עפים על הרחפנים, רחפנים בישראל, המדריך לרחפן המתחיל

אם תרימו את הראש בעת הטיול בפארק בשבתות, סביר להניח שתראו כמה מהם מטיילים באוויר • הרחפנים כבשו את ישראל בסערה, ואף על פי שגם חוקיותם מרחפת באוויר, הם נחטפים כמו לחמניות • כמה הם עולים, מהם הבדלי האיכויות ומי שולט בשוק? • מדור עם כנפיים

הם עדיין לא נפוצים כמו אופניים חשמליים, אבל הכיוון דומה. הרחפנים הם בלי צל של ספק הלהיט הגדול של השנה האחרונה, תופסים גובה גם בארץ ונראים יותר ויותר בשמי ארצנו. נוסף על תחביב, מדובר בפוטנציאל לצלמים, למנגנוני אבטחה ובעתיד הלא רחוק אולי גם בתור שימוש כשליח פיצה.
בישראל חוקיות הפעלת רחפנים מפלרטטת עם התחום האפור. רשויות המכס מגדירות רחפן (להלן כטב"ם – כלי טיס בלתי מאויש) כצעצוע, ולכן לא קיים פיקוח על ייבוא שלהם לארץ ולא קיימת אכיפה למניעת הטסתם.
עם זאת, חלה חובה על מי שעוסק בהפעלה מסחרית של רחפן (למשל, לצילום אירועים מהאוויר או לצילומי קולנוע) להחזיק ברישיון עובד טיס. כדי לקבל רישיון כזה, על המפעיל לעבור תהליך רישוי ארוך הכולל בחינות עיוניות ומעשיות של תפעול כלי הטיס – המראות, נחיתות, ידע בעקרונות מטאורולוגיה תעופתית ועוד. כמו כן, על מפעיל רחפן ברישיון לעמוד איתו בקשר עין עד לטווח של 500 מטרים ועד לגובה של 100 מטרים.
רוב הרחפנים שמוטסים בגדר תחביב הם אכן צעצועים, אך אם ברצונכם להטיס רחפן, ודאו שהוא לא מתקרב לאזור שממנו ממריאים ושבו נוחתים כלי טיס אחרים.



10 דקות בגן עדן
שוק הרחפנים ה"מצועצעים" נמצא בשליטה סינית וכמעט כולם מיוצרים בסין. קשת המחירים מגוונת מאוד ונעה מכ־100 שקלים לרחפנים הפשוטים ביותר ל־6,000 שקלים ויותר לדגמי Phantom 3 של DJI הסינית. רוב הרחפנים מצוידים במצלמה פשוטה.
השליטה ברחפן מתבצעת באמצעות שלט המדמה מערכת בקרת מסוק בעלת שני הגאים. הדגמים המתקדמים כוללים משדר לתקשורת דו־כיוונית, כזו המאפשרת העברת תמונה בחזרה אל מכשיר הסלולר שלנו או אל מוניטור בשלט, אם קיים. משדר כזה מייקר את עלות הרחפן ואפשר להסתדר בלעדיו, שכן צפייה במסך בזמן שליטה ברחפן היא משימה מאתגרת גם עבור ג'יימס בונד.
אם יצא לכם לצפות בפעלולי רחפנים, חשוב שתדעו שרובם לא מאפשרים היפוך באוויר של 360 מעלות. מה שמאפשר טריקים כאלו הוא כפתור מובנה בשלט.
אם חשקתם בדגמי Phantom של DJI, שימו לב שברוב המקרים מחירם בארץ אינו כולל מצלמה או מייצב. מחירי הרחפנים של DJI גבוהים במיוחד, אך הם מצוידים בכל מה שתרצו: מצלמה, משדר, מייצב ובחלק מהדגמים גם מסך המשדר וידאו אל השלט. בניגוד לדעה הרווחת על מוצרי אלקטרוניקה המיוצרים בסין, אלו של DJI הם הדובדבן שבקצפת, אך הם נוקשים למדי ואי אפשר להרכיב עליהם מצלמת גו פרו.
זמן הריחוף ברחפנים הפשוטים נע בין חמש לעשר דקות ואלו של DJI עשויים להגיע לזמן אוויר כמעט כפול. מרחק התעופה נע בין 50 מטרים לקילומטר וחצי בדגמים המתקדמים, שגם מצוידים ברכיב GPS המאפשר לרחפן לחזור הביתה בשלום בכוחות עצמו, במידת הצורך.
בישראל השימוש ברחפנים נעשה למטרות הנאה או צילום, אך יש מי שכבר חושב על השלב הבא. לפני כמה חודשים שיחררה אמזון סרטון המציג שירות שליחויות חדש של החברה שיספק משלוח עד בית הלקוח באמצעות רחפן. אך כנראה מדובר בלא יותר מגימיק, מכיוון שמומחים בתחום טוענים שגם רחפנים איכותיים יתקשו להחזיק חבילה שמשקלה כמה מאות גרמים ולהביא לנחיתתה בשלום.


גם המחירים בשמיים
אם יצאתם לשטח, סביר להניח שכמה דקות של ריחוף לא ישביעו את תאבונכם ותרצו סוללה נוספת שתאפשר לכם לרחף עוד כמה דקות. מחיר סוללת ליתיום לרחפן נע בין 120 ל־150 שקלים. בעת הרכישה, חשוב לברר אם הרחפן מגיע עם או בלי מצלמה, מייצב למצלמה (גימבל), ואם הערכה כוללת חלפי פרופלורים ומגינים. אם אתם מתכננים לצלם הרבה וידאו, שימו לב לנפח הזיכרון של המצלמה.
הקו המנחה של התחביב הלא זול: התחילו בקטן עם רחפן פשוט שמחירו נע סביב 500-700 ₪ – אפשר למצוא "סוס עבודה" במחירים האלו, למשל דגם H8C של חברת J JRCאו Hubsan X4 הפצפון שמחירו עם מצלמה כ-60-80 דולרים. מי שיתמכר יגלה שמדובר בתחביב לא זול. אם יצאתם לשטח, סביר להניח שכמה דקות של ריחוף לא ישביעו את תאבונכם ותרצו סוללה נוספת שתאפשר לכם לרחף עוד כמה דקות. מחיר סוללת ליתיום לרחפן נע בסביבות 120-150 ₪. כשתגיעו לחנות חשוב לשים לב אם הרחפן מגיע עם או בלי מצלמה, מייצב למצלמה (גימבל) והאם הערכה כוללת חלפי פרופלורים ומגנים. אם אתם מתכננים לצלם הרבה וידיאו – שימו לב לנפח הזיכרון של המצלמה.
אם ההתלהבות שלכם או של הילדים חיה ובועטת אחרי חודש, תרגישו כבר לבד את הצורך בשדרוג. חברת Traxxas האמריקנית יכולה לשמש פתרון טוב ויקר פחות מ־DJI הסינית, ובקרוב אמור להגיע לישראל דגם מתקדם של החברה, שצפוי לעלות כ־2,500 שקלים.

אודות admin