אוכלים סרטים – מי משפיע על תעשיית הסרטים בהוליווד ?

אחרי שהפיל לקרשים את תעשיית המוזיקה, האינטרנט מאיים על תעשייה נוספת, חזקה הרבה יותר: אולפני הסרטים בהוליווד. אולי פעם עוד יעשו על זה סרט

בשנות ה-90, כששמעתי שיר שמצא חן בעיני, נאלצתי לשוטט בין חנויות מוזיקה ולנבור בין ערימות הדיסקים בחיפוש אחר הסינגל של אותו השיר. הרי אם דובר בשיר בודד שרציתי, מדוע לשלם עשרות שקלים בשביל רכישת אלבום שלם ? המודל העסקי הזה היטיב עם חברות התקליטים ופחות עם הצרכן. אבל אז, לפני עשרים שנה, נכנס האינטרנט לחיינו. אני עדיין זוכר את הפעם הראשונה שנחשפתי לאפשרות להוריד שיר באינטרנט. אני אפילו זוכר איזה שיר זה היה – The Sweetest Thing של להקת U2. מחירי ההתחברות האינטרנט היו מטורפים ומהירות הגלישה כה איטית, ורק לאחר חרישת אינסוף אתרים במשך כארבע שעות הצלחתי להוריד את השיר. קפיצה לחנות המוזיקה הקרובה של "טאוור רקורדס" הייתה לוקחת כבר פחות זמן.
כמה שנים מאוחר יותר הגיע "נאפסטר" ושינה את כללי המשחק. תוכנת השיתוף אפשרה לכל משתמש רשום (בשיאה היו לנאפסטר כ-80 מיליון משתמשים רשומים) להעלות שיר ולשתף אותו עם משתמשים אחרים, ובמקביל להוריד כל שיר קיים במחשב של משתמש אחר. לכולם היה ברור שמדובר במודל שאינו יציב: האומנים לא תוגמלו עבור המוזיקה שלהם, ולחברות התקליטים לא הייתה דרך להגן על זכויות יוצרים.
הראשונה שהציגה מודל עסקי שניסה לשלב בין המודל הישן של רכישת דיסקים לבין הורדה של מוזיקה בתשלום באינטרנט הייתה חברת אפל. חנות ה-iTunes שהוקמה ב-2003 אפשרה (ועדיין מאפשרת) להוריד כל שיר בעלות של 99 סנט. אומנם לא היה זה הפתרון המושלם מבחינת הצרכן –לאחר ששילמנו עבור הורדה של שיר, אי אפשר היה להעתיק אותו למכשיר מדיה אחר – אבל הנוסחה פחות או יותר עבדה: תעשיית המוזיקה הגנה על זכויות היוצרים, היוצרים זכו לתמלוגים, ואנחנו רכשנו את השיר שרצינו בלי לקום מהספה.

מנטפליקס ועד Hulu
היום, הדיון על הורדת שירים באינטרנט או האזנה למוזיקה בסטרימינג כבר לא מעניין אף אחד. בעידן הסמארטפונים והגלישה הסלולרית, לרובנו הדבר נראה מובן מאליו. כך גם השיח סביב הורדה של סרטים באינטרנט הולך ונעלם, ועיקר הדיון נסוב על צפייה ישירה בסרטים ובסדרות באמצעות האינטרנט. כיום, שנים אחרי שרשת חנויות הוידיאו "בלוקבאסטר" פשטה את הרגל (באופן אירוני, רשת Dish Network שרכשה את הזיכיונות של בלוקבאסטר מזרימה את הסרטים ללקוחותיה על גבי הרשת), אופן הצפייה בסרטים בבית השתנה לחלוטין: מעל 23 מיליון לקוחות משלמים לשירות "נטפליקס" עבור צפייה ישירה בסטרימינג, ועשרות מיליונים נוספים משתמשים באתר Hulu לצפייה בסרטים ובתוכניות טלוויזיה לפי דרישה. תוכן האתר ממומן באמצעות פרסומות קצרות המוקרנות במהלך התוכנית.
התמורות הטכנולוגיות האסטרטגיות שמניעות את השינוי העסקי של השנים האחרונות הן מחשוב ענן ו-Big Data (טכנולוגיה המיועדת לטפל באחסון והעברה של כמויות נתונים גדולות מאוד). החל מ-Amazon וכלה ב-Walmart, חברות רבות כובשות בזו אחר זו את השוק הגדל של אספקה דיגיטלית של סרטים היישר לסלון. כללי המשחק שוב השתנו בזכות שילוב הטכנולוגיות החדשות: וידיאו המוזרם דרך ענן באמצעות ביג דאטה מאיים להחליף את ה"בלוריי" (BluRay) ולהעלים כליל את ה-DVD. זאת למורת רוחם של אולפני הסרטים בהוליווד, שמדיה על גבי דיסקים מהווה ביצת זהב עבורם. רק בשנה שעברה רשמו האחרונים הכנסות של כ-18 מיליארד דולרים ממכירות והשכרות של סרטים.

רוחות השוק
עם הירידה במכירות תקליטורים והעלייה בביקוש לשירותי וידאו בסטרימינג, נראה היה שברור מי הולך להפסיד בקרב בסיבוב הזה. למרות זאת, האולפנים בהוליווד נחושים לשמור על ההכנסות ממכירת תקליטורי הסרטים עם תום הקרנתם בבתי הקולנוע, ונערכים למלחמה. רוחות השוק כבר לא נושבות לטובתם כפי שמעיד דן קריין, מנהל בכיר לענייני מדיה דיגיטלית בחברת IHS לסקרי שוק: "השנה הגענו לנקודה שבה אנשים צופים ביותר סרטים באינטרנט מאשר באמצעות דיסקים פיזיים.". הסיבה לכך היא שבדיוק כפי ש-iTunes מאפשרת להוריד שירים בודדים במקום אלבומים שלמים, שירותי הזרמת סרטים וחברות לשידורי כבלים ולוויין מאפשרים ללקוחות לשכור סרטים לצפייה בודדת, באופן שמוזיל את התשלום. הגידול בביקוש להזרמת סרטים גרם לפגיעה קשה בערוצי המכירה של תקליטורי DVD ובלוריי, לסגירתן של חנויות להשכרת סרטים ולצמצום שטח המדף.
בנוסף, שירותי ההזרמה מבוססי–ענן דוגמת אלו שמספקים Amazon ו– Walmart מקלים על המשתמש באיתור הסרטים והתשלום עבורם, ללא צורך לקום מהספה. הגידול בביקוש להזרמת סרטים עשוי לקבל זריקת מרץ אדירה אם השמועות שמתרוצצות בשנה האחרונה יתבררו כנכונות ו"אפל" אכן תיכנס לתחום הטלוויזיות המשולבות עם מכשיר ה-iTV – זהו השם שאנליסטים נתנו למכשיר הטלוויזיה שלפי השמועות, אפל מתכננת להוציא בקרוב.
בינתיים, חברת "נטפליקס" רכשה זכויות יוצרים מששת האולפנים הגדולים בהוליווד, ובכך הפכה לחברת שירותי הצפייה בתשלום הגדולה ביותר. ב-2011 הגדילה החברה לעשות כאשר חתמה על שיתוף פעולה עם חברת "דרימוורקס", ענקית סרטי האנימציה. הסכם זה בין אולפן הוליוודי לבין שירות סטרימינג היה הראשון מסוגו. בשנה שעברה חתמה החברה על חוזה נוסף עם Weinstein Company , חברת ההפקה של הארווי ויינשטיין, אחד מבכירי המפיקים בהוליווד שרק בשנה שעברה הביא לנו את "הארטיסט" שגרף את כל הקופה בטקס האוסקר.
לא מכבר העלתה נטפליקס את הסדרה שהופקה עבורה — "בית הקלפים". בכך הפכה לחברת הסטרימינג הראשונה שמממנת את יצירתה של סדרת טלוויזיה, במהלך שמעיד על שינוי מהותי במאזן הכוחות בשוק הבידור האמריקאי.

הוליווד משיבה מלחמה
אך הוליווד נחושה שלא ללכת בדרכה של תעשיית המוסיקה, שלא השכילה להילחם על מקומה. אוזלת ידן של חברות התקליטים במציאת מענה הולם להורדות הדיגיטליות הוביל לאובדן הזדמנויות ולמרוץ אכזרי לעמידה בקצב ההתרחשויות בשוק. אולפני הסרטים הגדולים השכילו כבר לייצר מודלים חדשים של הכנסות המבוססים על הסכמי רישיון, והם ממנפים את התחרות הקיימת בין השירותים השונים להזרמת וידאו כדי להשיג את העסקאות המשתלמות ביותר בעבורם. בה בעת, כמה מן האולפנים הגדולים מנסים להביס את שירותי הזרמת הסרטים במגרש שלהם עצמם. EPIX, ערוץ הכבלים שבהחזקת האולפנים Paramount‏, Lionsgate ו-MGM, מציע לצפות בסרטים בסטרימינג דרך טלוויזיות המחוברות לאינטרנט. בניסיון להרחיק את הלקוחות מהרעיון של שכירת סרטים לצפייה, כמה אולפנים גדולים חברו יחדיו לתמיכה בשירות UltraViolet, שמציע עותק מבוסס-ענן של תקליטורים מסוימים, ומאפשר לכל משתמש להעביר את תוכן הדיסקים שברשותו לענן, תמורת סכום סמלי בלבד.
מעניין יהיה להמשיך לעקוב אחר תחום הסטרימינג. נכון לעכשיו שני דברים ברורים: צפייה ישירה היא לא משהו שהולך להיעלם בשנים הקרובות, ודיסקים של DVD ישמשו בעתיד הקרוב כתחתיות של כוסות או סוג של תחליף לצלחת מעופפת.

אודות admin