מוזילה מחירים – מערכת ההפעלה החדשה של פיירפוקס

Firefox OS של חברת מוזילה היא מערכת הפעלה חדשה לסמארטפונים, המבוססת על קוד פתוח. השאלות המתבקשות הן מי צריך אותה ובמה ייחודה ?

בתחילת החודש השיקה חברת מוזילה, יצרנית דפדפן פיירפוקס, את ZTE Open – סמארטפון המבוסס על מערכת ההפעלה Firefox OS – מערכת ההפעלה החדשה של פיירפוקס. על הכרזתה של מערכת ההפעלה החדשה כתבנו כאן במדור לפני פחות משנה – מדובר במערכת הפעלה בקוד פתוח המבוססת על טכנולוגית HTML5 ומיועדת בעיקר למכשירים בעלות זולה במיוחד (פחות מ-100 דולר).
סמארטפונים מבוססי מערכת הפעלה Firefox OS הם לא דבר חדש לגמרי. בשנתיים האחרונות הושקו כמה מכשירים מבוססי המערכת, אך הפצתם כוונה בעיקר לשווקים חלשים יותר, הודו למשל, ותוכננה בעיקר למטרות של בדיקות איכות. הסמארטפון ZTE Open הוצג לראשונה לפני כמה חודשים בתערוכת המובייל MWC בברצלונה ועכשיו הוא מוצע לציבור הרחב. בשלב זה החברה הראשונה שמציעה את ה-ZTE Open היא רשת טלפוניקה הספרדית ומחירו 69 יורו בחוזה לשנתיים בעלות של 30 יורו לחודש (תמורת זמן אוויר ומסרונים בשיטת "תשלום מראש").

זול יותר, חלש יותר.
מפרט החומרה של המכשיר בסיסי ביותר: מעבד במהירות 1 ג'יגה-הרץ, מצלמה ברזולוציה של 3.2 מגה-פיקסל, מסך מגע בגודל 3.5 אינטש ברזולוציה של 480 על 320, זיכרון RAM בנפח של 256 מגה-בייט ונפח אחסון של 512 מגה-בייט בלבד.
השאלה המתבקשת היא האם בכלל יש צורך במערכת הפעלה נוספת לצד אלו של גוגל ואפל בשוק רווי במכשירי סמארטפון ? הכוחות המניעים את הצורך המערכת ההפעלה החדשה הם בעיקר ספקיות תקשורת גדולות (רובן מאירופה) שמחפשות הזדמנות לחדור לשווקים שבהם מכירות הסמארטפונים נמוכות, כלומר מכוונות לצרכנים שמחפשים מכשיר סלולרי בעלות נמוכה מזו שהורגלנו אליה. במדינות דוברות ספרדית במרכז אמריקה למשל, ל-82% מהאוכלוסייה אין מכשיר סמארטפון וזהו אחד מפלחי השוק שאליו מכוונת חברת טלפוניקה. אותן חברות שדוחפות קדימה את מערכת ההפעלה החדשה מעוניינות להפחית את התלות שלהן בגוגל ובאפל, החברות שמפתחות את מערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOs בהתאמה, מאחר שהדבר עשוי להקל עליהן בהפצה של תכנים ויישומים.
"אנחנו מאמינים שסמאטרפונים צריכים להיות פתוחים והרשת כפלטפורמה מאפשרת זאת", אמר לואיס מיגל גילפרז, מנכ"ל טלפוניקה ספרד. "צרכנים לא צריכים להיות מוגבלים ונעולים למערכת אחת אלא עם חופש בחירה לצרוך את התכנים שהם מעוניינים בהם, בדרך שבה הם מעוניינים לעשות זאת ואף לקחת איתם את כל המידע שבמכשיר כשיחליפו טלפון בעתיד. אנו בהחלט מסמנים כאן אבן דרך משמעותית ביותר עבור התעשייה כולה, ובהמשך נביא עוד מגוון רחב של מערכות מובייל מבוססות Firefox OS ללקוחותינו".

ZTE לא לבד
ה-ZTE Open הושק בתמיכת שחקניות מרכזיות בתעשיית הסלולר ועולם האינטרנט כמו ויקיפדיה ואיביי. המכשיר החדש, כמו מכשירים דומים שעתידים לצאת אחריו, מבוסס על טכנולוגית HTML5, מה שאומר שכל אפליקציה או תכונה במערכת ההפעלה, אפילו חייגן הטלפון, הן מבוססות אינטרנט. הרעיון בבסיסו פשוט: כל חברה שמפתחת אפליקציה אינטרנטית, גם אחת קיימת, תוכל להטמיע אותה במכשיר ללא התאמות מיוחדות. לדברי פיירפוקס מערכת מבוססת אינטרנט ו-HTML5 מגיבה הרבה יותר במהירות בהשוואה לאופן בו HTML5 פועל במערכות של אנדרואיד ו-iOs. הפשטות אמורה להקל על הספקיות בהטמעה של התכנים והאפליקציות שהן מספקות. למשל, חברת דויטשה טלקום כבר עובדת על הטמעה מראש של תוכנות אבטחה במכשירים שתמכור.
כפי שלמדה מיקרוסופט החדירה לשוק שנמצא כמעט כולו בשליטתן של אנדרואיד ו-iOs אינה פשוטה כלל, בעיקר בכל הקשור להיצע האפליקציות שמתאימות למערכת ההפעלה. בפיירפוקס מודעים לחשיבותן של זמינות אפליקציות וחתמו שם זה מכבר הסכמים עם כמה ספקיות תוכנה מובילות, ביניהן טוויטר, פייסבוק, נוקיה ושירות המפות שלה, חטיבת המשחקים של דיסני ועוד. האפליקציות של חברות אלה ונוספות כבר זמינות בחנות של פיירפוקס.
כאמור ZTE אינה היחידה שתשיק מכשירים זולים מבוססי Firefox OS. גם חברת אלקטל מתכננת להשיק ממש בקרוב מכשיר פשוט בשם One Touch Fire. בדומה ל-ZTE Open, גם החדש של אלקטל יציג נתוני חומרה בסיסיים: השינוי היחידי הוא זיכרון RAM בנפח של 512 מגה-בייט במקום 256 מגה-בייט, והוא ישווק במדינות מרכז אמריקה כבר בחודשים הקרובים.
בהמשך השנה יצטרפו, למה שנראה כטרנד חדש גם חברות אירופאיות: טלקום איטליה, דויטשה טלקום (שתפיץ מכשירים בפולין), Unicom הסינית ועוד ספקיות ברוסיה, יפן וקוריאה.



אפליקציה לחילוץ והצלה במצבי חירום \ הכל נשאר במשפחה

אפליקציה חדשה מסייעת להורים מודאגים לדעת איפה נמצאים בני המשפחה בכל רגע נתון. פרטיות היא לא הצד החזק כאן, אבל ליישום יש גם כמה יתרונות

החופש הגדול כבר כאן. הילדים יצאו לטיול ? סבתא החליטה לערוך קניות למרות בעיות הברכיים שלה ? 'אמון גרדיאן' היא אפליקציה לחילוץ והצלה במצבי חירום, והיא מיועדת להורים ובנים מודאגים. המינוס – פגיעה קלה בפרטיות. הפלוס – הרגעת בני המשפחה הדואגים.
האפליקציה מחברת בין כל בני המשפחה ובין המוקד המבצעי של חברת 'מוקד אמון', מפתחת האפליקציה. בזמן מצוקה, משתמש האפליקציה משדר אות לכל בני המשפחה ולמוקד הבקרה של החברה ויכול לקבל סיוע מבני משפחתו או לבקש שליחת סיור במידת הצורך.
האפליקציה מופעלת באמצעות לחצן מצוקה "I need You". בלחיצה על הכפתור נפתח ערוץ תקשורת טלפוני הכולל מיקום בין המוקד המבצעי של החברה ובין משתמש האפליקציה, כדי לברר איך ניתן לסייע ואם יש צורך בשליחת סיוע. במקביל, מועברת הודעת מצוקה לבני משפחתו של המשתמש ומיקומו בזמן אמת. פונקציה נוספת באפליקציה היא Family Map: הצעירים במשפחה וודאי לא ישמחו לדעת שהיא מראה את מיקומם של כל בני המשפחה בכל רגע נתון. ההורים ישמחו לדעת שלחיצה על כפתור OK תשגר הודעה מרגיעה לכל בני המשפחה כדי להרגיעם.
I Notify You היא אפשרות נוספת באפליקציה המזכירה שליחת הודעה קבוצתית בוואטסאפ ושימוש בה מאפשר שליחת מסרים בין כל בני המשפחה.

אודות admin