משחקי מלחמה – טאבלט משוריין, ציוד לחימה אלקטרוני לביש, העתיד כבר כאן \\ אריאל גביש

החיים בסרט – לוחמי חי"ר בצה"ל יזכו בקרוב לציוד לחימה אלקטרוני מתקדם המולבש על גבי האפוד.

בסרט "משחקים פטריוטים" משנת 1992 המבוסס של ספרו של טום קלאנסי, מגלם האריסון פורד את ג'ק ראיין, סוכן CIA שמסכל פיגוע טרור וגורר את עצמו ומשפחתו לפרשיית ריגול בינלאומית. באחת הסצנות הוא מוזמן לחדר המבצעים במטה סוכנות ה-CIA, שם הוא צופה יחד עם בכירי ממשל במהלך תקיפה צבאי המתבצע מאות אלפי קילומטרים משם, והכול באמצעות תמונות לווין המשודרות בזמן אמת מהשטח. 20 שנה עברו מאז יצא הסרט, וכבר אז לא היה נראה שמדובר במדע בדיוני. באירוע בעל אופי דומה שאירע בשנה שעברה – חיסולו של אוסאמה בן לאדן – צפו בתמונות בשידור ישיר בחדר מבצעים דומה גם ברק אובאמה והילארי קלינטון. צבאות מובילים בעולם ממשיכים לפתח אמצעי לחימה טכנולוגיים באופן קבוע, וסביר להניח שעל הפיתוחים המתקדמים ביותר לא ישמע האזרח מן השורה – אלא אם ייהפך לזבוב על הקיר במטה המבצעים. צה"ל הוא אחד הארגונים שמקפידים להימצא בחזית הטכנולוגיה ומערכת "תמנון" היא מערכת מיוחדת שנתפרה לפי דרישותיו.
חברת CTI Computech International, ספקית פתרונות מחשוב ו-IT עבור ממשלות, גופי חינוך ותאגידים מסחריים, הקימה סניף בארץ, ובשבוע שעבר פתחה את שעריה לעיתונאים כדי שנתרשם ממגוון מוצרי החברה. החברה שימשה כמגשר בין צה"ל לבין חברת DACS האמריקנית בתהליך פיתוח מערכת "תמנון", מחשב לביש מתקדם ומודולרי שחיילים לובשים על גופם.

מעוף הציפור
המערכת, שחברת CTI לקחה חלק באפיונה ופיתוחה, יכולה לספק למפקד מידע מודיעיני ומבצעי חיוני. "תמנון" היא מערכת קלה במיוחד – 3.52 קילוגרם, קצת יותר מלפטופ עם מסך בגודל 15-17 אינטש – והיא מערכת מודולרית הניתנת לפירוק מאפוד החייל ולחיבור מחדש בעמדה ייעודית בכלי הרכב הצבאי ב"החלפה חמה" (Hot Swap), מאפיין שחוסך את הצורך בפיתוח מחשבים טקטיים ייעודיים לרכב.
"תמנון" מורכבת משלושה חלקים: על גב האפוד מולבשת יחידת המחשב הדיגיטלית (DACS) וגם רכיב GPS קטן. יחידת התצוגה הטקטית מולבשת על חזהו של החייל ובבסיסה יש מסך מגע מבוסס "חלונות" בגודל 6.5 אינטש ברזולוציה של 768 על 1024, המחובר אל המחשב שבגב. המפקד בשטח צופה באמצעות יחידת המסך בתצלומי אוויר או מפות טופוגרפיות, ורואה את מיקום חבריו לכוח בזמן אמת על גבי המסך. עדכונים ותמונות המתקבלים מלווין, מסונכרנים גם הם בזמן אמת ומופיעים על גבי המסך. כך צופים הכוחות במיקומי חבריהם, וההחלטות מתקבלות במינימום טעויות אנוש.
יחידת המחשב מציעה ביצועים לא רעים: בבסיבה מעבד Celeron של אינטל במהירות 1.2 ג'יגה-הרץ, 2 ג'יגה-בייט זיכרון RAM, ו-120 ג'יגה-בייט של נפח אחסון, די והותר למערכת ייעודית. ביצועי הסוללה, 3850 mAh מרשימים, ומבטיחים פעילות של כ-10 שעות ללא טעינה. היחידות המבצעיות הראשונות של מערכת "תמנון" צפויות להיכנס לשימוש בצה"ל לקראת סוף השנה.

טאבלט מלחמה
מוצר נוסף שהוצג באירוע הוא טאבלט ToughBook A1 של "פנסוניק" מבוסס אנדרואיד. מחשב הלוח ממוגן ועמיד בפני מכות, נזקי סביבה ובנוי לשרוד עד חצי שעה במים בעומק של מטר אחד. ל-A1 מסך בגודל 10 אינטש, מעבד כפול ליבה במהירות 1.2 ג'יגה-הרץ,1 ג'יגה-בייט זיכרון RAM ונפח אחסון של 16 ג'יגה-בייט. "מוטורולה" אינה לבד וגם ב"פנסוניק" יודעים לייצר מוצרים קשיחים ועמידים: נדמה לי שאחת ההנאות הגדלות של נציג החברה הייתה להטיח את הטאבלט ברצפה ואחר כך להראות לנו שהוא עדיין עובד.



מבצע חסכון בחשמל קיץ 2012
צרכת פחות חשמל בהשוואה לקיץ שעבר? קבל הנחה. לקוחות בתעריף ביתי או כללי שיצמצמו את צריכת החשמל בחודשים יוני- ספטמבר יזכו להנחות בחשבונות החשמל בשיעור של 10% ו-20%.
באתר האינטרנט של חברת החשמל החלה ההרשמה להסדר מיוחד, שיעניק הנחות בחשבונות החשמל ללקוחות שצריכת החשמל שלהם תהיה נמוכה בחודשים יוני-ספטמבר, בהשוואה לצריכה בתקופה המקבילה אשתקד.
ההסדר הוא חלק מההיערכות חברת החשמל לקראת חודשי הקיץ בהם צפוי מחסור בחשמל, וכמו שכולנו מכירים – בימים חמים במיוחד ייתכן שחברת החשמל תיאלץ לבצע מדי פעם, במקומות שונים בארץ, הפסקות חשמל יזומות לפרקי זמן מסוימים. כדי לעודד את החיסכון בחשמל הכריזה הרשות לשירותים ציבוריים על ההסדר החדש.

השורה התחתונה
• לקוח שיפחית את צריכת החשמל (הנמדדת בקילוואט שעה) ב-15-20%, בהשוואה לצריכתו באותם חודשים בשנת 2011 , יהיה זכאי להנחה של 10% בחשבון החשמל לאותה תקופה.
• לקוח שיפחית את צריכת החשמל בשיעור של 20-30%, יקבל הנחה של 20% בחשבון החשמל.

כדי להשתתף בהסדר, יש להירשם עד ה-31.5.2012 באתר חברת החשמל: www.iec.co.il.
עם הרישום להסדר תקבלו את נתוני צריכת החשמל שלכם מקיץ 2011 ואת היעד בו תידרשו לעמוד בקיץ הקרוב. הזיכוי על כל חודשי החיסכון ייכלל בחשבונות החשמל השוטפים שייערכו לאחר תקופת ההסדר, החל מדצמבר 2012.
השמועות האחרונות מספרות כי ישראלים רבים מיהרו להירשם למבצע וחברת חשמל הפסיקה את ההרשמה להסדר. חברת החשמל לא מסרה תגובה רשמית לפני מועד סגירת הגיליון, אך הקו המנחה הוא הקו הרגיל: כדאי לנסות, בטוח שאין מה להפסיד.
פרטים נוספים, דוגמאות לאופן החישוב והזיכוי הכספי זמינים באתר חברת חשמל עד סוף החודש.




קרר אותי בבקשה
בתזמון מושלם מבחינתה, ולקראת הקיץ הקרב ובא בצעדי ענק, מציגה חברת 'תדיראן' מזגנים חדשים מבוססים על טכנולוגיית 'אינוורטר' – מזגנים בעלי יעילות אנרגטית ברמה A המסייעים בחסכון של עד כ-50% בצריכת האנרגיה והחשמל.
המזגן הבולט בסדרה הוא מזגן מיני מרכזי מסדרת Aqua Air, בעל מערכת היברידית חכמה, המנצלת את האנרגיה מן המזגן לחימום דוד המים בבית. חימום המים מתבצע באמצעות חיבור היחידה החיצונית של המזגן אל הדוד. בקיץ תוכלו לחמם מים בזמן שהמזגן מקרר, ובחורף פעולת חימום המים תהפוך ליעילה וחסכונית יותר – עד פי 4 לעומת חימום באמצעות גוף חימום.
מערכת השליטה של המזגן מחוברת ישירות למדחס, ומאפשרת למזג רק את החדרים המאוישים ובכך לחסוך בתצרוכת החשמל, בהשוואה למזגן מיני מרכזי מיושן ללא מערכת בקרת חדרים.

אודות admin