הקרב על החניה \\ אריאל גביש

כמה וכמה שירותים טכנולוגיים רבים על הזכות לשלם בשמנו על חניה ברחוב ובמגרש • כמו כן, יישומונים חדשים מציעים סיוע בחיפוש מקום פנוי והנחות על חניה ממושכת בחניונים • כל הדרכים לבחור נכון שירותי חניה בחיסכון

שעת ערב מאוחרת, בחוץ חשוך. אתם עייפים ונמצאים בסיור החמישי מסביב לבלוק, אבל היום פשוט אין לכם מזל. בספסל האחורי מונחות שקיות מהסופר שעוד צריך לסחוב הביתה, ואתם רק מפנטזים על הרגע שבו תצאו מהמקלחת ותימרחו על הספה.
חניה בערים גדולות כגון ירושלים ותל אביב הפכה בשנים האחרונות לתופעה בעייתית במשך כל שעות היממה: בבוקר החניונים מתמלאים מהר מאוד בעובדי משרדים ובערב התושבים נמנעים מלצאת עם הרכב. גם חניוני ענק במרכזי ערים גדולות, דוגמת חניון הלאום בבירה וחניון הבימה בתל אביב, לא ממש מצליחים לפתור את הבעיה.
לאחרונה נדמה שיותר משמייצרים בארץ מקומות חניה, מפתחים יישומונים לטיפול במחסור בהם. החלוצה שפטרה אותנו מהשימוש במדחנים מיושנים שהופעלו במטבעות ומהשימוש בכרטיסי פלסטיק אלקטרוניים שנטענו בדואר (איזיפארק) היתה סלופארק, שכבר בשלהי 2004 הפעילה שירות חניה באמצעות חיוג. אחריה הגיעה פנגו, שגבתה עמלה של 50 אגורות עבור הפעלת חניה. בהמשך העמלה נמחקה, לפחות מהשירות הבסיסי.
מאז הקמתן שתי החברות מתכתשות זו עם זו, וכשאחת מפתחת תכונה חדשה, ממהרת גם האחרת לפתח תכונה מקבילה ביישומון שלה. בשני היישומונים תעריפי החניה שנגבים נקבעים בידי הרשויות המקומיות, ובאחריות המשתמש לכבות את החניה עם סיומה, או אז גם מוצג בפניו התשלום שבו חויב. המסופים של פקחי החניה בערים מחוברים לשרתים של שתי החברות, וכשפקח מזין את מספר הרכב שלכם הוא מקבל חיווי אם הפעלתם חניה כנדרש.

עמדת תשלום חניה














משלמים על בטוח
עד לרגע זה קיבלתם הכל בחינם, אבל ברור ששני הגופים שרבים איתכם על הזכות לשלם עבורכם לרשות המקומית זקוקים לפרנסה משלהם. זו מגיעה באמצעות השירותים הנלווים.
מסלול Pango Simple כולל תזכורת באמצעות מסרון על חניה שעומדת להסתיים, תשלום מהיר ביציאה מחניון, ושמירה של מקום החניה על גבי מפה למי שחושש לשכוח היכן הרכב. עבור שירותים אלו תשלמו לפנגו 4.90 ש' לחודש לרכב. "סלופארק על בטוח" מספק שירותים דומים תמורת 4.50 ש' לחודש לרכב. מסלול מתקדם יותר שמציעה החברה נקרא "סלופארק על בטוח +" וכולל גם שירות כיבוי חניה אוטומטי ברגע שהמערכת מזהה שרכבכם התחיל בנסיעה, וכן שירות הארכת חניה אוטומטי ועצמאי. עלות החבילה הזו: 5.90 ש' לחודש לרכב. אצל פנגו קיימים שירותים דומים: "זזתי" ו"חניה ללא הפסקה", בהתאמה, ואלה ניתנים בחינם עד חודש יוני. אגב, אף שפנגו היתה הראשונה להפעיל את "זזתי", סלופארק היא זו שהגישה לפני כשנה בקשה לרישום פטנט על שירות כיבוי חניה אוטומטי.
מבחינת עלות־תועלת, זה נכון ששירותי כיבוי החניה הם בתשלום, אבל מספיק ששכחתם לכבות את החניה למשך שעה (במחיר ארצי ממוצע של כ־6 ש'), וכבר עברתם את עלות השירות החודשי.
אם אתם לקוחות חדשים של אחד משני השירותים – שימו לב לאותיות הקטנות בעת ההרשמה: הגרסאות האחרונות של היישומונים מכניסות אתכם למסלולים המתקדמים כברירת מחדל. בסלופארק תקבלו מסרון שמעדכן אתכם על חודש התנסות חינם במסלול "סלופארק על בטוח", ובפנגו תצטרכו להסיר את הסימון בשלב האחרון של הרישום כדי להירשם למסלול הבסיסי ולא לשירות Pango Simple בתשלום.
נוסף על כך, שירות איתור מקום החניה, שאותו אפשר להזמין באופן חד־פעמי תמורת שקל בפנגו או 40 אגורות בסלופארק, הוא בעל תחליפים חינמיים. כך, לדוגמה, גוגל מספקת שירות כזה ללא תשלום כבר כמה שנים. "איפה חניתי" היא כרטיסייה ב־Google Now שקיימת בכל מכשיר אנדרואיד ואפשר להתקין אותה גם במכשירי אייפון. גם בתוכנת הניווט ווייז יידעו להזכיר לכם היכן חניתם. זאת, כמובן, בהנחה שהיא ליוותה אתכם בנסיעה אל מקום החניה.

מקום של אושר
מגמה בולטת בשנה האחרונה היא ריבוי היישומונים שמאפשרים לנו לחפש מקום חניה פנוי בערים הגדולות. אחד מהם הוא "פולי", יישומון שמסייע לכם במשימת האיתור הסבוכה בתל אביב, בירושלים ובפאריס. השימוש פשוט ומזכיר יישומון ניווט: מגדירים יעד, תחילת ומשך חניה מבוקשים – והמערכת תבנה לכם מסלול ניווט דרך רחובות סמוכים ליעד שבו סיכוי גדול למצוא חניה. בדומה לווייז, המנוע של "פולי" משתמש בנתונים שנאספו ממשתמשים אחרים כדי לבצע חישוב מושכל המתחשב בשעה ובביקוש לחניה ברחובות. כך יציע לכם המנגנון את המסלול בעל הפוטנציאל הכי גדול לעשות אתכם מאושרים ולהרגיש שתיחמנתם את המערכת. אם התייאשתם בשלב מסוים בחיפוש, תוכלו לבקש הפניה לחניון קרוב בחיפוש לפי עלות.
למתקשים לשלוט בשילוט העירוני, ב"פולי" קיים מדריך שיסייע לנו להבין אם חנינו בצד הנכון של הרחוב, ולא בצד השמור לתושבי העיר. "פולי" גם שומרת היסטוריה של המקומות האחרונים שבהם חניתם ותעזור לכם לבצע ניווט רגלי בחזרה אל הרכב. לאחרונה הוסיפה החברה שירות לבעלי עסקים שמאפשר להם לשלוח ללקוחות את כתובת בית העסק עם מסלול ניווט לחיפוש חניה קרובה. מלבד השירות העסקי, שאר שירותי היישומון הם בחינם.
הקו שעובר מטכנולוגיה של שיתוף המונים, כמו ש"פולי" עושה, לכלכלה שיתופית, כמו ש"פינק פארק" מציעה, הוא דק במיוחד. אם נדל"ן תמיד היה נכס מניב, בשנים האחרונות חניה, בעיקר בתל אביב, הפכה לנכס המניב תשואה גבוהה יותר. התפיסה של "פינק פארק" פשוטה: אני לא משתמש בחניה שלי כשאני לא נמצא בבית, ואני מוכן להשכירה תמורת תשלום מוסכם מראש. בשונה מיישומונים שניסו להציע בעבר שירות דומה, דוגמת SeneoPark או JustParkIt שנעלמו מהזירה, השירות של "פינק פארק" אמין מכיוון שבכל חניה מותקן חיישן שיודע בכל רגע אם היא בשימוש או לא. כך אפשר להזמין חניה כמה שעות מראש ולא להגיע ולגלות שבינתיים היא נתפסה על ידי רכב אחר. כל בעלים של חניה בארץ יכול להצטרף לשירות, אך נכון לעכשיו רוב החניות המוצעות הן בתל אביב. מחיפושים שביצענו המחירים נעים בין 8 ל־13 ש' לשעה. בעת ביצוע ההזמנה מוצגת תמונה של החניה והערות אם יש, כך שכשתגיעו לא תייצרו פקק מאחוריכם.
מי שצריך חניה לחצי יום ויותר, שווה שיחפש אותה בחניונים באמצעות "פינק פארק". יש לא מעט כאלה (שוב, בעיקר בתל אביב) שבהם תזכו להנחה משמעותית לאורך זמן, למשל חניון TLV במתחם שרונה או חניון בן סרוק, שבהם החניה הופכת חינם החל מהשעה הרביעית.

מחיר שירותי חניה ביישומונים



יישומוני חניה, חניה כחול לבן

אודות admin