כן ליד הילדים – ביקורת על מובי, סלולרי פשוט לילדים

השימוש במכשיר סלולרי לילדים אינו מומלץ, אך "מובי" יכול לשמש פתרון הולם להורים מודאגים.

הקלות שבה מתחברים ילדים למכשירי סמארטפון היא לא פחות ממדהימה. לא קשה למצוא היום ילדים, עדיין בגיל גן, ששולטים בסלולרי, בדרך כלל של הוריהם, כאילו ישנו איתו מתחת לכרית עוד לפני שידעו לומר "אמא". יותר מהפונקציות שלו כטלפון, נראה שהמשיכה הטבעית למכשיר המשוכלל נובעת מעולם התוכן והצבעים, מהמשחקים המותקנים בו ובגדול – מהיותו מכשיר קטן וצבעוני עם דברים שזזים.
ההשלכות הבריאותיות של שימוש מגיל צעיר במכשירים סלולרים עדיין אינן ברורות דיין, אך ברור לחלוטין שלא מדובר בפעילות מומלצת במיוחד. מצד שני, יש הורים שרוצים לשמור על קשר בכל רגע נתון עם ילדיהם כשאלו נמצאים מחוץ לבית, בבית הספר או בחוג, ו"מובי" הוא מכשיר טלפון שיכול לענות על צרכים אלה, ועל הדרך גם יעשה את הילדים מאושרים. מדובר בטלפון סלולרי מותאם לילדים המאפשר להורים לשמור על קשר עם ילדיהם בקלות, בלי לתת לילד טלפון סלולרי "רגיל".
המכשיר פותח במיוחד כדי להתאים לצרכים של ילדים בגילאים 6-9, והשימוש בו חוסך חשיפה לשימושים מיותרים בטלפון סלולרי ומאפשר שימוש רק כאשר הילד צריך באמת אותנו, במקום לשלוח אותו לבית הספר עם צעצוע ממוחשב.

שימוש פשוט וקל
קיבלנו את המכשיר לסקירה ומסרנו אותו לבדיקה אצל שלושה ילדים: אור בן ה-8, שיר בת ה-6 ואדווה בת 3. במקרה של אדווה הבודק היה אביה, שחלק מתכונות הטלפון מצאו חן בעיניו.
"מובי" הוא טלפון פשוט לשימוש בעל ממשק עברי ידידותי למשתמש. בחזיתו ארבעה לחצני חיוג גדולים ומעוצבים המתוכנתים מראש על ידי ההורים. על גבי כל אחד מארבעת הכפתורים יש ציור של איש הקשר המיועד – בית, אמא, אבא וכפתור רביעי לחיוג לאיש קשר נוסף לפי בחירתכם. את הגדרות החיוג עבור ארבעת הכפתורים מבצעים באמצעות שליחת מסרון דרך אתר האינטרנט של "מובי", ומדובר בפעולה פשוטה וקלה.
בנוסף לארבעת הכפתורים המאוירים, במכשיר ישנו לחצן מצוקה. לחיצה עליו תשלח באופן מיידי הודעות טקסט לארבעת המספרים שתוכנתו מראש בזיכרון, והמכשיר גם יחייג אליהם ברצף עד לקבלת מענה. ה"מובי" מיועד לשימוש פשוט של שיחות בלבד והוא אינו כולל מצלמה, משחקים או חיבור לגלישה באינטרנט. אביה של הסוקרת הצעירה התלהב מהמכשיר, בעיקר הודות לתכונות המיועדות לשליטה מרחוק. ב"מובי" קיים מנגנון למניעת גניבה – המכשיר ישלח באופן אוטומטי מסרון במקרה שהוחלף כרטיס הסים במכשיר. אפשרות נוספת היא שליטה בהגבלת משך השיחה המאפשרת שליטה בתקציב ומונעת בזבוז מיותר. הפונקציה העיקרית שבגינה לקחנו את המכשיר לסקירה היא ה"מוניטור" – מנגנון המאפשר להורה לשמוע את המתרחש בסביבתו של הילד. לאחר שהגדרתם את אפשרויות החיוג ב"מובי", שליחת מסרון אליו תגרום למכשיר לחייג באופן אוטומטי אל המספר של ההורה ויאפשר לו לשמוע את מה את הקולות בקרבת הילד. הרעיון יפה אך הביצוע מרשים פחות: בזמן ביצוע הבדיקות, המכשיר שהה רוב הזמן בתיק הגב של הילד ואיכות השמע מצידו של ההורה המאזין לא הייתה טובה מספיק. בנוסף, כשהמכשיר הוצא אל מחוץ לתיק, יכלו הסובבים לשמוע את רחשי הרקע שנשמעו מצידה השני של השפופרת, ויכלו לשים לב ש"מאזינים" להם. אם תכננתם "לרגל" אחר הגננת של הילד, קחו זאת בחשבון.

סיכום ומסקנות
אור בן ה-8 תמצת את השימוש במכשיר במשפט בודד: "זה טלפון ממש חמוד, אבל סתם משעמם". קחו בחשבון שמדובר בילד ששולט ברזי האייפון ומנוסה בשימוש במכשירי אנדרואיד מתקדמים. אחותו הקטנה, שיר בת ה-6, אימצה את המכשיר בחום והתקשתה להיפרד ממנו. לא רק שהיא התאהבה בעיצוב המכשיר והתלהבה מפשטות השימוש בו, אלא גם הרבתה להתקשר ולשוחח עם סבתה, שמספר הטלפון שלה תוכנת בלחצן הרביעי.
מחירו של "מובי" הוא 600 ₪, והוא תומך בכרטיסי סים של כל הרשתות בארץ.

מסקנות הוועדה

עיצוב: 10
תפריט: 7
שליטה מרחוק: 8
ציון סופי: 8.5
השורה התחתונה: רעיון מצוין להורים מודאגים, אם כי יש מקום לשיפור אפשרויות השליטה מרחוק.


תמונת מצב \ אינסטאספאם

אפליקציית הצילום אינסטגרם, המתפקדת כסוג של רשת חברתית, חצתה לאחרונה את רף ה-100 מיליון משתמשים. בעקבות הפופולאריות של התוכנה, גם מפיצי נוזקות ותוכנות זדוניות החלו לכוון אליה חלק מהתקפותיהם והם פועלים בדרכים מגוונות. אחת מהדרכים היא יצירת פרופילים מזויפים שמזמינים את המשתמש להקליק על לינקים המובילים לאתרים מפוקפקים, למשל כאלו המתחזים לאתר הורדה של סרטונים עם כלבלבים או חתלתולים. הונאה נוספת היא של אנשים בעלי פרופילים 'אמיתיים' שמלאים בתכני פרסום לתוכניות בסגנון פירמידה, במטרה לאסוף עוקבים שיצטרפו לתוכניות אלו כדי ולהפיק מכך כסף. אינסטגרם עוקבת ומטפלת בנושאים אלו ופרופילים הנראים מזויפים נמחקים מהרשת. בחברת אבטחת המידע "סימנטק" ממליצים לקבוע את הפרופיל האישי כ"פרטי" כדי לשלוט מי יוכל לעקוב אחרינו, לא לעקוב אחר אנשים באופן שרירותי לפי תמונת הפרופיל המושכת שלהם בלבד, וכמובן שלא להקליק על לינקים מבלי לדעת לאן הם מובילים.
מגמה נוספת שעלתה בדוח חודש אוקטובר של חברת "סימנטק" הייתה חשיפת הנוזקה Ransomware. אם בתחילת דרכה של הנוזקה, עוד בשנת 2009, מפעיליה הסתפקו בלנעול מסכים ולהציג מסרים ברורים הדורשים כופר בכדי להשיב את השליטה במחשב, או אף לבקש תשלום עבור שחרור הנעילה, המגמה של החודש האחרון מראה ש-Ransomware מתחזה לנציג מטעם רשויות החוק במדינה בה היא פועלת (למשל ה-FBI). במקרים רבים מסך הנעילה כולל מסרים הטוענים כי המשתמש נתפס בפעילות פלילית, כך שהאיומים כוללים עירוב רשויות החוק או תביעה משפטית אם לא ישולם הכופר הנדרש. מקרים חדשים של שימוש בנוזקה אף כוללים שילוב של התראת קול, בנוסף לנעילת המסך.

ספאם במספרים (לפי נתוני סימנטק)
• 65.6% מתעבורת המיילים בישראל הם דואר זבל (לעומת 64.8% בעולם).
• אחד מכל 637 מיילים מכיל וירוס, נוזקה או קישור לאתר זדוני.
• שיעור דואר הזבל בעולם ירד בחודש אוקטובר, בכ-10% ועומד על 64.8%.
• אחד מכל 1.54 מיילים בעולם הינו דואר זבל.
• סעודיה צנחה מחוץ לעשיריה הראשונה של מדינת ספאם – 79.4% מתעבורת הדוא"ל במדינה הוגדרה כספאם.

אודות admin