הקאמבק המרהיב של משחקי הקופסה

תשכחו מחדרי בריחה • תעזבו את פוקימון גו • ותניחו לג'ויסטיק • משחקי הקופסה עושים קאמבק, בעיקר בקרב הקהל המבוגר • "זה שעות של הנאה תוך כדי חיזוק קשרים חברתיים"

דויד, גנאדי, עודד ואלדד משחקים ב"איגיזה" צילום:  עירית פאר אהרונוביץ'

דויד, גנאדי, עודד ואלדד משחקים ב"איגיזה"
צילום:
עירית פאר אהרונוביץ'

שמות דוגמת "Mansion of Madness", "One Night Werewolf" או "Pandemic Legacy" אולי נשמעים כמו שמות של סרטים שוברי קופות, אבל מדובר במשחקי לוח – בילוי ביתי עם חברים שמסב מתח, הנאה ועניין שלא נופלים מבילוי בקולנוע או בלונה פארק.
בשנה האחרונה נראה כי רוחות מהאייטיז מנשבות מכל עבר, והקאמבק של שנות ה־80 לא פסח גם על תרבות הפנאי. ולראיה – הפופולריות העולה של משחקי הלוח, שבניגוד למה שנהוג לחשוב המבחר שלהם רחוק מלהסתכם במונופול ובריסק. בשונה משני האחרונים, משחקי לוח אינם מבוססים על קוביות ומזל אלא משלבים אסטרטגיה, חשיבה ותכנון לטווח ארוך. הם פחות מתאימים לילדים קטנים, אבל כל מי שלא מפחד מהוראות באנגלית יסב מהם הנאה מרובה.

"יש דור חדש של משחקים שבחו"ל קיימים יותר מ־20 שנה. אצלנו ההתעוררות החלה לפני כשנה", מספר רואי אנואר, שעם אשתו זויה מנהל את דף הפייסבוק "משחקי לוח בישראל" – המקום למי שרוצה להיכנס לעניינים. בערבים מסוג זה פותחים שולחן, לא מהסוג הקולינרי, אלא של משחקי לוח בכמה קבוצות שחקנים.

"מלך טוקיו"  //  צילום: עירית פאר־אהרונוביץ'

"מלך טוקיו" // צילום: עירית פאר־אהרונוביץ'

קיימים סוגים שונים של משחקי לוח: קלפים, סדרות, Euro Games (שם הומצא הז'אנר) המבוססים על מסחר, מכרזים ותכנון אסטרטגי לטווח ארוך. כל משחק הוא עולם ומלואו, עם עלילה מקורית ודרכים שונות לנצח או להשיג את המטרה. לכל משחק אופן תפעול שונה: בראשון קוביות, בשני קלפי פעולה, בשלישי בעלי תפקידים (טובים מול רעים, בוגד סמוי בחבורה) או גלגל פעולות המטיל על המשתתפים משימות ועוד.
המבחר האדיר קיים במגוון קטגוריות: משחקי מלחמה, ציביליזציה, מיתולוגיה, משחקי ילדים, הומור (כולל משחקי ניחושי מילים), כלכלה, ספורט, תחבורה ועוד. משך משחק ממוצע נע בין שעה לארבע שעות, אז כדאי שתפנו ערב שלם.

לשימוש חד־פעמי
משחקי הלוח הקלאסיים מיועדים ל־4-3 שחקנים אך יש כאלו – למשל "Seven Wonders", שבו כל שחקן הוא מנהיג של אחת משבע ערי העולם העתיק המנסה להובילה לגדולה, או "Puerto Rico", שבו על כל שחקן לתפקד כמושל קולוניה ולהעביר סחורות לאירופה – שאפשר לשחק בזוג עם עדכון קל של החוקים. אם תרצו להשתעשע נסו את "Nothing Personal", שבו אתם בוסים במאפיה שרבים על כבוד, והרשימה עוד ארוכה.

"המתיישבים של קטאן"  //  צילום: עירית פאר־אהרונוביץ'

"המתיישבים של קטאן" // צילום: עירית פאר־אהרונוביץ'

ברוב המשחקים אין המשכיות, אך יש יוצאי דופן דוגמת "Pandemic Legacy". המשחק מדורג כרגע במקום הראשון באתר BoardGameGeek והוא משוחק במשך 12 חודשים והתוצאות נשמרות ממפגש למפגש; מגיפה מאיימת להשמיד את אוכלוסיית העולם ועליכם למצוא את התרופה. זהו משחק חד־פעמי שכן על הלוח מודבקות מדבקות, קלפים נקרעים וחוקים משתנים עד הסוף המותח.
האגדה מספרת שהמשחק הראשון שהצליח היה "המתיישבים של קטאן", שפיתח אב משועמם כדי לאתגר את בנו. "קטאן" מדמה התיישבות בארץ חדשה והמנצח הוא מי שייטיב לנהל את המשאבים שקיבל בצורה הטובה ביותר. כמו בחיים, כדי להתקדם תידרשו לסחור במשאבים, למכור סחורה, לקיים מו"מ ולהפוך לקפיטליסטים רעבים.

אני, החבר'ה והמשחק
מה שמאחד את משחקי הלוח הוא ספר החוקים. זהו גם אחד החסמים שמונעים משחקנים חדשים להתיישב לשולחן. אנואר מסביר כי "בניגוד לחדרי בריחה, שם נכנסים לחדר ופשוט מחפשים את הפתרון, במשחקי לוח צריך לקרוא, להבין ולהתחייב".

"משחקי הכס"  //  צילום: עירית פאר־אהרונוביץ'

"משחקי הכס" // צילום: עירית פאר־אהרונוביץ'

וויל וויטון, כוכב הסרט "אני והחבר'ה" וסידרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים", פיתח קריירה חדשה, ודרך מצוינת להתפרנס, והוא מספר, משחק ומצלם משחקי לוח שונים. גילי קליינברגר עושה בדיוק אותו דבר אבל בעברית. אנואר וזויה מארגנים ערבי משחק בביתם שבגבעתיים, וגילי עושה זאת בירושלים.
סרטוני הווידאו שלה, שבהם היא מסבירה על משחקי לוח, החלו כתחביב ולאור הפופולריות שלה הם זוכים לאחרונה היא מגבירה את קצב יצירתם בעמוד היו־טיוב JerusalemBoardGames.

כיף גדול בעלות מינימלית
כשאנחנו שואלים את המכורים מה מושך אותם במשחקי לוח, כולם מדברים על בילוי מהנה, מקורי ומרגש וגם תחליף מצוין ליציאה לקולנוע או לבית קפה. מדובר גם בבילוי זול בהרבה – רוב המשחקים הם רב־פעמיים ומחירם נע בסביבות 300-200 ש'; בחו"ל תמצאו אותם בכמחצית המחיר. קיימים לא מעט משחקים שעברו תרגום מוצלח לעברית, למשל "המתיישבים של קטאן" או "מלך טוקיו" של "הקוביה", "חידושים והמצאות" – תרגום של חברת "פרש משחקים" למשחק ששמו "Innovation", או "שם קוד" – גירסה ישראלית ל"Codenames", שהיה משחק השנה ב־2015 ומצא מימון לגרסתו בעברית באתר הד־סטארט.
"במשחקי לוח אין רגע דל", מתמצת אנואר בחיוך וכל שנותר לכם הוא לבחור משחק ולהתמכר. מי שעדיין לא השתכנע מוזמן לקפוץ ל"בית המרזח" בתל אביב, מקום שהפך לקהילה בתחום, או פשוט להגיע לחנויות פופולריות כמו "פריק" בתל אביב או "הממלכה" בהוד השרון, ולהתרשם.

ישראל היום - 11 אוקטובר 2016

ישראל היום – 11 אוקטובר 2016

אודות admin