מחשב נייד לכל סטודנט \\ סקירת לפטופים














שנת הלימודים האקדמית נפתחת, וסטודנטים רבים מתלבטים "איזה מחשב נייד לקנות?" • העמדנו למבחן 5 מחשבים: הרצנו יישומים, בחנו את המשקל ואת המסך ולקחנו בחשבון את המחיר כדי לקבוע מי הכי מומלץ

לפני כמה חודשים פנה אלי סטונדט בבקשה לעזרה: "אני רוצה לקנות לפטופ חדש. איזה כדאי לקנות?" התשובה הארוכה כללה שאלות רבות, שמטרתן הייתה להבין מהו אופי השימוש המיועד שמתכוון אותו סטודנט לעשות במחשב הנייד. כמו בהרבה מוצרי אלקטרוניקה, גם לפני רכישת מחשב נייד חדש כדאי לרוכש להגדיר לעצמו מהם צרכיו ומה המחיר שהוא מוכן לשלם. אם הצורך שלכם מסתכם בעריכת מסמכי אופיס ובגלישה באינטרנט, אתם לא צריכים מחשב עם מעבד אינטל i7 ותוכלו להסתפק במעבד i3, וסביר להניח שגם סדרות קודמות של מעבדים יספיקו לכם.

כלי חשוב לכמה שנים
שנת הלימודים האקדמית מתחילה מחרתיים ומחשב נייד הוא (עדיין) אחד הכלים החשובים המשרתים סטודנט בזמן לימודיו. מלבד השימוש בזמן השיעורים, מחשב נייד הוא כלי חשוב בשעות הפנאי ומשמש לצפייה בסרטים, לעריכת וידאו, בחיבור לטלוויזיה, כנגן מוסיקה ועוד. בהתאם למגבלות התקציב לסטודנטים, חשוב גודל המסך (בעיקר לשם צפייה בסרטים או עבודה בתוכנות גרפיות), המשקל (יותר מ־2 ק"ג ייחשב לכבד) ומשך חיי הסוללה – נכון שברוב כיתות הלימוד אפשר לחבר את המחשב לחשמל, אבל מחשב שיחזיק רק שלוש שעות ללא חיבור לחשמל הוא בעייתי ומאכזב.

קיבלנו לבדיקה חמישה מחשבים מבוססי מעבדים של אינטל. ה"דל" הוא היחיד שהגיע גם עם צורב. חלקם עם מסכי מגע וכולם מגיעים עם מערכת הפעלה חלונות 8. אם אתם משתמשים ותיקים שרגילים לעבוד עם עכבר ולא מעוניינים במחשב עם מסך מגע, אין לכם מה לחפש עם חלונות 8. מי שלא התנסה, חשוב שיידע שזה שונה מהשימוש בטאבלט או באייפד. רוב המחשבים הניידים מהשנתיים האחרונות מגיעים עם מערכת חלונות 8 ואם אין לכם את הזמן או הידע להתקין בעצמכם חלונות 7 קחו בחשבון שמחשב עם חלונות 8 ללא מסך מגע הוא כמו משקפיים ללא עדשות –מתסכל ומעצבן. מי שהפרוטה מצויה בכיסו, עדיף שירכוש היום מחשב עם מסך מגע שכן אם נסתמך על ניסיון העבר של מיקרוסופט – התסכול מחלונות 8 ייעלם בגרסה הבאה, חלונות 10.

הדרישות הבסיסיות היו זיכרון RAM בנפח 4 ג'יגה־בייט לפחות, גודל מסך 15.6-12.4 אינץ' ומחיר עד 4,000 ש'.

מה בדקנו ?
הגדרנו ארבע קטגוריות ראשיות, ושקלול של כולן הרכיב את הציון הסופי. נוסף על ההתרשמות שלנו, נעזרנו בתוכנה הוותיקה PCMark 8 שמריצה עשרות מבחנים הבודקים את ביצועי החומרה של המחשב: כרטיס מסך, מהירות כתיבה וקריאה, ביצועי המעבד ועוד. הציון שהשיג כל מחשב ב־PCMark 8 שוקלל גם הוא, אך הוא מושפע רבות מסוג המעבד וממהירותו. מחיר משתלם במיוחד קיבל גם הוא חלק בשקלול הסופי. ואלו הקטגוריות:

מעבד וביצועים: מעבד חזק יותר משמעו יכולות עיבוד גבוהות יותר, הרצת פעולות ויישומים במקביל בצורה חלקה וביצועי מולטימדיה טובים יותר. בקיצור, הכל טוב יותר, מהיר יותר ויקר יותר. מי שבעיקר גולש באינטרנט ומכין מצגות פאוור פוינט, יוכל כאמור להסתפק במעבד i3. מי שמחפש להריץ משחקים על המחשב, לערוך סרטי וידאו ולשפץ תמונות בפוטושופ, יידרש למעבד חזק יותר ואולי גם לכרטיס מסך (האחראי לצד הגרפי במחשב) נוסף על זה שמגיע עם לוח האם של המחשב. המחשב של טושיבה הוא דוגמה טובה ומגיע מצויד בכרטיס מסך חזק של Nvidia ומהווה יתרון חזק עבור גרפיקאים, עורכי וידאו ואפילו גיימרים שיוכלו להריץ עליו משחקים.

מקלדת, משטח נגיעה ומסך מגע (בחלק מהדגמים): נכון שאפשר לחבר כל מחשב לתחנת עגינה או לחבר אליו עכבר שולחני, אבל הדבר לא תמיד מתאפשר. המרווח בין מקשי המקלדת משפיע על נוחות ההקלדה ולא פחות חשובה היא רגישות משטח הנגיעה של העכבר ושני מקשיו. משטח נגיעה רגיש מדי לא יידע לזהות מתי נגעתם בו ומתי פשוט העברתם את האצבע קרוב מדי.

גודל מסך, תצוגה ומשקל: כל המסכים במחשבים שקיבלנו, ומחשבים ניידים בכלל, מתקשים בעבודה בחוץ באור שמש ישיר. מצד שני, איכות התצוגה בכולם היא טובה עד טובה מאוד. רמת הבהירות באסוס היתה מעט מאכזבת ונמוכה מדי.

עיצוב, נוחות בשימוש ומחיר: כמו בכל מוצר יש דגמים מהנים יותר ויש כאלה שעשויים לעצבן. העיצוב, נוחות האחיזה, כמות היציאות ונוחות החיבורים באים כאן לידי ביטוי. האסוס והלנובו הם שני שמות מותג לקונספט זהה: פתיחה מלאה של המסך, כך שגבו המוצמד אל תחתית המקלדת הופכים את המחשב לטאבלט (די עבה). כפתורי המקלדת יינעלו כך שאפשר להניחה על גבי שולחן ללא חשש שהמקשים יילחצו בזמן שנשתמש במחשב כטאבלט. שני הדגמים מאפשרים העמדה מסביב לציר בזווית של 300 מעלות, מה שיוצר "אוהל" ומאפשר למחשב לעמוד בנוחות כדי לצפות בסרט, למשל. החיסרון היחיד בשני הדגמים הוא שחלונות 8 רחוקה מלהיות אנדרואיד או אפל בכמות ובאיכות של האפליקציות שהיא מציעה נכון להיום.

סיכום:
לא הופתענו שלשני המקומות הראשונים הגיעו אסוס ולנובו. הראשונה מיתגה את עצמה כיצרנית בולטת ואמינה, והשנייה נחשבת למובילה מימי הסכמיה עם IBM והודות לסידרת Thinkpad שקיימת מאז שנות ה־90. הדגמים של אסוס ולנובו היו היחידים בעלי מסך מגע, גודל קלאסי של 13.3 אינץ' וסוללה שמחזיקה כחמש שעות. שני המחשבים ממזריים, קשוחים ויכולים לשמש גם טאבלט. גם אם נחפש בכוח יהיה קשה למצוא בהם משהו שלילי.
בעת שליפתו מהאריזה הטושיבה נראה כדגם מבטיח, אבל בהמשך הבנו שמדובר במעטפת כשלא הצלחנו להשתחרר מהרגשת המגע הפלסטי ומתג המחיר הגבוה. היינו מצפים ליותר מיצרנית שרוצה להיכנס לליגה של הגדולים באמת.

הניידים של חברת "דל" תמיד סיפקו תמורה הוגנת למחיר, והדגם שבדקנו נכנס למשבצת המחשב "הזול". עבור מי שמחפש כלי עבודה יעיל, בהחלט מדובר בעיסקה משתלמת מאוד. את ההפתעה הנעימה סיפקה HP עם מחשב בגודל 13.3 קלאסי, נתוני חומרה חזקים וביצועים מרשימים. עם תג מחיר שקרוב ל־4,000 ש' – חבל שמדובר במחשב ללא מסך מגע, מה שמוריד את האטרקטיביות שלו למרות הביצועים המעולים. מהסקירה שלנו נעדרו סוני וסמסונג, שלא סיפקו דגמים חדשים שיעמדו בפרמטרים שהגדרנו.

קצת פרטים בנוגע לפופולריות לפטופים בארץ: לפי אתר השוואת המחירים "זאפ", הניידים הכי פופולאריים בארץ הם של Levono, Dell ו-Asus. גודל המסך המבוקש ביותר הוא 15.6 ולאחריו 14 – 13.3 אינטש. הביקוש למחשבים בעלי מסכי מגע גדל עם 23% כאשר מחשבי האולטראבוק הדקיקים אינם כה פופולאריים ועומדים על 10% בלבד.




1. Asus
Transformer Book Flip TP300LA

מחיר: 3,490 ש'
גודל מסך: 13.3 אינץ'
מעבד: i5 במהירות 1.70 Ghz
זיכרון: 4 GB
מערכת הפעלה: חלונות 8.1
מסך מגע: כן
דיסק קשיח: 450 GB
משקל (ק"ג): 1.75
כרטיס מסך: לוח אם
חיי סוללה: 5.5 שעות

סיכום: מי שמחפש מחשב שיוכל לשמש גם טאבלט ועונה על שאר התנאים הבסיסיים – הדגם הזה יתאים לו בדיוק. המשקל הכבד יחסית בקטגורית ה־13.3 אינץ' מפצה בעיצוב קשיח, ביצועים יעילים וסוללה חזקה כמו שאסוס יודעת לייצר. לא מדובר במכונה הכי חזקה בשוק אבל הכל כאן עובד בצורה יעילה. תצוגת המסך סבירה, מסך המגע מדויק, הביצועים טובים והוורסטיליות תתאים למי שמחפש שני מכשירים באחד (ומוכן להתעלם מהעובדה שחלונות 8 עדיין בתולית מבחינת היצע התוכנות).
יתרונות: חיי סוללה טובים, קשיח ועמיד, ביצועים טובים מאו וזאת רק עם 4 ג'יגה-בייט זיכרון RAM.
חסרונות: בהירות מסך נמוכה בהשוואה למתחרים, יש מקום לשיפור במשטח המגע של העכבר, מעט כבד.

2. Lenovo
YOGA 2 13

מחיר: כ־3,000 ש'
גודל מסך: 13.3 אינץ'
מעבד: i3 במהירות 1.70 Ghz
זיכרון: 4 GB
מערכת הפעלה: חלונות 8.1
מסך מגע: כן
דיסק קשיח: 500 GB
משקל (ק"ג): 1.7
כרטיס מסך: לוח אם
חיי סוללה: 5 שעות

סיכום: בדומה לאסוס, גם היוגה לנובו מרשים עם לפטופ היברידי שמאפשר שינוי זווית המסך ב־360 מעלות אל גבי צידה התחתון של המקלדת והופך את המחשב לטאבלט לעת מצוא. איכות המסך מצוינת ותענוג לצפות בסרטי HD ברזולוציה גבוהה. פחות מתאים למי שמעוניין גם להריץ עליו משחקים, אבל מדובר במחשב קלאסי למי שמקפץ מפגישה לפגישה, רץ בין לקוחות ומקנח בסרט בלילה במיטה. סוללה חזקה.
יתרונות: רזולציית מסך חדה, מסך מגע עדין ומדויק, מקלדת רכה, עיצוב מרשים. שיעור יוגה במחיר הוגן.
חסרונות: חלש בהרצת משחקים, ציון לא גבוה במבחן הביצועים.

3. HP
ProBook 430 G2

מחיר: 3,888 (ברשת באג)
גודל מסך: 13.3 אינץ'
מעבד: i5 במהירות 1.70 Ghz
זיכרון: 8 GB
מערכת הפעלה: חלונות 8.1
מסך מגע: ללא
דיסק קשיח: 128 GB SSD
משקל (ק"ג): 1.5
כרטיס מסך: לוח אם
חיי סוללה: 4 שעות

סיכום: לדגם של HP נתוני חומרה חזקים – מעבד iCore 5 ו-8 ג'יגה-בייט זיכרון RAM ולכן לא פלא שקיבל את התוצאה הגבוהה ביותר במבחני PCMark. חברת HP מעולם לא נחשבה לאחת משלוש החברות המובילות אבל הפעם הכל התחבר למחשב חזק ומהיר. מחלה ידועה במחשבים של HP היא פד עכבר רגיש מדי אבל בסדרת ProBook נראה שהבעיה טופלה. המקשים נעימים, מסך ה-13.3 אינטש הוא בגודל אידיאלי לאנשי עסקים שמרבים להסתובב בחוץ, איכות מסך המט טובה מאוד והוא מציג ביצועים מרשימים (באופן יחסי כמובן) גם באור שמש. בהחלט מדובר בהפתעה נעימה מאוד. חבל שאין כאן מסך מגע שכן גם מחשב זה מגיע עם חלונות 8.1. מי שזה לא ממש מפריע לו יוכל ליהנות ממכונת ביצועים קטנה וקומפקטית שהודות לצריכת חשמל נמוכה במיוחד מציג חיי סוללה ארוכים.
יתרונות: נתוני חומרה מפלצתיים וחיי סוללה מרשימים, איכות מסך טובה מאוד.
חסרונות: מיקום הכניסות אינו נוח ומפריע לשימוש בעכבר חיצוני, החיבור האלחוטי התקשה לעבוד הרחק מהראוטר.

4. Toshiba
M50-A-110

מחיר: 3,390 ש'
גודל מסך: 15.6 אינץ'
מעבד: i5 במהירות 1.60 Ghz
זיכרון: 4 GB
מערכת הפעלה: חלונות 8.1
מסך מגע: ללא
דיסק קשיח: 750 GB
משקל (ק"ג): 2.3
כרטיס מסך: NVidia
חיי סוללה: 6.5 שעות

סיכום: טושיבה אינה חברה שלוקחת סיכונים, וגם בדגם הזה היא ממשיכה בקו שלה. למרות זאת, מדובר בעיצוב סולידי וחזק שעשוי לספוג מכות חזקות אך המחיר הוא משקל של 2.3 ק"ג. עם מעבד מהיר וכרטיס גרפי נוסף על זה שעל לוח האם, הטושיבה השיג ביצועים מהירים מאוד. חיי הסוללה שלו כמעט הכי גבוהים, אך צריך לזכור שרוב המחשבים עם מסך בגודל 15.6 אינץ' מגיעים בדרך כלל עם סוללה משודרגת. המקלדת כוללת פד מספרים והמקשים נוחים להקלדה. שני כפתורי העכבר בפד המגע הם בעצמם נקודות נגיעה ומי שלא יתרגל לכך עשוי להיות מתוסכל.
הרמקולים חלשים ומחיר נמוך יותר היה מדרג את המחשב במקום גבוה יותר.
יתרונות: פד מספרים במקלדת, חיי סוללה ארוכים, כרטיס מסך מהווה יתרון לגרפיקאים ועורכי וידיאו.
חסרונות: כבד משאר המתחרים, למרות מעטפת דמוית אלומיניום, האזור שמסביב למסך והמקלדת מרגיש פלסטיקי וזול.

5. Dell
Inspiron 3521

מחיר: כ־2,000 ש'
גודל מסך: 15.6 אינץ'
מעבד: i3 במהירות 1.80 Ghz
זיכרון: 4 GB
מערכת הפעלה: חלונות 8
מסך מגע: ללא
דיסק קשיח: 450 GB
משקל (ק"ג): 2.25
כרטיס מסך: לוח אם
חיי סוללה: 4 שעות

סיכום: ה־Inspiron 3521 הוא הדגם המיושן בסקירה, גדול וכבד אבל עושה את העבודה ומחירו נמוך משמעותית בהשוואה למתחרים. מתאים לסטודנט תפרן, לפנסיונר שיושב עם המחשב בבית וגם לאיש עסקים שלא מפריע לו משקל של 2.25 ק"ג. מי שמחפש מפלצת מרובת מעבדים שתריץ בהליכה תוכנות גרפיות או משחקים כבדים, לא זו הכתובת – אבל מי שמחפש תמורה למחיר נמוך במיוחד ושימושיו הם בעיקר אופיס ואינטרנט, המחשב הזה עשוי להתאים לו ויענה על רוב הצרכים של המשתמש הממוצע.
יתרונות: פד מספרים במקלדת, משטח המגע של העכבר מצוין, עשיר בכניסות. היחידי בחבורה שמצויד בצורב פנימי. מחיר מצוין.
חסרונות: מסך עם רמת ההשתקפות גבוהה יחסית אשר תקשה על עבודה מחוץ לבית, זוויות הצפייה ופתיחת המסך מעט מוגבלות.

אודות admin