טכנולוגיה ייחודית מבליטה התרחשויות מיוחדות בצילומי וידיאו. גם ה-FBI בעניין

טכנולוגיה ייחודית שפיתח פרופ' שמואל פלג מהאוניברסיטה העברית מבליטה התרחשויות מיוחדות בצילום סטטי של פרקי זמן ארוכים. סיפור ההמצאה מוכיח שלפעמים רעיון גדול הוא רעיון שנכשל בראשית דרכו.

לרגל יום המדע הבינלאומי החל ב-14 במרץ, יום הולדתו של אלברט איינשטיין, פותחת האוניברסיטה העברית תערוכת צילומים בשם "שדרת הממציאים". בתערוכה מוצגים צילומים המלווים 27 חוקרים ממדעני האוניברסיטה, שעבודתם המחקרית הולידה פיתוחים ומוצרים הקיימים בשוק בתחומי הבריאות, הבטיחות, איכות הסביבה והתזונה.
בין הפיתוחים שהוצגו אפשר למצוא את פיתוח עגבניות השרי שהפכו למוצר צריכה עולמי מבוקש (פרופ' נחום קידר ופרופ' חיים רבינוביץ) וגם את ה-Briefcam – טכנולוגיה לתקצור סרטי וידאו המאפשרת להציג בכמה דקות ספורות שעות רבות של צילומים ממצלמות אבטחה ובקרה. את הטכנולוגיה, שהפכה לחברת ההזנק הישראלית Briefcam, פיתח פרופסור שמואל פלג מבית הספר להנדסה ולמדעי המחשב.

בשיחה עמו מספר פרופסור פלג כיצד נולד הרעיון: "דוקטורנטית שעבדה אצלנו במעבדה חזרה מטיול כשברשותה סרטי וידאו משפחתיים רבים. היא ידעה שאנו עובדים טכנולוגיה לתקצור סרטים ביקשה שנתמצת את הסרטים שלה לסרט שיכלול רק את הקטעים העיקריים ". פרופסור פלג וצוותו ניסו לפתח מנגנון שיתקצר את תוכן הסרט ויציג תמונות אינדקס כסמנים לנקודות זמן בהן אירעה פעילות כלשהיא לאורך הצילום. הרעיון הוא שבמקום לצפות בשעות רבות של חומר הגלם שצולם, המנגנון ויציג תמונה אחת שתכיל קיצורי דרך לנקודות זמן בהן אירעה התרחשות. המנגנון דומה באופיו למפתח אינדקס בספר טלפונים. לחיצה על התמונה על גבי אחד האינדקסים שאותרו תציג את תוכן הוידיאו שהאינדקס מסמן. פלג מספר שהחבורה נתקלה בקשיים: "מצאנו שהטכנולוגיה שפיתחנו לתקצור סרטי וידיאו התאימה רק לסרטים שצולמו ממצלמות קבועות ולכן לא התאימה לסרטים שצולמו במסרטות וידאו פרטיות תוך כדי תנועה". הרעיון כמעט ונגנז עד שחבר ששמע על הכישלון הזכיר לפרופסור שהרבה ממצלמות האבטחה, המותקנות באין ספור מקומות בעול, הן קבועות שמצלמות לאורך שעות ארוכות. מכאן הרעיון שכביכול נכשל בייעודו המקורי מצא את דרכו לטכנולוגיה חדשה שמספקת כיום מענה לסרטים המופקים ממצלמות אבטחה במיליוני אתרים בעולם.
בעידן של איומים תמידיים השימוש במצלמות אבטחה במעגל סגור (CCTV) נפוץ לא רק בשדות תעופה ובנקים, אלא גם בעסקים פרטיים קטנים והפיתוח הפך שימושי במהרה.

חומר הוידיאו הדיגיטלי מתקבל בחברה, תוכנו עובר פענוח והתוצר המוגמר הוא מפתוח ותקצור חומר הגלם. אנשי אבטחה שצופים בתוצר לא נדרשים לשרוף שעות בצפייה ב"זמן אמת" ומספיק שיתבוננו בתמונת המפתח, ממנה יוכלו "לקפוץ" לכל אירוע שתוקצר ומופיע בתמונה הראשית. באופן זה 24 שעות של צילומי מצלמות אבטחה מוצגות בדקות ספורות. חיסכון אדיר בשעות כוח אדם כמו גם פענוח מהיר במקרים שדורשים טיפול בטחוני.
לשאלתי מיהם הארגונים בקרב לקוחות החברה, סיפר פלג שה-FBI הוא אחד הגופים המשתמש בטכנולוגיה: "לקח זמן עד שב-FBI אישרו את המערכת לשימוש, והם ביצעו הרבה בדיקות ביטחוניות שלהם. כשאחד הלקוחות שלך הוא ה-FBI זה עוזר מאוד". ארגונים נוספים שמשתמשים בטכנולוגיה הם משטרת טייוואן ומשטרת נורווגיה. פלג מוסיף שסין וארה"ב הן המדינות בהן השימוש הנפוץ ביותר: "בסין אוהבים לעקוב אחר אנשים וארה"ב מצויה תחת איומים שונים ומשונים בכל רגע נתון".
ניסיתי לבצע חקירה משלי אודות סיפורים פיקנטיים בשימוש במערכת, אך פלג, באופן מובן, שומר על סודיות. הוא הסכים לספר לי אודות השימוש הראשון בטכנולוגיה: לקוח שמשך מזומן במכשיר כספומט שכח לאסוף אותו לכיסו. פחות מדקה עברה עד ששם לב למחדל וחזר לכספומט, אך כמובן שהמזומן כבר נעלם. הוא ניגש לקב"ט בבנק בו הותקנה המערכת ותוך דקות ספורות של צפייה בקלטות האבטחה הצליחו לאתר את הגנב. פלג חשף בפניי עוד שני נתונים מעניינים: הראשון הוא שרוב המידע של סרטי וידיאו ברחבי העולם מקורו בסרטי אבטחה. השני מסתמך על נתונים של חברת EMC (אחת מחברות אחסון המידע המובילות בעולם) לפיהם החלק העיקרי של תעבורת האינטרנט היא וידיאו.

קרדיט תצלום: נתי שוחט.



תקליט לי
אנשי סאונד מודעים לעלויות הגבוהות של הציוד ההיקפי הנדרש לביצוע הקלטה איכותית. ציוד זול, מצד שני, לא יספק מענה איכותי והפערים בין שתי קצוות הסקאלה יצרו נישה של מוצרי ביניים: חצי יקרים-חצי מקצועיים. חברת 'אולימפוס' מוכרת כיצרנית של מצלמות דיגיטליות, אך פעילה גם בתחום ציוד הקלטות אודיו. לחברה סדרת רשמקולים בשם LS שמבטיחה לספק למשתמש הביתי איכויות שמע שמתקרבות להקלטה באולפן. הרשמקולים בסדרה מתהדרים ביכולת דגימה בפורמט PCM ללא דחיסה (המבטיח שמירה על איכות האודיו) ברמה של 96kHz\24bit. מהחודש משווק בארץ ה-LS-100, רשמקול חדש בסדרה.
הדגם החדש מספק תחושה של חדר הקלטות נייד ומתאפיין בהקלטת קובצי Mp3 באיכות320kbps . לצורך המחשה אספר שרוב קובצי ה-Mp3 הזמינים להורדה באינטרנט הם באיכות 128kbps.
לרשמקול אפשרות הקלטה של 8 ערוצי אודיו בנפרד, תכונה שתאפשר הקלטה של מקורות צליל שונים וחיבורם ליצירה אחת שלמה המורכת ממספר ערוצים.
לרשמקול שני מיקרופונים סטריאופוניים הממוקמים בזווית של 90 מעלות והוא הראשון בסדרה שכולל חיבור כפול למיקרופון ולטלפון וגם אפשרות חיבור למצלמות DSLR. בדגמים איכותיים של מצלמות DSLR הוידיאו הוא באיכות HD גבוהה, בדרך כלל ברזולוציה של 1080p. הקלטות האודיו שלהן אינן תמיד איכותיות מספיק עבור צילום סרטים קצרים או סרטי תעודה. חיבור למקור הקלטה חיצוני כמו ה-LS-100 יכולה לשפר את איכות האודיו בסרט באופן משמעותי.
ברשמקול פונקציה בשם Lissajous, המנטרת את ההבדלים בין מקור השמע ובין האופן בו הוקלט בשני הרמקולים ומציגה אותם על מסך LCD צבעוני בגודל 2 אינטש. תכונה זו יכולה לעזור לגלות עוד בזמן ההקלטה על שינויים שצריך לבצע כדי לקיים איזון סטריאופוני, במקום לגלות זאת רק מול המחשב בשלב מאוחר יותר.
לרשמקול נפח אחסון פנימי של 4 ג'יגה-בייט ותמיכה בהוספת כרטיסי זיכרון. משקלו 280 גרם ומחירו כאמור אינו זול – 1,499 שקלים – אך יכול לסייע לזמר מדורות שרוצה להתחיל בדרכו המקצועית.



זה (לא) רק ספורט
שני ניסיונות בלבד גרמו לי להבין שלצאת עם הסמארטפון שלי לריצה הוא דבר מסוכן. בניסיון הראשון עוד החזקתי אותו ביד, דבר שכלל לא תרם להנאה שבריצה. בניסיון השני השארתי אותו עמוק בכיס של מכנסי הטרנינג אך לא עברו אפילו 5 דקות לפני שהוא התרסק על הרצפה. מאז נטשתי את הרעיון של לרוץ עם הסמארטפון בתור נגן מוזיקה. הבנתי גם שאני לא צריך להצטייד ב-GPS כדי למדוד את כל 3000 המטרים שביכולתי לגמוע לפני שהריאות מאותתות לי להפסיק. תרבות הספורט בארץ צוברת תאוצה בקצב מהיר. משנה לשנה מתווספות ריצות מרתון ברחבי הארץ והצורך למדוד ולשפר את ביצוענו הספורטיביים רק הולך וגדל.
רשת 'דינמיקה סלולר' מציעה אביזרים שונים שיקלו עליכם בזמן ריצה או רכיבה על אופניים. למשל כיסוי ספורט למכשירי אייפון או גלקסי S2. הכיסוי נצמד לזרוע בהתאמה אישית ובהשקעה של 140 שקלים תוודאו שגורל המכשיר שלכם יהיה שונה מגורלו של המכשיר המרוסק שלי.
מוצר דומה הוא מנשא המותקן על כידון האופניים שיאפשר לכם לדבר בחופשיות או לעקוב אחר הביצועים שלכם באמצעות אפליקציית הספורט שהתקנתם בסמארטפון שלכם. עם ציוד או בלעדיו, העיקר שכולנו נהנה וניפגש על המסלול.

אודות admin