתמקד כרגע באפשרות להפוך את הסמארטפון למעין כרטיס אשראי באמצעות הצמדתו לקופה, או לשימוש ככרטיס אלקטרוני, למשל במקום כרטיס עלייה למטוס. מכשירים הכוללים רכיב NFC יוכלו למעשה לשמש כארנק אלקטרוני ויחסכו את הצורך להסתובב עם ארנק בכיס. בעזרת ממשק תומך, כמו Google Wallet למשל, אפשר לאחסן פרטי כרטיס האשראי בסמארטפון ולהשתמש בנתונים בעת תשלום במכונות שתומכות ב-NFC. סמסונג הייתה אחת הראשונות שאפשרה שימוש בתשלום באמצעות תקן זה באולימפיאדה האחרונה בלונדון, באמצעות הגלקסי אס 3 שיצא כמה חודשים לפני כן.

מחליפים פרטים, גרסת העתיד
בשוק קיימות יחידות קטנות המכונות "תגיות NFC" שצוברות לאחרונה פופולריות. מדובר ברכיב קטן וחכם המוטמע במכשירים אלקטרוניים, שיכול לשמש לצורכי העברת מידע או מתן הוראות, למשל הוראות לניווט במהלך נסיעה. היחידות הקטנות הללו מציעות את מה שמציע הרכיב הקיים בסמארטפון מתקדם, ויכולות בעתיד להופיע בשימושים רבים בחיי היום–יום. כך לדוגמה הן יחליפו כרטיסי מפתחות בבתי מלון, כרטיסי טיסה וחניה. ויש אפילו מי שחשב על כרטיסי ביקור אלקטרוניים: חברת MOO , יצרנית כרטיסי ביקור, החלה באחרונה בייצור כרטיסים המכילים שבב NFC. הרעיון פשוט – הצמדה של כרטיס הביקור אל מכשיר הסמארטפון תשדר אליו את הפרטים המופיעים בו ותשמור אותם כאיש קשר חדש במכשיר. הדבר אומנם מזכיר סריקה של ברקוד QR רק שכאן מדובר בהליך מהיר יותר ומסורבל פחות. היתרונות ברורים – בעל הכרטיס מחזיק כרטיס בודד שנשאר אצלו, ואילו חברו שומר את פרטיו במכשיר הסמארטפון שלו, במקום להוסיף את הכרטיס לראש ערימת כרטיסי הביקור שאסף עד היום במוזיאון הפרטי. שימושים דומים ב-NFC יכולים לחסל לחלוטין את מודעות הברקוד QR שאליהן נחשפנו בשנה האחרונה בעיקר במודעות פרסומת – סריקה של ברקוד מצריכה התקנת אפליקציה ייעודית, סריקה הנמשכת מספר שניות ותנאי תאורה מתאימים. כמו שהבנתם, השימוש ב–NFC יעיל ואטרקטיבי הרבה יותר.

העתיד כבר כאן
אין ספק שמדובר בטכנולוגיה שתיכנס לשימוש אינטנסיבי בשנים הקרובות, והיא עשויה לשנות את חיינו, או לפחות אספקטים רבים בחיי היום-יום שלנו. אוסאמה בידייר, סגן נשיא תשלומים אלקטרוניים בגוגל, מעריך שייקח כשלוש עד חמש שנים עד שה-NFC יהפוך לתקן מקובל לביצוע תשלומים. באמצעות טכנולוגית ה-NFC נוכל להעביר קבצים, מידע ופרסומות בצורה פשוטה ומאובטחת, וגם לבצע פעולות שמפעילות או מדברות עם רכיבי בלוטות', כמו למשל התחברות לדיבורית בעת הכניסה לרכב. כבר היום מחירן של תגיות NFC אינו בשמיים – כשלושה דולרים ליחידה, וסביר להניח שהמחיר רק ירד. העתיד כבר כאן, ומתברר שהוא לא כל כך יקר.

 

 

נוסעים בזמן
ההצלחה העולמית של אפליקציית הניווט החברתית Waze מושכת חברות לפתח תוכנות דומות. Moovit (לשעבר TranzMate) שיצאה לפני כשנה, וכבר נחשבת לוותיקה, הייתה הראשונה שסיפקה פתרונות לנוסעים בתחבורה הציבורית. Moovit מספקת מידע לגבי מיקום תחנות של תחבורה ציבורית בקרבת המשתמש (קווים, לוחות זמנים, תדירות) וגם מאפשרת בניית מסלול נסיעה בין שתי נקודות – ברגל או בשילוב קווי תחבורה שונים – וקבלת מידע בזמן אמת על כלי התחבורה הציבורית. תחרות היא דבר מבורך, וריבוי אפליקציות שמספקות שירותים דומים רק עוזרת לנו לבחור את זו שהכי מתאימה לנו.
NetBus היא אפליקציה חדשה שמספקת מענה לאי הדיוק בלוחות הזמנים של אוטובוסים ברחבי ארץ. את התוכנה פיתחו ארבעה חברים שהשתחררו לא מזמן משירות קרבי בצה"ל ואחת החווית הלא נעימות שהם זוכרים מהשירות היא הזמן הרב ששרפו בהמתנה לתחבורה ציבורית כשיצאו לחופשה. הרעיון פשוט: כל אוטובוס בתחבורה הציבורית בישראל מצויד ברכיב GPS המאתר ומשדר את מיקומו בכל רגע נתון. הנתונים נשלחים בכל 20 שניות לחוות השרתים של משרד התחבורה, כך שתמיד אפשר לדעת את מיקומו המשוער של כל אוטובוס לאורך מסלולו. בעזרת חישוב הנתונים, כמו שמקובל בתוכנות הניווט השונות, ניתן לחשב את זמן ההגעה המשוער של האוטובוס לתחנה, תוך התחשבות בפקקי תנועה, רמזורים, זמני העצירה בתחנות וכו'. NetBus מתחברת לשרתים, מושכת את הנתונים, ומציגה אותם בממשק משתמש פשוט על גבי מפה.
השימוש באפליקציה פשוט למדי –כל שנותר לאחר ההתקנה הוא להזין את מספר הקו של האוטובוס שאותו אנו מחפשים. התוכנה תזהה את מיקומכם באמצעות GPS, תציג את מיקום התחנה הקרובה ביותר אליכם, ותציג על גבי מפה את מיקומו המשוער של האוטובוס יחד עם הזמן שנותר עד להגעתו לתחנה. ההמלצה שלנו היא, כמו תמיד, לנסות במקביל אפליקציות דומות, כדי שתוכלו לדעת איזו מהן הכי מתאימה לכם.

 

NFC, מה זה בכלל ?

 

אודות admin