המדריך לרכישת מצלמת רפלקס דיגיטלית – חלק שני

אם נמאס לכם להנציח אירועים במכשיר הסלולרי ואתם שוקלים ברצינות להתחדש במצלמת רפלקס דיגיטלית, קחו בחשבון שרק חלק מהן נותנות תמורה הולמת למחיר. מורה נבוכים לצלם המתחיל [חלק ב] – מאת אריאל גביש

בענף מצלמות הרפלקס יש יצרניות רבות ומוכרות כמו Sigma, Olympus, Pentax ואחרות, אך הוא נשלט בידי שתי חברות בולטות: Nikon ו-Canon. טווח המחירים רחב ומגוון ומתחיל באזור 2,000 שקלים למצלמות ברמת מתחילים (רמת כניסה) ועד לעשרות אלפי שקלים למצלמה למקצוענים.
אחד החידושים של השנים האחרונות הוא צילום וידיאו. המעבר ממצלמות סטילס לכאלו שמשלבות גם וידיאו היה מהלך מתבקש כדי לעורר ולחדש את הענף. איכות הוידיאו במצלמות רפלקס דיגיטליות עזר להן להיכנס גם לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, מה שהזרים אנרגיה חדשה לתעשייה. את השינוי המבורך, בטח אם תשאלו סטודנטים לקולנוע, הובילה Canon לפני כמה שנים כשהיא משאירה אבק למתחרתה הגדולה, חברת Nikon. האחרונה התעוררה מאוחר אבל התייצבה למלחמה והציגה דגמים חדשים ומצוינים בשנתיים האחרונות.
נהוג לחלק את קשת מצלמות הרפלקס הדיגיטליות לשלוש רמות מחירים והתמקצעות. החלטנו להתמקד בשתי היצרניות המובילות, מכיוון שהדגמים שהן מציעות מתאימים לחסר הניסיון שרוצה לרכוש את מצלמת הרפלקס הדיגיטלית הראשונה שלו. בנוסף, היצע המצלמות של שאר היצרניות אינו גדול והיצע העדשות שמתאימות להן דל אף יותר.

מצלמות רמת כניסה
מצלמות למתחילים מכונות "מצלמות כניסה" והמוכרים עשויים לכנותן "בסיסיות", למרות שהאיכות שהן מספקות היא לא פחות ממעולה. במבחר האדיר נוכל למצוא את ה-Canon 1000D למי שרוצה לטעום את טעם הרפלקס בלי לגמור עם חור בכיס, ה-Canon 100D החדשה קלת המשקל והמידות וגם את ה-Nikon 3200 עם רזולוציה של 24 מגה-פיקסל בתג מחיר של 2,000 שקלים. כל המצלמות נמכרות עם או בלי עדשה וברוב החנויות יציעו לכם קיט הכולל גוף מצלמה ועדשה בטווח ("זום") בינוני. לפני הרכישה מומלץ להתנסות עוד בחנות מהטווח שהעדשה מציעה לפני שתקבלו החלטה. אם אתם מתכננים להתמיד בתחביב אל תתעצלו – לרוב מדובר בעדשה באיכות בינונית ותוכלו לנצל את ההנחה במחיר הגוף בלבד לטובת עדשה אחרת המציעה טווח שונה ואיכות אופטית גבוהה יותר תמורת תוספת תשלום. אל תצפו לצ'ופרים, כמו פילטר מגן לעדשה או תיק אחסון. שווה לבקש ואם קיבלתם, הרווחתם. וגם אם לא, עדיין שווה להשקיע כ-50-80 שקלים בפילטר לעדשה שעשוי למנוע שריטות. תחביב יקר כבר אמרנו ?
לאחרונה הוציאה Canon דגם המשך ל-650D שנקרא 700D. השינויים בין שני הדגמים מזעריים: בשניהם יש 18 מגה-פיקסל, מעבד Digic5 ומסך 3 אינץ' מתכוונן (מקל על צילום וידיאו בזווית קשות). עיקר השינויים מסתכם בסוללה איכותית יותר ומערכת מעקב פוקוס אוטומטי משופרת, המיועדת בעיקר לצילום וידיאו ומבטיחה פעולה שקטה של המנוע, כך שלא יישמע בזמן הצפייה בסרט. רעש המנוע בצילום וידיאו במצלמות רפלקס דיגיטליות הוא המחלה הגדולה שלהן. כל סטודנט מתחיל לקולנוע יספר לכם שאין להסתמך על השמע של הרמקול הפנימי במצלמה, והרציניים רוכשים ציוד הקלטה חיצוני. השינויים כאמור מזעריים, אך ההבדל במחיר ממש לא: את הגוף של ה-Canon 650D תוכלו למצוא תמורת כ-2,400 שקלים, ועבור ה-700D שאוטוטו נוחתת בארץ, תאלצו להיפרד מכ-3,500 שקלים (בחו"ל ההבדל במחירים מסתכם בכ-500 שקלים בלבד). השוואה זו מובאת כדוגמה להבדלים הקטנטנים בין דגמים "ממשיכים" ששתי היצרניות משחררות חדשות לבקרים. בחלק מהמקרים, הדגם הישן יהיה איכותי יותר בתכונות מסוימות, והדבר יכול להתבטא גם באיכות התמונה עצמה.
Nikon המתחרה, מציעה ברמת הכניסה את ה-Nikon D5200 שאוחזת ב-24.1 מגה-פיקסל מרשימים, 39 נקודות פוקוס ומגוון מצבי צילום אוטומטיים המוכרים מהמצלמות הקומפקטיות. אלו מתווספים למסך בגודל 3 אינץ' (לא מפרקי), איכות וידיאו מדהימה ברמה של Full HD ופלאש מובנה. כאן תיפרדו מכ-3,000 שקלים לגוף בלבד או כ-3,500 שקלים לגוף עם עדשת קיט 18-55. ההבדל הקטן במחיר יכול לספר לכם משהו על איכות העדשה. חשוב לציין שמדובר בהערה המכוונת למי שמתכנן לקחת את התחביב ברצינות ולהשקיע לא מעט כסף בהמשך בעדשות איכותיות. למי שפשוט מעוניין שתהיה לו מצלמת רפלקס איכותית, גם עדשת קיט תספיק בהחלט.

מצלמות אמצע
מי שרוצה לשמור על טווח מחירים סביר, יוכל להשתלב כאן אם "יתפשר" על דגמים ישנים יותר, כאלו הנחשבים לבעלי מוניטין רב. אחת מהן היא ה-Nikon D90 ומקבילתה היא ה-Canon 7D הותיקה, שרבים מצלמי העיתונות בארץ נהנים מיכולתה לצלם 8 תמונות בשנייה. יצא לי לשמוע צלמים חובבים שנדהמו מכך שהשקיעו סכום מכובד, ולא הבינו מדוע במצלמה היקרה שלהם אין פלאש. זהו אחד מסימני ההיכר של מצלמות מקצועיות. אם החלטתם ללכת על מצלמה בעלת פלאש מובנה ברמת כניסה, די מהר תגלו שהוא לא שווה הרבה. אז אם במצלמה שלכם אין כזה, סימן שעליתם שלב בסולם ההתמקצעות. רכישה של פלאש תעלה לכם כמה מאות שקלים. ברוב מצלמות האמצע תקבלו גם מסך עליון קטן, שכל כך חסר במרבית מצלמות הכניסה, ומאפשר שליטה מהירה ונוחה יותר במצלמה, יחד עם גלגל שליטה נוסף, נוחות אחיזה ארגונומית ועוד 300 גרם של כבוד למשקל.
זה הזמן להוסיף כלל אצבע: אחרי שהכרתם קצת את המצלמה והחלטתם לשדרג אותה בעזרת עדשה איכותית ויקרה, דעו שבחו"ל המחירים עשויים להיות זולים בהרבה. מעדשות יד שנייה נמליץ לכם להימנע, אלא אם התמקצעתם בנושא או הכרתם מישהו שמבין.
בקטגורית האמצע (וגם בקטגורית הכניסה) קיימים המון דגמים של מצלמות שהן "קרופ פקטור" ובמקביל דגמים של "פול פריים", שהם יקרים יותר. "קרופ פקטור" (מקדם הקיטוע) פירושו שחיישן המצלמה הדיגיטלית קטן יותר מהמסגרת המקבילה שלו בפילם 35 מ"מ. המקדם הוא מספר,ערכו 1.6, שלמעשה יגזור את התמונה ויציג רק חלק ממנה. למשל, אם נעמוד מול אובייקט בנקודה שבה הוא נקלט באופן מלא, במצלמת "פול פריים" הוא ייכנס כולו לתמונה ובמצלמת "קרופ פקטור" הוא ייחתך מעט (וכדי לקלוט את כולו נצטרך לקחת צעד אחורה). "קרופ" היא תופעה שפשוט קיימת במצלמות דיגיטליות, לטוב ולרע.
רוב הדגמים הפופולאריים הם "קרופ פקטור", אך לאחרונה נראה שיש ניסיון לקרב את ה"פול פריים" אל חובבי הצילום. זוהי הסיבה שהושקו כמה דגמי "פול פריים" חדשים בקטגוריית מחיר נוחה יחסית, למשל ה-Canon 6D החדשה. מדובר במצלמת ה"פול פריים" הראשונה לחובבים, ברזולוציה של 20 מגה-פיקסל, GPS שיזכור היכן צולמה התמונה, צילום וידאו עד 50 פריים לשנייה (באיכות 1280×720),חיבור WiFi מובנה, צילום HDR מובנה ותג מחיר של 7,500 שקלים.
מולה מתייצבת ה-Nikon D600, אומנם ללא GPS או WiFi, אבל לעומת זאת עם שני חריצים לכרטיס זיכרון ובעיקר "פול פריים" ברזולוציה של 24 מגה-פיקסל. לחובבי צילום הווידיאו נספר שהמצלמה הזו מסוגלת לצלם ב-60 פריים לשנייה (באיכות 1280×720), איכות שתאמינו או לא, גבוהה פי שניים מסרט קולנוע או טלוויזיה. מחירה נע סביב ה-7,800 שקלים.

המקצוענים
הקטגוריה האחרונה מיועדת בעיקר לאנשי מקצוע. המחירים נעים מ-10,000 שקלים ומעלה לגוף בלבד. מדובר בספינות דגל של שתי החברות ודגמים כדוגמת Canon 5D MARK III שהיא דור שלישי לסדרה מקצוענית שנולדה ב-2005. באותו הזמן הפתיעה Nikon עם מצלמה במחיר דומה: ה-Nikon D800 שהציעה רזולוציה של 36 מגה-פיקסל, מה שגרם לרבים "להתאכזב" מאותם 22 מגה-פיקסל של ה-Canon 5D MARK III.
מכאן נמריא לדגמים שמחירם 20,000 שקלים ומעלה:Nikon D3 , Nikon D4 , Canon 1D IV,ו-Canon 1D X, ונגלה שמגה-פיקסל זה לא הכול בחיים: הרזולוציה כאן היא 16-18 מגה-פיקסל, כולן מצלמות "פול פריים", בעלות למעלה מ-45 נקודות פוקוס, צילום רציף מהיר במיוחד (10-14 תמונות בשנייה), גוף עשוי מגנזיום ועמידות בתנאי מזג אויר קשים של אבק ומים.
הספקתם לשכוח מהפלאש ? מצוין, תתחילו ליהנות ותגלו שאיכות התמונה תלויה בעיקר בעדשה.

לדוגמאות ומחירים למצלמות רפלקס דיגיטליות בכל קטגוריה, הקלק כאן או על התמונה שמתחת

אודות admin