סקירת טלוויזיות מונדיאל 2014 \\ אריאל גביש

מי שמכור לפסטיבל הכדורגל הגדול בעולם כבר כוסס ציפורניים ומחכה לתחילת המשחקים מול הטלוויזיה החדשה שרכש • עבור מי שעדיין מתלבט – לקחנו שבע טלוויזיות חכמות לבדיקה • התרשמנו מהתמונה, מהסאונד, מנגן המדיה, מהחיבור לאינטרנט ומהמחיר, ובחרנו את האלופה

אם נשים חובבי קולנוע ביתי בצד, יש כמה אירועי ספורט שיגרמו לאדם לרכוש מסך טלוויזיה חדש: אולימפיאדה, אליפות העולם באתלטיקה ומעל כולם גביע העולם בכדורגל, מונדיאל 2014 – המכורים יושבים כבר עכשיו על הספה וקמים רק לשירותים או לישון. עם שיפור במהירות האינטרנט הביתי והסלולרי – טלוויזיה חכמה שמחוברת לאינטרנט עשויה לשדרג כל סלון ביתי. יצרניות הטלוויזיות המובילות מפתחות אפליקציות למסכים שלהן, למשל ערוצי חדשות ובידור, שירותי VOD (בתשלום או בחינם) וגם משחקים שנראים מצוין על מסכי Full HD. לאלו מצטרפות אפליקציות שכבר הפכו לסטנדרט בכל טלוויזיה חכמה – פייסבוק, יו־טיוב, סקייפ ועוד.

טלוויזיות האולטרא HD (טלוויזיות 4K) – המכילות פי ארבעה יותר פיקסלים מ-HD – הם מצרך יקר מאוד ואם אתם לא נמנים על אלו שחייבים להחזיק במוצר הטכנולוגי המתקדם ביותר באמת שאין בהן צורך – מסכי LED הם מסכים איכותיים מאוד, ובהחלט מספקים
לקראת עונת הטלוויזיות עם פתיחת המונדיאל החלטנו לבדוק מה מציעות החברות ומי הולכת לקחת את הגביע.

מה בדקנו ?
קיבלנו לבדיקה שבע טלוויזיות. הפרמטרים שבהם נתבקשו המסכים לעמוד היו: מחיר של 6,000-4,000 ש', טלוויזיה חכמה בטכנולוגיית LED וגודל מסך בין 46 ל־50 אינץ'. במבחן התייחסנו לכמה פרמטרים:
איכות התמונה – נבדקה בצפייה של סרטים באיכות HD בפורמט MKV ברזולוציה של 1080p, בשידורי עידן פלוס (באמצעות שימוש בממיר דיגיטלי DVB-T פנימי של הטלוויזיה בדגמים שבהם קיים ממיר) בעיקר בשידור משחקי הפלייאוף בכדורסל שמשודרים בערוץ הראשון, וגם בסרטי בלוריי באמצעות נגן ייעודי. התייחסנו לאיכות הצבעים, בהירות מסך, השתקפות תאורה ותנועת העצמים.
סאונד – יש הבדלים גדולים באיכות השמע בין הדגמים השונים שנסקרו. למעט טושיבה והאייר, בכל הדגמים קיים מפענח DTS שמאפשר שמע בקובצי MVK (אחרת נדרשת המרה במחשב הביתי של הקובץ לפורמט דולבי סטריאו, AC3). בולטת לטובה הייתה הטלוויזיה של פיליפס הודות לרכיב העצמת צלילי הבס.
נגן מדיה ותמיכה בעברית – ב"טלוויזיה חכמה" בא לידי ביטוי גם חיבור רכיבי מדיה חיצוניים, למשל דיסק קשיח חיצוני והצגה של תוכן שהורדנו מהאינטרנט. ברוב הדגמים קיימת אפשרות להצגת תפריט בעברית ומובן שהתייחסנו לתמיכה בכתוביות בעברית, לתמיכה במקודדים שונים וכדומה.
חוכמת האינטרנט ושלט – אפליקציות הן חלק בלתי נפרד מהטלוויזיה, וגם השימוש בהן משתנה ממסך למסך הודות לנוחות השלט ולתצוגת האפליקציות. חלק מהטלוויזיות מגיעות עם שלט חכם, חלקן מגיעות עם מקלדת או עם מצביע אלחוטי "אווירי". חלק מהיצרניות מפתחות אפליקציות ייעודיות לסמארטפון או לטאבלט שמאפשרות שליטה על הטלוויזיה, ואף שידור תוכן מהמכשיר אל מסך הטלוויזיה. בחלקן זה עבד ובחלקן הסתבכנו. לחלק מהיצרניות יש חנויות אפליקציות משלהן, שבהן אפשר להוריד עשרות אפליקציות בדיוק כמו שהתרגלנו לעשות בסמארטפון. סמסונג ו־LG הן השולטות כאן ולשאר החברות יש לאן לשאוף.
ממשק הפעלה – מה שנראה טבעי בהפעלה אינטואיטיבית במסכים המובילים הוא לעיתים משימה קשה או מתסכלת בדגמים אחרים. המשתנים שנבדקו הם הרכבת המסך ואתחול והגדרות, או במילים אחרות: פשטות השימוש.
השקלול הסופי הוא ממוצע של חמשת פרמטרים אלה בשקלול תג המחיר. המחיר המצוין הוא המחיר המומלץ, ואם מצאנו מחיר נמוך יותר בזאפ – הוא צוין גם כן.

1. סוני
משחק מתאים: ברזיל-קמרון (צבעוני, תוסס, מהנה ומדויק)

ציון: 9.3
דגם: KDL-48W585B
מסך: 48 אינץ'
מחיר: 5,390 ש'

תמונה: מעולה. צבעים עמוקים ותמונה חדה, ללא השתקפות.
סאונד: טוב מאוד.
נגן מדיה ועברית: תמיכה מצוינת בכתוביות בעברית. נגן המדיה התמודד בכבוד עם כל פורמט אפשרי.
חוכמת האינטרנט: עשרות אפליקציות שעובדות באופן חלק. המחסור בשלט ללא מקלדת פוגם מעט בחוויות השימוש החכם.
חסרונות: הניווט בממשק החכם היה יכול להיות נוח יותר. אין אפשרות לשנות את הגדרת מיקום הכתוביות וגודלן. מסך קטן מעט לעומת המתחרות.
יתרונות: ממיר דיגיטלי BVD-C שתומך גם בערוצים העתידיים של עידן פלוס. עיצוב וחוויית משתמש כמו שסוני יודעת לספק. הרכבה זריזה על מעמד הטלוויזיה.
השורה התחתונה: מי ששלטה בשוק בעבר חוזרת לקדמת הבמה. תפריט נוח, עיצוב יפהפה, מסגרת מסך דקיקה. אלגנטית, קלאסית ויעילה. איכות תמונה מעולה. ביחס התמורה למחיר היא עברה את פיליפס וסמסונג.

2. פיליפס
משחק מתאים: הולנד־ספרד (וירטואוזית, יעילה ומדויקת)

ציון: 9.1
דגם: 47PFK6589
מסך: 47 אינץ'
מחיר: 5,999 ש'

תמונה: מעולה וצבעים עשירים.
סאונד: מצוין. הסאב־וופר שבגב המסך מוסיף לצליל העשיר והעמוק.
נגן מדיה ועברית: מעט איטי אך יעיל. באופן תמוה אין תמיכה לכתוביות בעברית, אך סביר שהבעיה תתוקן בעדכון התוכנה הבא.
חוכמת האינטרנט: מגוון אפליקציות קטן יחסית אבל הנפוצות נמצאות. ב־Play Store של גוגל תמצאו אפליקציות ייעודיות לסמארטפון שמאפשרות משחק בהגדרות הצבע, בחדות ובניגודיות התמונה.
חסרונות: נדרש זמן לכייל את הממיר. ה־Smart TV נתקע לעיתים.
יתרונות: טכנולוגיית Ambilight הכוללת 5 נורות בכל צד מקרינה את צבעי המסך על גבי הקיר ומכניסה חוויה עשירה לסלון. כניסות מרובות, ובהן כניסת SCART ותיקה. מאפשרת הקלטה של שידורים דיגיטליים עם חיבור דיסק קשיח חיצוני.
השורה התחתונה: הכי טוב שיש. חבל שמחירה כה גבוה.

3. סמסונג
משחק מתאים: גרמניה – פורטוגל (יעילות ומהירות)

ציון: 9
דגם: UA-50F5500
מסך: 50 אינץ'
מחיר: 5,190-4,050 ש'

תמונה: טובה מאוד. רמת בהירות מהגבוהות שנבדקו.
סאונד: טוב מאוד. הבס בולט לטובה.
נגן מדיה ועברית: תפריט ומדריכים שימושיים בעברית. תמיכה מעולה בכתוביות SRT, נגן מדיה פשוט ויעיל.
חוכמת האינטרנט: עשרות אפליקציות וחנות עשירה. בולט במיוחד שירות Smart VOD – סטרימינג מעולה באיכות HD. שימוש מלא בחינם בחודש הראשון ולאחר מכן 29.90 ש' לחודש. אידיאלי למי שלא מעוניין בכבלים.
חסרונות: שלט אווירי היה משפר את נוחות השימוש. הקרנת סרטונים מהסמארטפון אל הטלוויזיה מסובכת למי שאין לו סמארטפון של סמסונג.
יתרונות: VOD מעולה. עמוסה בכניסות וביציאות (כולל שמע אופטית).
השורה התחתונה: חוויות צפייה ושמע מהנות. אפליקציות שימושיות. אסתטיקה גבוהה. מתאימה לצופה הממוצע ומעלה, שמחפש איכות תמורת מחיר.

4. LG
משחק מתאים: גאנה־ארה"ב (צבעוני עם יעילות אמריקנית)

ציון: 8.8
דגם: 47LN570Y
מסך: 47 אינץ'
מחיר: 4,590-4,210 ש'

תמונה: טובה מאוד וחדה.
סאונד: טוב.
נגן מדיה ועברית: כמו סמסונג, גם LG ידועה בגיור מעולה לעברית. נגן המדיה פשוט ויעיל. הטלוויזיה היחידה שמאפשרת שליטה מלאה במיקום, בגודל ובצבע של הכתוביות. היחידה שמאפשרת הקלטה של שידורים דיגיטליים ואחסונם לצפייה בהמשך על זיכרון פנימי.
חוכמת האינטרנט: שלט רגיל ושלט מג'יק – עכבר אווירי שעובד מצוין ומקל את חוויית הגלישה באינטרנט.
חסרונות: מעמד מיושן ומגושם. יש מקום לשיפור בצליל הבס.
יתרונות: עולם תוכן ואפליקציות עשיר, שלט המג'יק הוא שדרוג אמיתי, ממיר DVB-T ברמה גבוהה. הקלטה בקלות רבה הכוללת גם אפשרות הקלטה על גבי דיסק חיצוני.
השורה התחתונה: הטלוויזיות של LG אף פעם לא מאכזבות. מתאימה ל"ישראל ישראלי" שרוצה תמונה איכותית, אינטרנט לא מתוחכם אך שימושי ונגן מדיה יעיל.

5. טושיבה
משחק מתאים: דרום קוריאה־אלג'יריה (יעילות קוריאנית אבל מתקשה להעפיל לשלבים הגבוהים)

ציון: 8.1
דגם: 50L4300VQ
מסך: 50 אינץ'
מחיר: 4,790-4,300 ש'

תמונה: טובה.
סאונד: סביר. אין תמיכה ב־DTS.
נגן מדיה ועברית: איכות השידור של קובצי MKV היא מצוינת, אך הנגן המובנה ברמה נמוכה ואין תמיכה בכתוביות בעברית.
חוכמת האינטרנט: מגיעה עם דונגל חיצוני לאינטרנט וכוללת מערכת אנדרואיד 4.2 שתאפשר לכם להתקין כל תוכנה או נגן שתרצו. שלט נוח מאוד ומפתיע לטובה.
חסרונות: אין ממיר לקליטת שידורי עידן פלוס, אין תמיכה בכתוביות בעברית של קובצי SRT.
יתרונות: שלט טלוויזיה נוח מאוד ושלט "אווירי" המשמש כעכבר – נוח במיוחד לתפעול מערכת האנדרואיד שתגרום לכם לשרוף שעות בהשתעשעות באפליקציות.
השורה התחתונה: השימוש בשלט ה"אווירי" משדרג את חוויית השימוש והופך את הטלוויזיה ליותר מחכמה. מתאימה לצעירים שחיים באינטרנט.

6. פנסוניק
משחק מתאים: יפן־יוון (דיוק יפני, כלכלה יוונית)

ציון: 8
דגם: 50AS630L
מסך: 50 אינץ'
מחיר: 5,700 ש'

תמונה: טובה מאוד, כל עוד אין השתקפות אור חיצוני.
סאונד: טוב. היחידה שמאפשרת הגדרות של בס, טרבל וסראונד.
נגן מדיה ועברית: מסכי בית כמו בסמארטפונים הם ביצוע מוצלח לרעיון שימושי. תמיכה בכתוביות בעברית חסרה אך הנושא יתוקן עד ההשקה ביולי.
חוכמת האינטרנט: חנות אפליקציות מרשימה לא פחות מסמסונג ומ־LG, כולל התקנה של ווידג'טים שימושיים, כגון יו־טיוב.
חסרונות: הכפתורים בשלט קשים. לא מן הנמנע שהקלדה מרובה בדפדפן האינטרנט תצריך בעתיד החלפה של השלט.
יתרונות: שיתוף קבצים מהמחשב הביתי (לאחר התקנת תוכנה) כתחליף לסטרימר. היחידה שאיפשרה שידור סרטוני וידאו מהסמארטפון או מהטאבלט אל המסך בצורה חלקה ומהנה.
השורה התחתונה: הפתעה מרעננת בכל מה שמתווסף לאיכות התמונה: מסכי הבית, שיתוף ושידור קבצים אל הטלוויזיה בצורה קלה ונוחה. עם זאת, מחירה הגבוה אינו מוצדק.

7. האייר
משחק מתאים: יפן־בלגיה (צנוע, משחק לאוהדים שרופים בלבד)

ציון: 7.2
דגם: LE50M600
מסך: 50 אינץ'
מחיר: 3,500-3,100 ש'

תמונה: טובה מינוס. הצבעים בהירים מדי, גוון אפרורי.
סאונד: בינוני. אין תמיכה ב־DTS.
נגן מדיה ועברית: בניגון קובץ MKV העברית הפוכה, הפונט קטנטן. אם בניתם על המסך כתחליף לסטרימר, תשכחו מזה.
חוכמת האינטרנט: אפשר לחבר את ערכת האנדרואיד (דונגל) שהופכת את הטלוויזיה לחכמה. לאחר מכן תוכלו להתקין כל אפליקציית אנדרואיד שתרצו.
חסרונות: אין תמיכה בפורמט DTS. אין ממיר פנימי לקליטת עידן פלוס. שלט בסיסי מעצבן שמצריך כיוון ישירות למסך. חיבור ערכת האנדרואיד הוא תהליך מסובך ומבטל שימוש בכניסת ה־USB הבודדת, כך שלא תוכלו לחבר דיסק חיצוני במקביל לשימוש בשלט החכם.
יתרונות: מערכת אנדרואיד 4.1 ושימוש מעולה בשלט ה"אווירי" הנוסף, שכולל מקלדת מלאה.
השורה התחתונה: מתאים למי שמחפש מסך HD סביר במחיר נמוך. לא הצליחה להתמודד מול הטלוויזיות האחרות באיכות.

אודות admin