הטלוויזיה מאזינה לך \\ דעות

חשיפת אלפי המסמכים המסווגים של ה-CIA, מבית היוצר של ויקיליקס, שופכת שמן רותח על המדורה הכי רותחת בשיח הציבורי • השיטות שפיתחה סוכנות הביון האמריקנית ונחשפו אתמול מציגות רמת תחכום חדשה

בסרט "השיחה" מגלם ג'ין הקמן סוכן ממשלתי שתפקידו לבצע האזנות סתר המוצא את עצמו במרכזה של קונספירציה פוליטית. בסרט מ־1974 הוצג מכשור האזנה מתקדם לזמנו, שאיפשר ציתות ממרחק של עשרות מטרים.
24 שנים מאוחר יותר נרדף וויל סמית' בסרט "אויב המדינה" בידי סוכנים של הסוכנות לביטחון לאומי, ה־NSA, שמשתמשים בעזרים טכנולוגיים – מכשיר מעקב בסוליית הנעל, מכשיר ניטור והאזנה בשעון היד – כדי להפליל אותו.
גם אמצעי הטכנולוגיה בסרט מ־1998 נראים כיום מיושנים, וסביר להניח שכבר אז שקדו סוכנויות הביון על אמצעי ריגול משוכללים יותר. לכן לא ממש הופתענו כשבשנה שעברה הועלו טענות שפייסבוק מצותתת לנו באמצעות הסמארטפונים. חברים שפעילים ברשת החברתית הדגימו לנו כיצד לאחר שיחה עם קולגה על רכישת טבעת נישואין לבת הזוג, הוצף הפיד שלהם בפרסומות על גני אירועים.
חשיפת 8,761 המסמכים המסווגים של ה־CIA אתמול, מבית היוצר של ארגון ויקיליקס, שופכת שמן רותח על המדורה הכי לוהטת בשיח הציבורי על אובדן הפרטיות: כיצד יצליחו סוכנויות הביון להגן על מידע רגיש בעידן הדיגיטלי? לכולנו ברור שהמידע שחברות פרטיות אוספות עלינו הוא אדיר. לרובנו אין בעיה עם המידע שגוגל אוספת עלינו, כל עוד הוא משמש רק את החברה כדי להציג לנו פרסומות התפורות למידותינו. פייסבוק נחשבת לפחות אמינה, שכן נתפסה בקלקלתה.

מטה ה־CIA בארה"ב. "אנחנו לא מגיבים" // צילום: רויטרס














השיטות שפיתח ה־CIA ונחשפו אתמול מציגות רמת תחכום חדשה, למשל – הפיכה של מסכי טלוויזיות חכמות של סמסונג למכשירי האזנה מתוחכמים, שמדמים מצב כבוי בעודם מקליטים את המתרחש בחדר ושולחים את תוכני השיחות לחדרי המבצעים של ה־CIA. או למשל וירוס בשם "קנגרו אכזרי", שמחביא מידע ניטור שנשתל אצלנו במחשב.
דוגמאות אלה ואחרות מעוררות את בלוטות הפאניקה גם בקרב היותר הרגועים. כבר שנים ידוע שניתן להאזין למכשיר סלולרי גם כשהוא כבוי, וכעת כשאנו יודעים שטלוויזיה חכמה מסוגלת לרגל אחרינו, לא נתפלא אם אמצעי ריגול דור 3.0 כבר כאן: הטוסטר במטבח מאזין לנו, המקלדת האלחוטית מנתחת את אופי ההקלדה שלנו ומצלמת הסלפי מתעדת אותנו בשינה.
אם מסמכים מסווגים נגנבים מהרשת המאובטחת של אגף אבטחת המידע של ה־CIA, כדאי לשקול לחזור להשתמש בטלפונים "טיפשים" של נוקיה, לפני שנחזור כולנו לעידן האבן.

הפרטיות מתה – ישראל היום

אודות admin