מחשב ניווט מחדש – כל הדרכים לנווט בעצמכם

היום כולם יכולים לנווט בעזרת אפליקציות ומפות המתעדכנות אונליין • אלא שיש הטוענים ש"האפליקציות מנוונות – אין כמו מפה קלאסית" • האם הניווט בשטח השתפר או נהרס? לקחנו אזימוט – ויצאנו לבדוק

ניווט קלאסי בעזרת מפה. יש כאלה שלא יכולים בלי // צילום: משה שי














בשנה שעברה נסעתי עם אחותי ועם בעלה לצפות במטאוריטים בשמי המדבר. מכיוון שגיסי מכור לטיולי שטח ולניווטים – וככל שהדרך קופצנית יותר הוא מאושר יותר – ידעתי שיהיה מעניין. את הנקודה שבה הקמנו מחנה ללילה היה בלתי אפשרי למצוא בלי מפת שטח כי גיסי, ועוד רבים כמותו, אוהבים לנווט בסגנון הישן – לפתוח מפה על מכסה המנוע, לחבר בין הנקודות, למדוד את המרחק ביניהן ובסתר ליבם, אולי, לקוות ללכת לאיבוד.

מצד שני, לא כולם נהנים להסתובב עם מפות נייר שאינן מתעדכנות באופן אוטומטי, וכשהשימוש בסמארטפון בכל כך הרבה פעולות נראה לנו כמובן מאליו – כשיוצאים לטייל בשבילי ישראל יש מי שחייבים את הטכנולוגיה. השימוש בסמארטפונים יכול לעודד אותנו, ובעיקר את הילדים, לצאת לטייל ולנווט בשטח. הם בוודאי ייהנו מטיול בחוץ עם סמארטפון יותר מאשר לשבת איתו על הספה. אז מה עדיף למי? והאם חוויית הניווט בשטח השתפרה או נהרסה בעידן הטכנולוגי? יצאנו לבדוק.

מצפן ומפה. יש מי שמכורים להם // צילום GettyImages




















אולד סקול
אפשר לנווט בשטח בצורה הקלאסית, בעזרת מצפון ומפת נייר, ואפשר כמובן גם בעזרת מפה דיגיטלית בסמארטפון או מכשיר ניווט ייעודי. למי שמעוניין לנווט כמו פעם, עם או בלי מצפן, המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) הוא המקום בשבילו. מפ"י הוא גוף ממשלתי, שממפה את מדינת ישראל ומספק מפות סימון שבילים בקנה מידה של 1:50,000. במפ"י חילקו את הארץ ל־28 מפות על פי אזורים, ומחיר מפה נע בין 62 ל־84 שקלים. מחיר סט של 19 מפות, בכיסוי ארצי, הוא 1,000 שקלים.
המתחרה של מפ"י היא "שביל נט", שגם היא מבצעת מיפוי עצמאי ומציעה מגוון מפות נייר – או דיגיטליות. קנה המידה במפות הנייר של שביל נט נע בין 1:20,000 ל־1:50,000 וטווח המחירים שלהן הוא בין 40 ל־240 שקלים. המפות כוללות הצעות למסלולי רכיבה והליכה, סיפורי דרך, נקודות עניין, מקומות לאכול, נקודות שתייה ועוד.
כמו כן, כדאי שתכירו גם את "עמוד ענן". לא מדובר רק בשמו של מבצע צבאי, אלא גם באפליקציית מפות דיגיטלית המבוססת על פרויקט קהילתי ליצירת מדריך טיולים, הכולל 20 אלף נקודות עניין ברחבי הארץ. הגירסה הבסיסית של "עמוד ענן" מספקת מפת טיולים טופוגרפית בחינם, וכמו רוב האפליקציות בסמארטפון, המפות ב"עמוד ענן" מתעדכנות מעת לעת. היא נוחה במיוחד לתכנון מסלול מהבית, במחשב השולחני, ומאפשרת הוספת נקודות עניין, מציאת אתרים בסביבה וגם הקלטת המסלול. מפת שביל נט דיגיטלית, בקנה מידה של 1:25,000, מתאימה ל"עמוד ענן" ותעלה לכם 390 שקלים.

עצמאי בשטח
טיול בעזרת מפות נייר או מפות דיגיטליות מתאים לאלו שהניווט זורם אצלם בדם, אלא ש"לרוב האנשים קשה עם ניווט שטח, והם הולכים לאיבוד", אומר רונן ביתן, מייסד ומנכ"ל שותף של Trailze, אפליקציה שזכתה לכינוי המחמיא "הווייז של הטיולים". הפרויקט, שהתחיל כתוכנת ניווט לרוכבי אופניים, הפך לפופולרי במיוחד בטיולי משפחות. המפות של Trailze מבוססות על "Open Street Map" – פרויקט בסגנון ויקיפדיה של מיפוי עולמי בחינם, המתעדכן באמצעות המשתמשים. "המידע ב־Trailze נאסף מהמטיילים בשטח ונבנית באמצעותו מפה חיה ומיידית, במקום לחכות לעדכון פעם בכמה חודשים", מסביר ביתן, "המשתמשים יכולים להוסיף שכבות של מידע על פני המפה, למשל שכיות חמדה בטבע כמו מעיינות, ובמקום התראת 'שוטר לפניך' תקבלו 'פינה נסתרת לפיקניק'. כמו לאפליקציה יש גם תצוגת מרחק, טיפוס מצטבר, זמן הגעה משוער והתראה על סטייה מהמסלול".
ב־Trailze אפשר לבחור מתוך כ־4,000 מסלולי הליכה, רכיבה ונהיגה, או לחפש מסלולים לפי נקודות לינה, שיטפונות, ריצת שטח וכדומה. אם בווייז אתם מתריעים על מצלמת מהירות, ב־Trailze תוכלו לדווח על חסימת שלג, בוץ, מצוק או מעלה מסוכן, ולחסוך ממטיילים אחרים להגיע לשמורת טבע ולגלות שהשער סגור.

אפליקציה עצמאית נוספת, המשתמשת בפרויקט המיפוי "Open Street Map", היא "בשביל ישראל", הכוללת תכונות שימושיות כמו מדידת מרחק, איתור חניוני לילה ונקודות מים, תצוגת רחוב עירונית ועוד.

מפת ניווט של Trailze




















מנגד, יואב קווה, מדריך טיולים לרכבי שטח ומי שכתב ארבעה ספרים בנושא, טוען כי "עודף טכנולוגיה לאו דווקא עוזר לנווט בשטח. באופן אישי, אני מעדיף להתבסס על מד המרחק של הרכב ולעקוב אחר הוראות כתובות, כמו למשל 'סע 400 מטר', 'פנה ימינה' ו'המשך ישר'. בשימוש באפליקציות לא מפעילים את החושים, הם מתנוונים". בספרים של קווה יש עשרות מסלולי טיולים המיועדים לרכבי שטח ואפשר לבחור מסלול לפי הניסיון, דרגת הקושי וסוג הרכב ו"לבנות לעצמך תבשיל".

הראש היהודי
היכן שלא נסתכל, קשה שלא להיתקל בפיתוחים כחול־לבן – וכך גם בתחום הניווט והטיולים. מערכת "40Mee" היא פיתוח ישראלי, המספק שליטה ובקרה לספירה אוטומטית ומהירה של קבוצת אנשים בשטח, בדיוק המענה להורה שהחמיץ כמה פעימות לב בטיול השנתי במדבר יהודה.

הערכה כוללת 40 שעוני יד מבוססי בלוטות', המסונכרנים עם אפליקציה המותקנת בסמארטפון של ראש הקבוצה, שבלחיצת כפתור מקבל ספירה של כל המשתתפים בטיול. בלי צעקות ומספרי ברזל ובמינימום לחץ. הפיתוח של 40Mee יודע גם להתריע במקרה של סטייה מהמסלול, ומתאים במיוחד לבתי ספר ולקבוצות. החיסרון הוא שהשימוש בבלוטות' מוגבל לכ־50 מטרים, אולם מנכ"ל החברה, אבי אבוטבול, מסביר כי "לא צריך קליטה סלולרית. אתה יכול לטייל במדבר או לסייר במוזיאון, ותמיד אפשר למצוא אותך".

40Mee. אפליקציה הסופרת את המשתתפים בטיול













Travel.Navigating.Passover.IsraelHayom.09.04.2017

אודות admin