גלישה מהירה באינטרנט או גן עדן לגולשים – פרוייקט גוגל פייבר \ אריאל גביש

להוריד סרט בפחות משנייה? זו גלישה מהירה באינטרנט ! תושבי קנזס סיטי, העיר שזכתה להיבחר לפרויקט Google Fiber , כבר נהנים מהדור הבא של החיבור לאינטרנט

הקפיצה האדירה במהירות האינטרנט והמעבר מחייגן לאינטרנט בפס רחב הביאו לעולם שינויים שלא חשבנו שהם אפשריים: שידורי וידאו בסטרימינג, שירותי VOD וביצוע שיחות וידאו באיכות סבירה. כבר לא צריך לקום מהספה ואפשר לקבל (כמעט) כל תוכן שנרצה בלחיצת כפתור (בעיקר אם אתם מתגוררים בארה"ב). כל אותם שירותי טלוויזיה באינטרנט נראים היום מובנים מאליהם, ומתאפשרים הודות לטכנולוגית אינטרנט בפס רחב. בישראל אפשר היום לשלם (והרבה) עבור שירותי אינטרנט במהירות של 100Mbps (מגה-ביט לשנייה) אבל גם מהירות של 20Mbps מספיקה בהחלט כמעט לכל שידור או הורדה שתרצו. רק כדי לסבר את האוזן – לקוחות של אינטרנט במהירות 10Mbps יכולים להוריד למחשב סרט באורך מלא באיכות HD (קובץ בגודל של כ-4 ג'יגה-בייט) בפחות משעתיים. בעתיד, כשמהירות האינטרנט תמשיך לעלות עם שדרוגים נוספים ברוחב הפס, לא נצטרך בכלל להוריד שום דבר – כבר היום יש מדינות בעולם בהן אפשר לגלוש במהירות של 1Gbps (ג'יגה-ביט לשנייה) – מהיר פי 100 מאותם 10Mbps, שהיא המהירות הממוצעת היום בארץ. מהירות של 1Gbps מאפשרת להוריד סרט בנפח של 4 ג'יגה-בייט בפחות משתי שניות ! השימוש באינטרנט באמצעות הסמארטפון הפך לנדבך כה חשוב ויום-יומי בחיינו, שיש מי שבוחר בשירותים של חברה סלולרית זו או אחרת בהתאם לאיכות האינטרנט הסלולרי שהיא מספקת. לכולם כבר ברור שאינטרנט בפס רחב הוא העתיד, וכמו במקרים רבים, גוגל היא הראשונה שמרימה את הכפפה. בדיוק לפני שנתיים הכריזה החברה על פרויקט חדש בשם Google Fiber: לספק לקהילה אחת גישה לאינטרנט במהירות פי 100 מהנהוג בארה"ב. 1,100 ערים ביקשו להיות הזוכה בפיילוט של הפרויקט, ולאחר בדיקה מעמיקה החליטה גוגל לבחור בקנזס סיטי כעיר ראשונה שתהנה משירותי אינטרנט בפס רחב באמצעות סיב אופטי (UHSN – Ultra High-Speed Network) במהירות של עד 1Gbps.

גוגל מכוונת גבוה
הבחירה של גוגל בפרויקט שאפתני שכזה אינה מפתיעה. גם לאחר ההשקעה האדירה בהקמת התשתית, גוגל תרוויח מהפרויקט בטווח הרחוק – גם מתשלום חודשי שישלמו הלקוחות עבור השירות (120 דולר לחודש עבור חבילת אינטרנט ג'יגה-בייט ושירותי טלוויזיה, או 70 דולר לאינטרנט ג'יגה-בייט בלבד), וגם משידורי פרסומות שישולבו בשידורי הטלוויזיה והאינטרנט. עדיין לא ברור כמה עמוק תיכנס ענקית החיפוש לעסקי המדיה ושידורי התוכן, אך ניתן כבר לדעת שהיא מכוונת גבוה. במהלך השנים האחרונות רכשה גוגל חברות רבות והטמיעה את השירותים שלהן במכלול השירותים שהיא מספקת – החל מאתר הסרטונים יוטיוב וכלה בחטיבת "מוטורולה סולושנס", יצרנית מובילה של רכיבי טלוויזיה בכבלים. ואם גל הרכישות הנחוש הזה לא מספיק, הרי שיו"ר גוגל, לארי שמידט, הדגיש בכנס בינלאומי בניו יורק כי הפרויקט בקנזס סיטי אינו ניסוי בלבד, אלא עסק רציני שבחברה שוקלים איך להרחיב אותו.
נכון לעכשיו, וכפי שהוצג לבאי טקס ההשקה של Google Fiber ביולי האחרון, מהירות ההורדה וההעלאה שמספק הפרויקט עומדת על 900Mbps לשנייה (מעט פחות מ 1Gbps , כלומר מהירות שמאפשרת הורדה של קובץ בגודל 900 מגה בייט בשנייה אחת).

הטכנולוגיות מתחברות
הלקוחות בני המזל שזכו להשתתף בפיילוט "גלישה מהירה באינטרנט" מקבלים גם שירות אחסון בענן של גוגל, ה-Google Drive, בנפח של 1 טרה-בייט. אך עיקר העניין הוא שה-Google Fiber הוא לא רק אינטרנט אלא גם טלוויזיה. באמצעות שלט בלוטות' יכול הלקוח לגלוש בממשק הטלוויזיה של גוגל, לבצע חיפוש פשוט של שידורי טלוויזיה שמציע השירות ואף להקליט עד 500 שעות צפייה באיכות HD על גבי כונן בנפח 2 טרה-בייט. גוגל גם מפתחת אפליקציה למכשירי אנדרואיד ואפל שתשמש כשלט טלוויזיה לכל דבר, בדגש על שימוש בחיווי קולי – שירות נוסף של גוגל שרובנו מכירים ממכשירי הסמארטפון שלנו. שוב, כרגיל אצל גוגל, הטכנולוגיות מתחברות זו לזו והמפה של תוכנית העל קורמת עור וגידים מול עיני הגולשים.
קופסת התקשורת שמספקת גוגל עם השירות היא למעשה כמה מכשירים ביחד – נתב אינטרנט התומך במהירות של 1Gbps, רכיב WiFi ודיסק קשיח בנפח של 2 טרה-בייט, שמשמש כ-DVR (מכשיר הקלטה דיגיטלי) עבור כל המכשירים בבית (טלוויזיה, סמארטפון, טאבלט) שיחוברו אל קופסת התקשורת. בנוסף הקופסה תומכת בשירותי הטלוויזיה של יוטיוב וגם של נטפליקס, שירות ה-VOD המוביל בארה"ב שעדיין אינו זמין בארץ.
ארבעה חודשים לאחר דבריו של שמידט בועידת הניו יורק טיימס, גוגל הראתה את כוונותיה הרציניות – בשבוע שעבר הכריזה על השקת תשתית Google Fiber בעיירה נוספת – Olathe, הממוקמת כ-40 ק"מ מקנזס-סיטי, שתהיה העיר השנייה שתזכה לטיפול המיוחד. גם תושבי העיירה בת 130,000 התושבים יזכו לאינטרנט במהירות ג'יגה ו-200 ערוצי טלוויזיה תמורת תשלום חודשי של 120 דולרים.
לנו בינתיים, נותר רק להמשיך ולקנא מהספה בבית בתושבי קנזס, ולקוות שבעוד כמה שנים נזכה גם אנחנו לחוויה מדהימה שכזו. כדי להבין ולהתרשם עוד מפרויקט העל ופורץ הדרך של גוגל, הקלידו Google Fiber Kensas City (ביוטיוב, אלא איפה).

 

 

אודות admin