האוטונומיות מעלות הילוך

למרות התאונה הקטלנית לפני כחודשיים, קצב הפיתוח של מכוניות שנוהגות בעצמן הולך ומתגבר • אל המירוץ של גוגל ו־Tesla הצטרפה גם BMW, שתיעזר במערכות של מובילאיי הירושלמית • נתראה ב־2019

עלילת הסרט "זיכרון גורלי" מ־1990 בכיכובו של ארנולד שוורצנגר מתרחשת בשנת 2084, וכמו רבים מסרטי התקופה גם הסרט הזה ניסה לנבא כיצד ייראו חיינו בעתיד. באחת מסצנות השיא בסרט נמלט הגיבור מפושעים אכזרים ובמהלך המנוסה הוא נכנס למונית עתידנית. בפנים הוא מגלה שלצד ההגה יושב רובוט דמוי אדם ששואל אותו בסבלנות לאן פניו מועדות. כשהוא מבין שכשל בתקשורת המילולית יביא אותו למותו, הוא מסיר את הרובוט ממקומו ותופס שליטה על הג'ויסטיק שמניע את המונית. גוגל נוסדה רק 8 שנים מאוחר יותר ומי חשב אז שבתוך 20 שנה היא תייצר מכוניות אוטונומיות שנראות הרבה יותר קרובות למציאות מאותה מונית מהסרט.

האנושיות של גוגל
לפי ארגון הבריאות העולמי, כ־1.2 מיליון בני אדם מאבדים את חייהם בתאונות דרכים מדי שנה. פרויקט "מכונית ללא נהג" של גוגל מכוון להפחית את המספר הזה משמעותית. השאיפה של גוגל היא לייצר מכונית שחושבת כמו בן אנוש ונוהגת באופן אוטונומי לחלוטין. כבר לפני כמה שנים הגיעה גוגל לרמת שליטה אוטונומית של 90%, אבל עשרת האחוזים הנותרים הם החלק הקשה ביותר.

דגם S של טסלה. יסייע, לא יחליף
בסיס הרעיון הוא שרכבי הניסוי יגמאו כמה שיותר שעות כביש כדי שייתקלו במצבי קיצון ובכך יצברו ניסיון "אנושי" בנהיגה. נכון להיום, אגרו הרכבים של גוגל מידע השווה ל־90 שנות נהיגה של אדם בוגר. הם ממשיכים לנסוע כ־15,000 ק"מ בכל שבוע ברחבי ארה"ב, במהירות של 40 קמ"ש.
הרעיון של רכב ללא נהג מעלה תהיות פילוסופיות, למשל אם שעת נהיגה במדינה רגועה כמו הולנד היא שוות ערך לשעת נהיגה בטמפרמנט הישראלי? שאלה מפחידה הרבה יותר היא כיצד אמור רכב אוטונומי לקבל החלטות רגשיות ומסכנות חיים שמתקבלות בשבריר שנייה. למשל, כיצד לפעול כשילד מתפרץ לכביש: האם הרכב יסטה ממסלולו כדי להציל את הילד אבל יפגע במבוגר בעל משפחה? כיצד מחשב אמור להגיע להחלטה בזמן אמת?
נבאדה היתה המדינה הראשונה לאשר נהיגה של רכבי הניסוי של גוגל והמידע נאסף ממצלמות וידאו, חיישנים ומקלטי לייזר שמזהים את התנועה ותוואי הכביש. אל אלו מתווספות מפות מפורטות המתקבלות מנתונים שנאספו בידי רכבים מונעים ידנית. כדי לשפר את התנהגות המחשב, גוגל הקימה שטחי ענק שנראים כמו אולפנים בהוליווד ובהם מדמים נהיגה עירונית. מהנדסי הפרויקט נוהגים ברכבים כשמוצגים בפניהם מצבי קיצון שאספו כלי הרכב, וכך תגובות המחשב נבחנות.

הטייס האוטומטי של טסלה
גוגל לא לבד. שחקנית נוספת היא Tesla, יצרנית מכוניות חשמליות שמפתחת מערכת "טייס אוטומטי". לעומת גוגל, ששואפת לייצר רכבים עצמאיים שלנהג לא יהיה בהם דבר מלבד כיסא, טסלה מתמקדת בטייס אוטומטי שיקל על הנהג ויעזור לו להימנע ממצבים מסוכנים כמו ביצוע מעבר בין מסלולים, שליטה מפני סטייה מהנתיב, מעקב אחר תוואי הדרך ושיוט אוטומטי.
המכוניות של טסלה לא אמורות לנהוג במקומנו אלא פשוט להקל עלינו, כמו למשל בתסריט הבא: בוקר, המכונית מזהה פגישה ביומן, מתכננת מסלול, מוציאה את עצמה מהחניה וממתינה לנו.
האיגוד הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב מדרג רכבים אוטונומיים בסולם של 1 עד 5. אלו של טסלה מדורגים ברמה 2 ואלו של גוגל מדורגים ברמה 4 עם היתכנות ל־5. בעוד שפרויקט הנהיגה ללא נהג של גוגל אינו בלחץ להציג רווחיות, זה של טסלה מעלה את לחץ הדם בקרב מנהלי החברה. התאונה שאירעה בחודש מאי ברכב מדגם S של החברה רק הגבירה את הלחץ.
בתאונה, שאירעה בכביש מהיר בפלורידה, נהרג הנהג בזמן שהרכב היה במצב "טייס אוטומטי". המערכת לא זיהתה משאית שחצתה את הכביש, מכיוון שצדדיה היו צבועים בלבן שהתחבר עם הלובן הבוהק של השמיים. המקרה נמצא תחת חקירה של האיגוד הלאומי וראשי טסלה הסבירו כי גם בזמן נהיגה במצב טייס אוטומטי על הנהג לאחוז בהגה.

הקשר הישראלי
בעוד שטסלה כבר מוכרת רכבים עם תכונות אוטונומיות, גוגל החליטה שברכבים שלה לא יהיו דוושת גז, דוושת ברקס או הגה והם יהיו אוטונומיים לחלוטין. ההחלטה נבעה לאחר שמהנדסי גוגל שהתנסו ברכבי הניסוי הבינו שלנהג אנושי אין היכולת לחזור ממצב של שינה או צפייה בסרט (מחקירת התאונה מסתמן שהנהג שנהרג כנראה צפה ב"הארי פוטר") למצב של השתלטות על ההגה בשבריר שנייה.
לא מן הנמנע שבגוגל יחליטו לגנוז את הפרויקט אם מנהליו יבינו שזה בלתי אפשרי להגיע ליכולת אוטונומית מלאה, אך נכון לעכשיו בחברה מאמינים שהרכבים ייצאו לשוק בשנת 2019.
המכוניות של גוגל משתמשות בחיישן לייזר מסוג LiDAR, המזהה מכשולים ב־360 מעלות ממרחק של 60 מטרים, ואילו המכוניות של טסלה משתמשות בטכנולוגיה של מצלמות המסתכלות קדימה על הכביש וחיישנים שמזהים את תוואי הדרך ועוזרים לעבור בין נתיבים, לבצע פניות וכדומה. רוב המערכות ברכבי S של טסלה מיוצרים במפעלים של החברה אך היא נעזרת גם במערכות חיצוניות, למשל של מובילאיי הישראלית. החברה מייצרת מערכות סיוע מתקדמות לנהג המבוססות על עיבוד תמונה ומתריעות בזמן אמת מפני סכנות סטייה או התנגשות בדרך.
מובילאיי לא יורדת מהכותרות בזמן האחרון וראשיה עסוקים בהאשמות הדדיות עם טסלה בנוגע לאחריות (חוסר) הבלימה בתאונה המחרידה. מערכות מובילאיי מוטמעות גם במערכות הרכב של פולקסוואגן, GM ועוד. החודש פירסמה BMW כי גם היא נכנסת למירוץ ותיעזר במובילאיי כדי לייצר רכב אוטונומי מלא עד 2021.

אודות admin