המסלול הירוק – נסיעות שיתופיות

ווייז ו"מוביט" מציעות שירות קארפול שחוסך כסף לנהג ולנוסע • מיזמי Car2Go ו"אוטותל" חוסכים בזיהום אוויר • ובעולם כבר עברו להשכרת אופניים חשמליים • תחבורה ציבורית 2.0

נסיעה בטרמפים היא כבר מזמן לא נחלתם הבלעדית של מגזרים מסוימים. בהיעדר תחבורה ציבורית ראויה ובשל עודף עצבים בפקקים, מיזמי קארפולינג, נסיעה שיתופית, הופכים זמינים ונגישים לכולם – ובעיקר בטוחים לנהג ולנוסע.
כשטיילתי בניו זילנד המליצו לי לא למהר לרכוש רכב, ובמקום זה לנסות להכיר את נופי המדינה המדהימה בנסיעה בטרמפים. לא רק שהיתה זו חוויה בלתי נשכחת, אלא שתושבי המדינה האוקיאנית ידועים בטוב לבם, וכמעט בכל נסיעה שנייה הוזמנתי גם ללינה. אם בטרמפ הראשון ההרגשה עוד היתה מעט מוזרה, בהמשך זה כבר הרגיש הכי טבעי בעולם. היום כבר לא צריך להרחיק עד ניו זילנד כדי לנסוע בטרמפים – טרנד הקארפולינג הגיע גם אלינו.

העולם נוסע בכיוון התחבורה השיתופית, וישראל לא הרחק מאחור צילום. קרדיט: GettyImages
















מכונית לפי קילומטר
כולנו יודעים שתחבורה ציבורית בישראל היא לא משהו להתגאות בו. אם האוטובוס מגיע בזמן הוא עמוס, ואם לא עמוס אז מרעיש. נכון שרכבת ישראל פועלת ביעילות, בעיקר בכביש החוף, והרכבת המהירה מירושלים לת"א תהיה מוכנה בקרוב, אבל בשאר רחבי הארץ אפשר רק לחלום על נסיעה מהירה.
מלבד ירושלים, שבה נהנים התושבים מהרכבת הקלה, לתושבי שאר הערים הגדולות נותר רק לקנא בבירות אירופה שתושביהן נהנים מרכבת תחתית יעילה. ואפילו לא התחלנו לדבר על הפקקים שגורמות עבודות הרכבת הקלה במרכז. כמה יזמים וחברות הבינו שעד שהרכבת תגיע לתחנה אפשר לזהם פחות את הסביבה, ועל הדרך גם להרוויח מזומנים.
שירות Car2Go נועד לחסוך בהוצאות למי שצריך רכב רק מדי פעם; במקום להחזיק רכב צמוד, לשלם ביטוח, אגרת רישוי וטיפולים במוסך, השירות מציע לכם לשכור רכב לכמה שעות. את הרכב אוספים מעשרות חניות שמורות הפזורות בת"א, ברמת גן, בגבעתיים וברעננה, והתשלום הוא לפי מספר השעות שהשתמשתם והקילומטרים שעברתם.
שירותים נוספים, לפעמים זולים עוד יותר, מייתרים לחלוטין את הצורך להחזיק ברכב. יש הטוענים שמאז נרכשה בידי גוגל במיליארד דולר, רמת האמינות של ווייז פחתה ואילו זו של תוכנת הניווט של גוגל נסקה. בין שזה נכון ובין שלא, ווייז ממשיכה לשפר ולהמציא את עצמה מחדש. Waze Rider הוא יישומון־בן המשתמש ביכולות מתקדמות של שירותי גוגל, ווייז ובמיפוי GPS ומחבר בין נוסעים לנהגים עם מסלולים דומים, למשל, בין שכנים או חברים לעבודה, על מנת ליצור נסיעות שיתופיות.
שני הצדדים מרוויחים: הנהג מקבל תשלום עבור הנסיעה והנוסע חוסך בהוצאות הרכב. ווייז וגוגל מזהות את מסלולי הנסיעה שלנו, ואם גם אתם קיבלתם לאחרונה הודעה בווייז בנוסח "יכולת להרוויח 18.40 ש' עבור הנסיעה שלך", כעת אתם יודעים במה מדובר.
Waze Rider מציע סכום השתתפות לנוסע, בהתבסס על עלות הבלאי והדלק המשוערת למסלול הנסיעה. נוסעים יכולים לבחור להשתתף בסכום נמוך מהסכום המוצע, אך התשלום בעבור הנסיעה מסוכם מראש והוא כולל תשלום עמלת נסיעה. אם אתם משתמשים בווייז, תקבלו הצעות אם המערכת תזהה ביקוש למסלול שלכם. אם אתם רוצים להיות בצד השני, התקינו את Waze Rider והגדירו את מסלול הנסיעה המבוקש שלכם.

מהפכה הצרפתית
הרעיון של קארפולינג אינו המצאה ישראלית והוא פופולרי מאוד בארה"ב. הראשונה להציע שירותי נסיעות משותפות בתשלום היתה חברת BlaBlaCar הצרפתית, שהוקמה ב־2006 ופועלת גם בגרמניה ובברזיל. Waze Rider החל לפעול גם בסן פרנסיסקו.
חברה נוספת שבחרה לבצע פיילוט של קארפולינג בישראל היא מוביט, יישומון הניווט בתחבורה ציבורית שפעיל כבר ב־68 מדינות. שירות הקארפולינג של מוביט נקרא Moovit Carpool ועובד באופן דומה עד זהה לזה של ווייז: הנוסע מבקש מסלול נסיעה, וסכום הנסיעה מומלץ על ידי המערכת אך נקבע על ידי הנהג. גם Waze Rider וגם Moovit Carpool לא מנסים להתחרות ב־UberX – שירות הנסיעות הפרטיות של אובר, ומגבילים את מספר הנסיעות ליום. הרעיון הוא לשמש תחליף לתחבורה ציבורית במסלולים שאתם עושים בלאו הכי, והדגש הוא על מחיר דומה לנסיעה דומה בתחבורה ציבורית.

הטרמפיסט האקולוגי
הכיוון שאליו צועד העולם הוא יותר שימוש בתחבורה ציבורית ובאמצעים חלופיים כגון קארפולינג ואופניים ופחות אחזקת רכב. בקופנהגן יש שירות השכרת אופניים חשמליים שאותם אפשר להשכיר בנקודה אחת ולהחזיר בנקודה אחרת, בדומה "לתל אופן", שירות השכרת האופניים של עיריית ת"א.
"אוטותל" הוא שירות חדש של עיריית ת"א, שנמצא בשלבי ניסוי ועושה לרכבים מה ש"תל אופן" עושה לאופניים. מחירי המכוניות הורדו משמעותית בשנים האחרונות ומספר הרכבים בכבישים ממשיך להאמיר בכל שנה, ובעיריית ת"א משוכנעים ש"אוטותל" יעזור להפחית את מספר המכוניות.
הפיילוט, שהחל לפני כחצי שנה בשיתוף Car2Go, כולל כ־250 מכוניות שאפשר לשכור בנקודה אחת ולהחזיר בנקודה אחרת. לרשות הפרויקט הוקצו 520 חניות ייעודיות, נוסף על חניה עירונית בכחול־לבן. הפרויקט ממומן בתקציב עירוני של 100 מיליון ש' ויהפוך זמין לציבור לקראת סוף השנה. התכנון הוא להרחיב את השירות לערים נוספות בגוש דן, כך שיהיה אפשר להשכיר בעיר אחת ולהחזיר בעיר אחרת.
קצת מוקדם להגיד אם אכן זה יקרה, אבל השאיפות של מיזמים כגון "אוטותל" הן ירוקות כמו המיזמים המקוריים בחו"ל. Autolib הצרפתית פועלת בפאריס עוד משנת 2011 ומפעילה כ־4,000 רכבים חשמליים. כך גם שירות האופניים בקופנהגן ושירות דומה להשכרת מכוניות בלונדון. עד שהרכבת הקלה תפעל באזור המרכז, השירותים האלו בהחלט יעזרו לצמצם את מספר המכוניות ואת זיהום האוויר.

ישראל היום – המסלול הירוק – 06.06.2017

אודות admin