השוואת טאבלטים – איך לבחור טאבלט

הם קיימים כבר מעל לעשור, אבל רק הופעתו של האייפד הפיחה חיים בשוק הטאבלטים. איך לבחור מחשב לוח ולמה כדאי לשים לב ?

מחשבי הלוח קיימים מאז תחילת שנות האלפיים. הטאבלטים הראשונים היו מבית היוצר של מיקרוסופט, שהוציאה מחשב לוח מבוסס מערכת הפעלה בשם Windows XP Tablet PC Edition עוד ב-2002. בדומה לסמארטפונים, מי שהביאה לפריחה בשוק הטאבלטים המדשדש הייתה חברת אפל, כשהשיקה את האייפד הראשון ב-2010. כפי שהיטיבה לעשות לא פעם בעבר, אפל לקחה רעיון טוב בביצוע רע, שיפרה אותו, ולפני שלוש שנים הציגה לעולם את האייפד – שהכניס לחברה סכום של 6 מיליארד דולר ברבעון השני של שנת 2011 ממכירה של כ-10 מיליון יחידות. ואז השוק התעורר. בהתחלה כולם רצו אייפד ורק אייפד, אבל ברגע ששאר החברות הבינו את גודל הפוטנציאל העסקי החלו גם הן לפתח טאבלטים שיתחרו בו והמבחר בשוק רק הולך וגדל משנה לשנה.
בגדול, ההבדל הבולט בין אייפד לשאר הטאבלטים הוא בכמות היישומים הזמינים בכל אחת ממערכות ההפעלה.

מערכת הפעלה
לפני שחושבים על התקציב, המרכיב החשוב בבחירה של טאבלט הוא מערכת הפעלה שעליה הוא מבוסס.
iOS מערכת ההפעלה של אייפד נחשבת ליציבה ונוחה במיוחד ומזכירה את אופן השימוש באייפון. חסרונה הגדול הוא בכך שהיא מוגבלת באפשרויות ההגדרה של המשתמש וגם בעובדה שאי אפשר להציב ווידג'טים (קיצור דרך דינאמי של תוכנה, למשל תחזית מזג האוויר) על מסך הבית. בדומה לאייפון, גם כאן העברה או העתקה של קבצים היא לא עניין מובן מאליו, ושימוש ב-iTunes הוא הדרך היחידה לבצע זאת. יתרונה הגדול של המערכת הוא ביציבותה ובהפעלה החלקה שלה, וחנות האפליקציות של אפל עדיין מציעה את מגוון האפליקציות הזמינות הגדול ביותר. חשוב לציין ש-iOS מגיעה עם תמיכה מובנית בעברית.
אנדרואיד קיימת גם כאן ובגדול. מערכת ההפעלה של גוגל פועלת למעשה על כל טאבלט שאינו אייפד ואינו מבוסס חלונות. אפשרויות הבחירה עצומות – החל מיצרניות סיניות זולות ועלומות שם וכלה בחברות הרציניות ביותר בשוק: סמסונג, אסוס, מוטורולה ועוד. בדומה לסמארטפונים, היתרון הגדול בטאבלט אנדרואיד הוא שזוהי מערכת הפעלה פתוחה המקנה חופש פעולה למשתמש הן ברמת הגדרות המשתמש והן בשליטה על מסכי הבית. החיסרון הגדול, בעיקר בטאבלטים סיניים, הוא שלאנדרואיד יש הרבה גרסאות. כהמלצה כללית חפשו טאבלטים בגרסה 4 ומעלה והימנעו מכאלו בגרסה 2.3 – גרסה זו מיועדת לסמארטפונים ישנים ומרבית האפליקציות נמתחות בה על פני המסך – זה לא נראה טוב וגם לא מהנה. בטאבלטים עם אנדרואיד גרסה 4.2 ומעלה העברית היא מובנית, אבל בגרסאות קודמות התמיכה בעברית היא חלקית בלבד. כדי לקבל תמיכה מלאה תצטרכו להתקין תוכנה אחת המגיירת את המכשיר לעברית ותוכנה שנייה למקלדת בעברית. הפתרון הפשוט הוא לרכוש מכשיר שעבר גיור מטעם היבואן הרשמי, מה שברוב המקרים מייקר את מחירו אך גם מספק אחריות יבואן. אם החלטתם לנסות את מזלכם עם יצרנית סינית כדאי לבדוק את איכות הפלסטיק והכפתורים. טאבלט זול מתאפיין בדרך כלל באיכות מסך ירודה ובנפח זיכרון קטן. באופן כללי לא מדובר ברכישה מומלצת – אלא אם החלטתם להשקיע סכום מינימלי רק כדי להפסיק את השיגועים של הילד הקטן שפשוט חייב, אבל ממש חייב טאבלט.
חלונות 8 RT מערכת הפעלה צעירה בת פחות משנה. מדובר בגרסה רזה של מערכת ההפעלה חלונות 8 המיועדת למחשבים עם מסך מגע. חשוב לדעת שגרסת RT אינה מאפשרת התקנה של תוכנות PC רגילות אלא רק אפליקציות מהחנות של מיקרוסופט – אומנם מדובר בחנות דלה יחסית אך מדי יום היא תופחת. יתרונה הבולט של ה-RT הוא שמדובר במערכת יציבה ומהירה מבית מיקרוסופט – חברה שלא הולכת להיעלם בקרוב – ואופן השימוש בה יהיה מוכר ונוח למשתמשי חלונות.

ביצועים וחומרה
עבור מי שמתכנן שימוש רציני בטאבלט שלו: עריכת מסמכים, התקנה מרובה של אפליקציות וניגון וידיאו, כדאי להתחיל ממעבד כפול-ליבה במהירות 1 ג'יגה-הרץ ומעלה. מי שבונה על טאבלט כנגן סרטים באיכות HD שיריץ קובצי MKV בקלות, כדאי שיחשוב להשקיע בטאבלט בעל מעבד מרובע-ליבות מסוג Arm או Tegra3. בנוגע לזיכרון RAM – לא מומלץ להתעסק עם פחות מ-1 ג'יגה-בייט, אחרת הטאבלט עשוי להתעייף עם הפעלה של כמה יישומים במקביל. נפח אחסון הוא נקודה חשובה: אם אתם אגרני מוסיקה ווידיאו כדאי להתחיל בנפח של 16 ג'יגה-בייט ומעלה ולחפש טאבלט שגם תומך בכרטיסי זיכרון.
גודל המסך ברוב הטאבלטים נע מ-7 עד 10.1 אינץ'. מסך גדול יותר משמעותו זלילה מהירה של הסוללה וגם משקל כבד יותר (500-800 גרם), מה שיקשה להחזיק אותו בשתי ידיים לאורך זמן. לא חסרים אביזרי מעמד לטאבלט, וכאן דווקא כן משתלם לרכוש אחד סיני או מאתר מכירות זול ומוכר.
בטאבלטים הזולים לא תמצאו מצלמה ראויה. ברמות הביניים תמצאו מצלמה ראשית בלבד ובדגמים היותר איכותיים תמצאו גם מצלמה שנייה וקדמית המאפשרת לבצע שיחות וידאו. למרות שקיימים טאבלטים עם מצלמה ברזולוציה של 5 ו-8 מגה-פיקסל, איכות הצילום בדרך כלל אינה מרשימה, והיא רחוקה משמעותית מזו שבסמארטפונים.
רמקולים -החלק מהדגמים החדשים מצוידים בשני רמקולים המעניקים שמע בסטריאו אבל ברובם הסאונד רחוק מלהספיק ואפשר לוותר על הניסיון לשמוע משהו באוטובוס למשל. כדאי לשים לב למיקום הרמקולים ועדיף שלא ימוקמו בצדדים, היכן שהכי נוח לאחוז בטאבלט. חיבור אוזניות יעשה בדרך כלל את העבודה ואם איכות השמע חשובה לכם במיוחד שווה להשקיע בביקור בחנות כדי להתרשם ממנה. רק אל תשכחו להביא את האוזניות שלכם.

אינטרנט וטלפוניה
כאן החלוקה פשוטה – יש טאבלטי WiFi בלבד ויש דגמים שתומכים בדור שלישי (באמצעות כרטיס סים). למעט בודדים, רוב הדגמים מהדור השלישי אינם מאפשרים ביצוע שיחות טלפון ואפשר להגיד שמדובר בתכונה מיותרת. בעידן שבו כל סמארטפון הופך בשנייה לנתב אינטרנט, אנו מוצאים שמדובר בתכונה מיותרת שמייקרת את המחיר שלא לצורך.
בדומה למחשבים ניידים וסמארטפונים, גם בטאבלט ביצועי הסוללה מושפעים מאיכות ובהירות המסך, מהירות המעבד ואופן השימוש שלכם במכשיר. מכיוון שמדובר במכשיר גדול בהרבה מסמארטפון ממוצע, טאבלט איכותי יכול להגיע עם סוללה בהספק של 4,000-8,000 mAh שיכולה לפעול גם במשך 8-10 שעות.
טווח המחירים נע בין 400 שקלים למכשיר של מותג אלמוני בגודל 7 אינטש עם נפח אחסון מצומק (ומצ'וקמק) ועד 4,000 שקלים לטאבלט עם נפח זיכרון של 64 ג'יגה-בייט ותמיכה בדור רביעי (שעדיין לא שמיש בארץ).

טבלת מחירים – מעודכנת ליולי 2013






אודות admin