פרצופה של המדינה, החלפת פרצופים, זיהוי פנים, יישומוני Face Switch

זה התחיל כטרנד, אבל כולם כבר מכורים לאפליקציות שמאפרות, משנות את הפנים ומחליפות אותם עם החברים • פייסבוק כבר קנתה את האפליקציה המובילה • אז מי אמר שלא בכל יום פורים?

לפני כמה חודשים עצר אותי קולגה ליד המעליות ושאל אם הוא יכול לצלם אותי. בהנחה שהוא מחפש להתאים תמונה לאיש הקשר שלי, הסכמתי ואפילו ניסיתי לחייך. כמה דקות חלפו והווטסאפ לא הפסיק לצפצף: תמונות שלי מאופר כמו דוגמנית – עם ריסים, בשיער בלונדיני, וגם אדום, מעוטר באודם בגוונים שכלל לא ידעתי שקיימים – לא הפסיקו להגיע. אם היינו ילדים זה אולי היה נגמר בבכי או בהתעללות ממושכת.
אפליקציות הקשורות לזיהוי תווי פנים הפכו לטרנד היסטרי בשנה האחרונה. הסנונית הראשונה היתה יישומון ששמו Aging Booth, שעל סמך תמונת סלפי ניסה להמחיש כיצד ניראה בשנת 2050. התוצאה הריאליסטית (והמבהילה) הביאה ל־10 מיליון הורדות, אך חסרונה של התוכנה היה שהיא כללה פילטר אחד בלבד.

על כל פנים
את הבעיה הזו פתרה האפליקציה MSQRD, שבשבועות האחרונים כבר הפכה לפריט חובה בכל סמארטפון שמכבד את בעליו, עם קרוב ל־40 מיליון הורדות. MSQRD, קיצור של Masquerade (נשף מסכות), משתייכת לקטגוריה המכונה Face Switch. מדובר בתוכנת צילום בעלת אוסף פילטרים שעוזרים לנו להפוך למישהו אחר.
באמצעותה תוכלו להפוך לדמות מצוירת בלי להשתמש בגרם אחד של איפור, לעטות מראה של שנות ה־60 ולהפוך לדובון חמוד בלי פיסה אחת של פרווה אמיתית. כל שעליכם לעשות הוא לכוון מצלמה למצב סלפי, לבחור את הפילטר המתאים, האפליקציה תזהה את מבנה הפנים, חתך הפנים והעיניים שלכם, ותהפוך אתכם בשנייה לדמות אמינה ב"המתים המהלכים", למשל. אם זומבים לא עושים לכם את זה, אולי באטמן, הג'וקר, נמר או דוב פנדה יעשו לכם קצת יותר נעים.
מגוון הפילטרים במכשירי אייפון גדול יותר מאשר בגירסת האנדרואיד ומתעדכן באופן קבוע. בשבוע האוסקר, למשל, התווסף פילטר של לאונרדו דיקפריו עם אוסקר על הכתף. איירון מן היה שם עוד לפניו ותנועת עפעוף תרים ותוריד את המסכה של איש הברזל על הפנים שלכם. מובן שאפשר לצלם תמונות שלנו וסרטונים ולשתף עם מי שרק רוצים.

את MSQRD, חברה קטנה מבלארוס, רכשה פייסבוק באמצע מארס בסכום שלא פורסם, כנראה במטרה לעשות שימוש ביכולות עיבוד התמונה של התוכנה. המהלך בא כתגובה לניסיון כושל של פייסבוק לרכוש את אפליקציית Snapchat ב־3 מיליארד דולר לפני כשנתיים. Snapchat היא אפליקציה לשיתוף תמונות או סרטונים הנמחקים בתוך זמן קצוב (לרוב 10-1 שניות) ולא ניתנים לצפייה חוזרת.
מה שהפך את Snapchat לפופולרית אף יותר היה הפילטרים שרכשה עם חברה קטנה ששמה Looksery. הרכישה הוסיפה ל־Snapchat פילטרים דומים לאלו ש־MSQRD פיתחה בעצמה בהמשך: פני כלב, ילדה בוכייה (ברגע שפותחים את העיניים – אנימציה של פרץ דמעות נשטף לנו מהעיניים), פני קשיש או חייזר ועוד.
Snapchat הוא יישום ותיק ופופולרי הרבה יותר מ־MSQRD הצעירה – ונכון שלאחרונה יש כמה עשרות מיליוני הורדות, אבל ל־Snapchat כ־100 מיליון משתמשים פעילים בכל יום. עם זאת, רכישתה של MSQRD בידי פייסבוק עשויה להגדיל את כוחה בשוק בעתיד הלא רחוק.

כמו בלונה פארק של פעם
המלחמה הזו העירה את שוק תוכנות זיהוי הפנים ועוד שחקניות הצטרפו לחגיגה. היישומון YouCam Makeup מאפשר לכם לאפר את עצמכם על סמך תמונת סלפי: לשנות את גון העור, לבחור אודם מבין שלל אפשרויות, להוסיף צלליות, סומק ועוד – המגוון עצום ובלתי נדלה.
אפשר גם לשנות את צבע השיער, להוסיף איילנרים, להסיר כתמי עור או להשתמש בתבניות מוכנות מראש – של דוגמניות מתערוכות אופנה בעולם ולהלביש אותן על הפנים שלנו. כל מה שנשאר זה לשתף את החברים ובכלל לא לצאת מהבית. הנסייניות שלנו מדווחות על כלי עם אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות והתמכרות מהירה.
אבל הלהיט האמיתי הוא החלפת הפנים עם חברים. בוחרים צילום זוגי ובלחיצת כפתור, הפנים שלו מודבקים על הפנים שלה ולהפך, או למשל פנים של תינוק מודבקים על הפנים של אבא שלו.

אפליקציות כאלו קיימות בכמויות ורובן אינן מתקרבות לאיכות הביצוע של MSQRD ו־Snapchat. חלקן עובדות כמו הקרטונים שהיו פעם בפארקי שעשועים עם ציורי דמויות וחור באזור הפנים, שהיה צריך לעמוד מאחוריהם ואז להצטלם. האפליקציה Face Changer עושה בדיוק את זה: היא משתמשת בתמונה קיימת ומכניסה את הראש שלכם לגוף של גלדיאטור או לוונדר וומן.
תחום זיהוי הפנים הוא כבר הדבר הבא ויש יצרניות סמארטפונים שמנסות לייצר גימיקים באמצעות הטכנולוגיה. חברת Xiaomi הסינית הכניסה למצלמה שלה תוכנה לניחוש גיל. ניסינו וזה עובד כמו שצריך: דיוק בקירוב של שנתיים אצל גברים, ומינוס חמש עד עשר שנים אצל נשים, ממש כפי שאנו היינו מנחשים. כאשר חברות ענק כמו גוגל ואפל ממשיכות לפתח ולשכלל אמצעי זיהוי פנים כמנגנון אבטחה, מדובר בסוס שכדאי להמר עליו.

אודות admin