ביקורת והשוואת סאונד ברים – פנסוניק, LG, סוני, JBL, פיליפס, סמסונג \\ אריאל גביש














הצלילים מהטלוויזיה, איכותית ככל שתהיה, לא מספקים איכות שמע גבוהה – לשם כך הומצא הסאונד בר * מכשיר המדמה צליל היקפי בלי כאב הראש והעלות של הרכבת מערכת סאונד * העמדנו 6 סאונד ברים לבדיקה מקיפה ובדקנו איך הם נשמעים ומי נותן תמורה טובה למחיר.

בואו ונודה באמת – הצלילים המופקים מרמקולים של טלוויזיה, איכותית ככל שתהיה, לא מספקים איכות שמע ברמה הכי גבוהה. גם אם רכשתם מסך משוכלל השמע שמפיקים הרמקולים שלו מחוויר ביחס לתמונת המסך שתקבלו. על סאונד בר שמעתם ?
מי שרוצה להרגיש כמו באולם קולנוע יכול להרכיב מערכת קולנוע ביתית אך הדבר יצריך הרכבה של רמקולים רצפתיים, מדפיים או לווייניים ברחבי הסלון. אם אין בדירה תשתית להעברת כבלים בתוך הקירות, תצטרכו לחבר בין חמשת הרמקולים, הסאב-וופר והמגבר בעזרת כבלים שיונחו בתוך מסילות שיודבקו על הקירות. מי שמחפש איכות שמע טובה המדמה צליל היקפי ולא מעוניין בכל כאב הראש שמסביב, סאונד בר הוא מוצר שעשוי להתאים לו. לחילופין, סאונד בר הוא גם פתרון מעולה למי שרוצה להתפנק במערכת שמע מפנקת בחדר השינה או בחדר המחשב.

סאונד בר היא מערכת קול המורכבת מרמקול אחד ארוך המשדרת צלילים באופן רוחבי בסביבתה ומדמה שמע היקפי. סאונד ברים משווקים כמוצר נלווה לטלוויזיית פלסמה, LED או LCD ועוצבו כדי להיות מוצבים על מדף מתחת למסך הטלוויזיה או מקובעים על הקיר מעל המסך. רוב הסאונד ברים מגיעים עם יחידה נוספת שנקראת סאב-וופר האחראית על הפקת צלילי הבס הנמוכים וגודלה כשרפרף קטן ואל תתפתו לרכוש מערכת סאונד בר שמגיע ללא סאב-וופר גם אם מחירה ממש נמוך.

חופשי על הבר
לפני שרוכשים חשוב לדעת שקיימים שני סוגים של סאונד בר. הראשון נקרא פסיבי (לא להתבלבל עם סאב-וופר פסיבי), הוא אינו כולל מגבר פנימי ולמעשה משמש כרמקול סטריאו המתחבר למגבר של מערכת שמע קיימת. המוצרים שסקרנו בכתבה שייכים לקטגוריה השנייה – סאונד ברים "עצמאיים" שכוללים מגבר מובנה, עומדים בפני עצמם כמערכת שמע ואינם אמורים להתחבר למערכת קולנוע קיימת. רוב הסאונד ברים החדשים מצוידים בכניסות HDMI, כניסה אופטית, חיבור USB וכניסה של 3.5 מ"מ לחיבור נגן מוזיקה נייד.
ברובם קיימת תכונה שמדמה צליל Surround, בעברית שמע היקפי או מרחבי. השימוש במילה לדמות מרמז שאין מה להשוות לצליל ההיקפי האמיתי שמספקת מערכת קולנוע ביתי שמורכבת מחמישה רמקולים (מערכת עם 5.1 או 7.1 ערוצים) המפוזרים ברחבי החדר, אבל עבור מי שלא חייב לשמוע מסוק עובר מעליו מצד ימין לשמאל ומעוניין לחסוך התעסקות עם כבלים מיותרים, וגם סכום כסף לא מבוטל, סאונד בר הוא הדבר בשבילו. חשוב מאוד שלא להתבלבל בין סאונד בר ובין "מקרן קול דיגיטלי" – קטגורית מוצרים של חברת ימאהה. מקרני קול הם יחידת רמקול הדומה לסאונד בר אך מורכבת ממספר רב של רמקולים קטנים. כל אחד מהם מוציא אלומת קול אשר בדרכה חזרה מהקירות מתפזרת ומגיעה אלינו וכך יוצר את השמע ההיקפי. מדובר במערכות מורכבות ויקרות הרבה יותר.

איך הכול מתחבר ?
חיבור סאונד בר היא פעולה פשוטה למדי. את הרמקול המוארך ממקמים מתחת למסך הטלוויזיה או תולים מעליו (חלק מהדגמים כוללים אפשרות הברגה לתוך הקיר) ומזווגים בין יחידת הרמקול הראשית ובין הסאב-וופר שלה. אל הרמקול הראשי מחברים את הכבלים שמעניינים אותנו: כבל HDMI לטלוויזיה, כבל אופטי לסטרימר במידה ויש כזה, זיכרון USB עם קובצי מוזיקה כדי לנגן שירים כמו במערכת סטריאו וכו'.
במקרה שמוצר כולל כניסות מתקדמות הדגשנו זאת, למשל תמיכה ב-HDMI ARC. ARC – ערוץ אודיו חוזר – מאפשר זרימת אודיו בצורה דו כיוונית. אם למשל חיברנו למסך הטלוויזיה גם סטרימר וגם נגן בלוריי, חיבור ARC יחסוך לנו (במידה ובטלוויזיה יש יציאת HDMI ARC) חיבור כבל נוסף עבור השמע שמתקבל בטלוויזיה ומועבר אל הסאונד בר.
כל המערכות שנסקרו מורכבות מיחידת הרמקול האחראית על הפקת התדרים הבינוניים והגבוהים ומיחידת סאב-וופר שאחראי על צלילי הבס הנמוכים. כמו במערכות קולנוע ביתי גם במוצרים שבדקנו יחידת הסאב יכולה להיות אקטיבית –מאפשרת לשלוט בעוצמת הבס שמפיק הסאב – או פסיבית. מלבד פיליפס בכל היחידות החיבור לסאב הוא חיבור אלחוטי באמצעות Bluetooth מה שחוסך שימוש בכבל נוסף. למרות גודלו היתרון בסאב-וופר הוא שאפשר למקם אותו בכל מקום בחדר וכך להסתיר אותו מאחורי בידורית או שידה.

מה בדקנו ?
הגדרנו ארבע קטגוריות ראשיות, ושקלול שלהן הרכיב את הציון הסופי.

עיצוב ופשטות החיבור: בחלק מהדגמים החיבור לסאב-וופר התרחש באופן אוטומטי עם הפעלת שתי היחידות ובחלקן נדרשנו לבצע את הזיווג בעצמנו. שמנו דגש גם על נוחיות חיבור הכבלים. מכיוון שקיבלנו את המוצרים למספר ימים כולם הועמדו מתחת למסך הטלוויזיה ולא נתלו על הקיר. חלק מהרמקולים בלטו והסתירו את המסך וחלקם היו קומפקטיים יותר. מכיוון שהשימוש העיקרי של סאונד בר הוא כתחליף צנוע למערכת קולנוע ביתית חיברנו אליו כבל HDMI מהטלוויזיה, כבל אופטי לסטרימר ודיסק און קי בחיבור USB לניגון מוזיקה.

שליטה והגדרות: כאן באו לידי ביטוי נוחיות השימוש בשלט וניווט בתפריטי ההגדרות כולל כיוון עוצמות הבס והטרבל (היכן שמתאפשר) לפי טעמנו האישי. חיבור בקישוריות Bluetooth של סמארטפון וטאבלט לצורכי ניגון Mp3 או שמע מסרטוני יוטיוב וכדומה.

צליל והספק: מוזיקה ואפקטים קוליים מורכבים מגלי קול שנעים בתדרים שונים ומושפעים מאיכות המגבר, היחידה המרכזית והסאב-וופר. כל היחידות שבדקנו הן יחידות עצמאיות הכוללות מגבר פנימי בעוצמות הנעות בין 100 ל-500 וואט. חלק מהמוצרים הצטיינו דווקא בשימוש כמערכת סטריאו בניגון Mp3 וגם לכך נתנו תשומת לב. כל המוצרים נבדקו בניגון שירים בפורמט Mp3 (הסאונד בר של סמסונג תמך במספר הרב ביותר של פורמטים), ובהקרנה של שני סרטים: "זעם" שכולל סצנות לחימה מרעידות ועשירות בצלילים ו"וויפלאש" שמורכב מפסקול נגינה איכותי. חשוב להדגיש שלא כל הסאונד ברים כוללים מפענח DTS (פורמט המספק 5.1 ערוצי שמע והוא הנפוץ בקובצי MKV). מפענח זה מאפשר המרה של צליל 5.1 ערוצי שמע והשמעתם בדולבי דיגיטל. אם תכננתם להשתמש בסטרימר לניגון סרטי MKV תידרשו במקרה כזה לשנות את הגדרות השמע בסטרימר ולשנמך אותן מ-DTS לדולבי דיגיטל.

תוספות ומחיר: חלק מהמוצרים מגיעים עם אפשרות לסנכרון בין הקול לתמונה (במקרים בהם הקובץ שאנו מקרינים פגום), אפשרות שליטה בטלוויזיה באמצעות שלט הסאונד בר, כניסות ויציאות או תכונות מיוחדות שאין למתחרים. בכל המוצרים מצבי שמע מוגדרים מראש (קולנוע, ספורט, מוזיקה, סטריאו, היקפי, לילה וכו'). חלקם באמת שיפרו את איכות השמע בהתאם לסוג המדיה שניגנו ובחלקם הרגשנו שמדובר בתכונה מיותרת. כמובן ששיקללנו גם את התמורה למחיר.




1. Samsung
HW-H551

הספק שמע: 320 Watt
מחיר: 2,490 ₪
ציון: 9.1

כניסות ויציאות: Aux \ 3.5 מ"מ, אופטית, HDMI in, HDMI out, USB (תומך בקובצי flac, wma).
התרשמות כללית: סאונד בר מושקע, מעוצב ואלגנטי. תצוגת LED אסתטית במיוחד המוסתרת יפה מאחורי הפאנל הקדמי המעוצב. מפיקה צליל עוצמתי וחד ונשמעת כבעלת הספק גדול מ-320 Watt. יש שליטה בנפרד על עוצמות הסאב-וופר, הבס והטרבל בצורה נוחה מהשלט שיכול לתפעל גם את הטלוויזיה אם היא מתוצרת סמסונג.
יתרונות: תמיכה בפורמטי שמע רבים. עושה עבודה מצוינת בהמרה מ-DTS 5.1 ל-2.0 ואפשרות הניגון בצליל היקפי מדומה (Surround) היא מהיותר מוצלחות שסקרנו.
חסרונות: הרווח בין הכניסות השונות צפוף ומקשה על חיבורים מרובים. יחידת הסאב-וופר נעימה לעין אך ענקית בגודלה. ניגון מוסיקה מ-USB חיצוני לא מאפשרת הרצה קדימה ואחורה בתוך השיר.



2. Panasonic
SC-HTB880

הספק שמע: 500 Watt
מחיר: 3,290 ₪
ציון: 9

כניסות ויציאות: שתי כניסות HDMI, אופטית, יציאת HDMI ARC, אין כניסת USB.
התרשמות כללית: הדגם היחיד שמגיע עם תאימות לטלוויזיות 4K והיחידי שתומך ב-NFC מה שמאפשר ניגון מוסיקה מהסמארטפון באמצעות הצמדה של גב המכשיר אל הרמקול. הדגם המעוצב ביותר וניכר שהשקיעו מחשבה גם בתכנון הפרטים הקטנים כמו בנוחות חיבורי הכבלים. הדגם העצמתי מבין אלו שנבדקו המספק איכות צליל מעולה בכל הפרמטרים. שליטה מלאה בעוצמות הבס, טרבל והסאב, אינספור מצבי שמע ושינוי הגדרות עד לרזולוציה הקטנה ביותר. הכי דומה למערכת קולנוע ביתי. מבחינת איכות, אין ספק שמדובר בהפתעת הסקירה אבל המחיר הגבוה פגם בציון.
יתרונות: צליל מעולה, חד ונקי במכשיר מעוצב ויפה. רמקול אלגנטי ודק. מאפשר הצגת פורמט השמע על תצוגת המסך.
חסרונות: היעדר כניסת USB. מחיר יקר.



3. Sony
HT-CT260H

הספק שמע: 300 Watt
מחיר: 1,990 ₪
ציון: 8.8

כניסות ויציאות: Aux \ 3.5 מ"מ, אופטית, HDMI, HDMI ARC, אין כניסת USB.
התרשמות כללית: שלט רגיש ומהיר מדי בלחיצה על ההדק, מה שמאוד מפריע בשינוי הגדרות התפריט. החיבור של סמארטפונים באמצעות Bluetooth דרוש שיפור ולא עבד באופן חלק בכל המכשירים שניסינו. גם חיבור הסאב-וופר האלחוטי לרמקול דרש כמה ניסיונות.עם זאת, יחידת הסאב-וופר סיפקה את הצליל העמוק והעשיר ביותר. מי שאוהב לשמוע את חלונות ביתו רועדים זה הדגם בשבילו. למרות עיצוב סולידי של הרמקול הראשי הוא גבוה מאוד ועשוי להסתיר את התחתית של מסך טלוויזיה בעלת מעמד נמוך.
יתרונות: צליל עשיר, איכותי, חד ונקי כמו שסוני יודעת להפיק. בולט לטובה הסאב-וופר. ניגון מוזיקה מסמארטפון \ טאבלט נשמעת פשוט מעולה. יש תמיכה ב-DTS וכוללת חיבור HDMI ARC.
חסרונות: רמקול גדול בעיצוב מעט מסורבל, קישוריות Bluetooth טעונה שיפור. שלט מתסכל. אין כניסת USB.



4. Philips
HTL2163B

הספק שמע: 120 Watt
מחיר: 999 ₪
ציון: 8.6

כניסות ויציאות:: יש הכול ובשפע. Aux \ 3.5 מ"מ, קואקסיאלית, אופטית, HDMI ARC ו-USB.
התרשמות כללית: מרגיש מעט פלסטיק. היצע הכניסות מאפשר חיבור מכשירים רבים – טלוויזיה, סטרימר ונגן USB וחיבור שלהם במקביל מקשה על ייצוב הרמקול על המדף ופוגמת בעיצוב. חיבור הסאב-וופר לרמקול הוא חוטי וחוסך בכבל חשמל אך מעמיס כבל נוסף בסביבתו. השלט הקטן ממזרי ונוח במעבר בין החיבורים השונים. יש שליטה מלאה ברמות הבס והטרבל בדיוק כמו ברדיו ברכב. המערכת של פיליפס מפיקה צליל חד, איכותי ונקי. מבין הדגמים שנסקרו זה החלש ביותר מבחינת הספק אך מצליח להוציא יותר מ-100% מ-120 ה-Watt שלו.
יתרונות: תצוגת המסך מציגה TagID3 בזמן ניגונם מ-USB חיצוני. עיצוב פשוט וקומפקטי. תכונת Audio Sync מאפשרת סנכרון בין הקול ובין התמונה בטלוויזיה.
חסרונות: ההספק הנמוך עשוי לפגוע בהנאה של מי שמחפש פיצוצים ואפקטים בצפייה בסרטים. אין תמיכה ב-DTS.



5. JBL
Cinema SB350

הספק שמע: 320 Watt
מחיר: 1,950 ₪
ציון: 8.4

כניסות ויציאות: אופטית, HDMI TV, Aux \ 3.5 מ"מ. קיים גם חריץ לרכיב USB אך הוא משמש לעדכון תוכנה בלבד ולא מאפשר ניגון מוזיקה.
התרשמות כללית: חיבור אלחוטי לסאב-וופר וזיווג ראשוני התבצע מבלי שנגענו. השלט מאפשר התממשקות באמצעות אינפרא אדום לשלט הטלוויזיה (ללא תלות בדגם) ושליטה גם עליה. אחד הרמקולים היפים שבדקנו שמגיע בעיצוב שחור קלאסי ולא בולט כשהוא מונח לפני מסך הטלוויזיה. סאונד בר בסיסי שלא נותן שליטה מלאה בהגדרות הצליל (בס וטרבל) אך מספק צליל עשיר ועוצמתי.
יתרונות: הרכבה פשוטה וזיווג מהיר בין הרמקול ויחידת הסאב-וופר. סאונד נקי ועוצמתי. שלט קטן וחכם.
חסרונות: אין תמיכה ב-DTS ובהיעדר סטרימר או טלוויזיה שכוללים מפענח DTS לא תוכלו ליהנות מקובצי MKV. אין כניסה ל-USB לניגון מוזיקה. היחידי ללא תצוגת מסך.



6. LG
NB3531A

הספק שמע: 300 Watt
מחיר: 1,100 ₪
ציון: 8

כניסות ויציאות: Aux \ 3.5 מ"מ, שתי כניסות אופטיות, USB לנגן מוסיקה בחזית (נוח אך פחות אסתטי) אבל אין כניסת HDMI.
התרשמות כללית: החסרון בחיבור HDMI לא ברור – אבל זה מה שיש. חיבור אוטומטי ומהיר בין הרמקול ובין הסאב-וופר ויש שליטה בעוצמות הבס שלו. עם זאת נעדרת שליטה על עוצמת הטרבל האחראי על הצלילים הגבוהים. עיצוב הרמקול צעקני ומיושן ולמרות עוצמת מגבר גבוהה בזמן ניגון סצנות עמוסות בצלילים (כמו בסרט "זעם") הרגשנו שאיכות השמע לא הייתה צלולה וחדה מספיק.

יתרונות: הפעם מצבי השמע המוגדרים מראש שימושיים ושווה להשתמש בהם. ניגון קובצי Mp3 תומך בהצגת שם השיר ואיכות השמע בזמן ניגונם היא מצוינת. תמיכה ב-DTS והמרתו לדולבי 2.0. מחיר נמוך ומשתלם.
חסרונות: היעדר כניסת HDMI מחייבת חיבור בכבל ליציאה האופטית מהטלוויזיה (במידה וקיימת).

סאונד בר

אודות admin