עקוב אחרי – אפליקציות מבוססות מיקום

יותר ויותר אפליקציות מבוססות מיקום מעודכנות בנוגע להרגלי הבילוי והצריכה שלכם. מצד אחד זה מלחיץ, ומצד שני — שימושי להפליא. סקירה מיוחדת

זה קרה בארוחת ערב אצל חברים. בשלב מוקדם של הערב, הרבה לפני שכל אחד החל להתעסק עם סמארטפונו, סיפר אחד מהחברים שהוא מחפש לשכור דירה חדשה. כשהגיע לראות אחת מהן הופתע מאוד לגלות שבעלי הדירה ידע עליו המון פרטים: מהיכן הוא במקור, מה שם הלהקה שבה הוא מנגן, היכן למד ועוד כמה פרטים שהשאירו אותו בפה פעור. בעלי הדירה הציג בפניו ישום הקיים במכשיר הגלקסי S4 שלו שאוסף מידע מאתרים שונים, כמו פייסבוק, גוגל+, טוויטר, ומציג אותו כשהוא מקבל שיחה נכנסת ממספר לא מוכר. מכאן התפתחה שיחה קצרה אך קולנית במיוחד בנוגע לפרטיות המידע הקיים עלינו באינטרנט – מידע הניתן לאיסוף די בקלות, כך נראה. חלק מהחברים נשארו אדישים, אחרים הקצינו ותיארו עתיד קודר ואפל. החדשות הרעות הן שמספיק ופתחתם חשבון בפייסבוק או גוגל+, המידע קיים ונגיש למי שבאמת רוצה לאתר אותו. החדשות הטובות הן שבחירת פרטי המידע שאנו מספקים נמצאת עדיין בידיים שלנו. השימוש באפליקציות מבוססות מקום וקשרים חברתיים התרחב מאוד בשנים האחרונות וברוב המקרים הן באות כדי לשרת אותנו: במקום שאנחנו נחפש את המידע הוא מגיע אלינו וברוב המקרים נועד לשפר את חיינו, או לפחות להקל עליהם במעט ולפעמים גם לחסוך בזמן. אין בכוונת המדור להכניס אף אחד לפאניקה, אבל כן להמליץ לכם לשקול בכובד ראש את הפרטים שאתם מספקים ברשת ובאפליקציות שבהן אתם משתמשים.

חפש את החברים שלך
התרחיש הבא אינו דמיוני ורק נשמע כמו התחלה של בדיחה: גבר נכנס לבר… יכול להיות שהוא עדיין לא יודע אבל הסמארטפון שלו כבר יודע מי מחבריו שם, מה מומלץ שיזמין לאכול, והאם אשת חלומותיו נמצאת שם. בעולם רווי מכשירים סלולריים, לעסקים יש גישה חסרת תקדים למידע עסקי על הלקוחות שלהם: הם יכולים לאסוף (או לרכוש) מידע על הטעם שלנו באוכל, על מלונות שבהם שהינו והמלצנו ובעיקר לדעת על כל מקום שהצהרנו שביקרנו בו. בקיצור, אפליקציות מבוססות מיקום הן מאגר המידע הנפוץ ביותר שיש עלינו.
כדי להישאר תחרותיים, העסקים חייבים לדעת מי הלקוח שלהם ומה הוא אוהב על מנת שיוכלו להגיע אליו עם הצעה שתעניין אותו. יותר מזה – אנחנו כלקוחות מעוניינים שמידע שרלוונטי עבורנו ימצא אותנו מבלי שנתאמץ לחפש אותו. מי שמשתמש בחשבון הג'ימייל שלו באמצעות דפדפן בטח שם לב שאם חיפש מוצר כלשהוא במשך זמן מה, הצעות מתאימות לרכישת מוצר זהה או דומה הוצגו בפניו כשנכנס לחשבון שלו. גוגל הייתה אולי אחת הראשונות לממש זאת, אבל ממש לא האחרונה. חברות הזנק רבות, חלקן רווחיות מאוד וחלקן רק בדרך, מנסות לספק לנו מידע לפני שנחפש אותו בעצמנו. כמעט כל אייפוניסט מכיר את Find My Friends: תוכנת מעקב המדווחת לחברים שלנו (באישורנו כמובן) היכן אנחנו נמצאים בכל רגע נתון (חסל סדר "אחי אני כבר מגיע" כשאתם עוד בבית). Find My Friends הייתה אחת הראשונות שהציעה שירות מבוסס מקום ועבדה כמו שצריך, אבל מאז עברו כמה שנים מאז ועשרות אפליקציות נוספות מבוססות מיקום ואספניות מידע הגיחו לאוויר עולם.

המקום שאליו אני הולך
Foursquare היא דוגמה בולטת לשימוש מבוסס מיקום: משתמשים באפליקציה עושים "צ'ק אין" במקומות בהם הם מבקרים כדי לשתף את מיקומם עם חבריהם (אוי, השעמום) ולהרוויח נקודות. לאפליקציה רשומים כבר 35 מיליון משתמשים המבצעים 4 מיליארד צ'ק אינים בכל יום! למרות מאגר המידע הענקי שברשותה, Foursquare עדיין אינה חברה רווחית וספגה על כך ביקורות רבות בשנה האחרונה. בחודש הקודם השיקה החברה פיילוט פרסומי המיועד לבתי עסק בניו יורק, והיא מאפשרת לעסקים בעיר לאתר לקוחות פוטנציאליים על בסיס מיקומם תוך ניתוח העדפותיהם האישיות, במטרה להציע להם מבצעים אטרקטיביים כשהם נמצאים בסביבה. מובן שמי שחושש מהחשיפה יכול בכל רגע לנטרל את הצגת המיקום שלו (גם חוסך בחיי הסוללה). ההצעות המתאימות מוצגות תחת לשונית "בסביבה" שבאפליקציה וחובבי קניות בהחלט יכולים ליהנות מהמידע הפרסומי.
אם Foursquare מעולה בלנחש לאן אתה רוצה להגיע, Tempo מנסה לעזור לך להגיע לשם במהירות. האפליקציה משתמשת בטכנולוגית בינה מלאכותית כדי לעזור למשתמש לארגן את סדר היום שלו, תוך שהיא מנסה לנחש לאן הוא צריך להגיע ומהו סדר העדיפויות במהלך יום הסידורים. Tempo יוצרת תוכן שימושי עבור המשתמש כשהיא מצליבה מידע המתקבל מחיישני המכשיר יחד עם מידע מהיומן, פנקס הכתובות, אימייל וכדומה, ומציגה אותו ככלי שעוזר לחסוך זמן, קליקים וחיפושים באינטרנט.

גוזרים קופון
Shopkick היא סיפור הצלחה של ממש. לאפליקציה נרשמו כ-4 מיליון משתמשים והכנסותיה בשנה החולפת היו מעל ל-200 מיליון דולר. הרעיון של Shopkick הוא מאלה שאפשר לומר עליהם "איך לא חשבו על זה קודם, ולמה לא אני…": האפליקציה מאפשרת למשתמש לקבל מתנות, למשל קפה חינם, או לזכות בקופונים למבצעים שווים ברגע שתיכנסו לחנות שקיימת במאגר שלה. עם הכניסה לחנות, האפליקציה מתחברת למתקן המוצב בתוכה (אם היא קיימת במאגר החברות הרשומות) המשדר אות שמע שאינו נשמע לאוזן אדם, ממש כמו המשרוקיות של הכלבים. האות נקלט ומפוענח במכשיר הסמארטפון ואז מוצגת בפני הלקוח האפשרות לקבל מתנה, קופון או הצעה מיוחדת על גבי המסך.
WinWin היא אפליקציה שיכולה לעזור לחבר שהוזכר קודם בחיפושיו אחר דירה חדשה. מעבר לשימוש רגיל בקטגוריות החיפוש שהיא מציעה, היא מאפשרת קבלת מידע על דירות פנויות להשכרה בסביבה או על אינסטלטור שבדיוק נמצא באזור כשהצנרת בבית מתחילה לטפטף.

הבחירה בידיים שלכם
לאלו מכם שמרבים לטייל בחו"ל: ודאי יצא לחפש במשך שעות בית-קפה, חנות או סתם פארק מגניב שביקרתם בו בעבר, רציתם לחזור אליו והייתם בטוחים ש"זה איפשהוא ממש כאן בסביבה". Near2There היא אפליקציה פשוטה ושימושית שעוזרת לכם לשמור את המיקום על מנת שתוכלו לחזור לבקר בו בעתיד. האוכל במסעדה היה מצוין? הוסיפו סימניית מיקום בחשבון שלכם באפליקציה וזהו. האפליקציה גם מאפשרת סנכרון נוח באמצעות דפדפן וחיפוש מראש של מקומות שאתם מעוניינים לבקר בהם. תכנון מראש חוסך זמן.
חסכון בזמן ונוחות שימוש הם היתרונות הגדולים שמציעות אפליקציות מבוססות מיקום כמו גם אלו שבעיקר אוספות מידע. ולכן, אולי אין צורך להיכנס לפאניקה – גם אם המידע שאספו עליכם נמכר לגוף שלישי, הוא בכל מקרה זמין באינטרנט. למי שעדיין מוטרד, ניתן לנטרל בכל רגע נתון את הצגת המיקום שלכם. ובאשר לפרטים האישיים שתזינו באתר או לאפליקציה שאתם מתקינים – הבחירה היא רק בידיים שלכם.

אודות admin